Skip to main content

Detective Ying : Bilik Misteri (Chapter 4)

Kedengaran ayam berkokok memanggil penghuninya bangun dari mimpi.
Ying berasa sangat malas untuk bangun. Mungkin kerana semalam dia tidur lewat sangat kerana memikirkan tentang bilik aneh tersebut.
Kriiiinnnggg! Kriiiinnnggg!
Telefon bimbit Ying berbunyi. Jam telefon bimbitnya telah bergegar.
Ying mencapai telefonnya lalu menutup loceng tersebut.
Ying meneruskan tidurnya.
Tiba-tiba, Ying terasa seperti ada sesuatu bergerak. Seterusnya, dia berasa kakinya sangat sejuk. Ying membuka mata secara lambat-lambat.
Rupa-rupanya, selimutnya telah dilipat. Ying tercari-cari kelibat kakaknya.
Yan biasanya bangun awal. Dia akan menyediakan sarapan pagi.
“Akak, mana ayah dan nenek? Pagi-pagi tak nampak batang hidung ni?” Ying tercari-cari ayah dan neneknya.
“Ayah dan nenek ada hal. Mereka keluar awal pagi lagi. Ayah berpesan bahawa dia dan nenek esok baru pulang. Ayah juga suruh kita berdua jangan nakal-nakal.” Yan menjawab dengan selamba sahaja.
“Oh...”
“Tercegat kat situ buat apa? Pergi basuh muka. Selepas itu, makan sarapan.” Yan meletakkan sarapan di atas meja makan.
“Sedapnya bau. Pandai akak buat. Tentu bihun goreng ni.” Ying teka.
“Oh. Terima kasih ya kerana menolong adik melipat selimut.” Ying berkata pula.
“Welcome. How do you know that I help you. I didn’t say anything yet.” Yan bertanya dalam Bahasa Inggeris.
“Mudah saja. Pertama, sejak dulu lagi akak selalu bantu adik melipat selimut.”
“Alasan tidak boleh diterima. Cuba adik bagi alasan yg lebih kukuh lagi.”
“Kedua, selimut itu dilipat secara kemas dan segi empat serta diletakkan di tepi. Akak mempunyai amalan ini sejak dulu lagi.”
“Ok, tapi adik tahu mana selimut yg dilipat secara kemas dan segi empat tu akak yg lipat? Mungkin ayah atau nenek yg lipat?” Yan cuba mencungkil skill detective Ying.
“Tidak mungkin ayah atau nenek yg lipat kerana tadi akak kata ayah dan nenek awal-awal pagi lagi sudah keluar. Semasa adik rasa selimut adik ditarik tu, sudah pukul lapan. Lagipun, cara lipatan selimut ayah dan nenek tidak seperti akak.”
“Oh...Begitu. Pandai la adik ni. Nanti besar bolehlah jadi detective.”
“Akhir sekali, adik jumpa bukti yg paling kukuh.”
“Bukti apa?  Cuba adik beritahu.” Yan berasa hairan. Bukti apa yg paling kukuh lagi?
Ying menunjukkan gambar seorang lelaki kepada Yan.
Yan berasa sangat terkejut apabila melihat gambar tersebut.
“Gambar itu bukan kepunyaan akak la. Mana boleh jadi bukti kukuh ni?” Yan berdalih.
“Adik sudah jumpa buktinya. Buktinya adalah kata-kata akak.”
“Ha?! Itu mana boleh dijadikan bukti?”
“Kenapa tak boleh? Adik tak kata pun gambar ni milik akak. Adik cuma tunjukkan kepada akak. Akak sendiri mengaku bahawa gambar ni milik akak. Buktinya “gambar itu bukan kepunyaan akak la”. Masa tu, adik tak sempat cakap apa-apa lagi. Kalulah gambar ni memang bukan milik akak, akak tergesa-gesa menafikannya buat apa?”
“Yalah, yalah. Adik akak paling cerdik. Sekarang bagi akak balik gambar itu.” Yan cuba merampas kembali gambar itu dari Ying tetapi tidak berjaya.
“Adik tak nak bagi balik. Adik nak tunjuk gambar ni kepada ayah.” Ying cuba mengugut Yan.
“YING! BAGI BALIK GAMBAR TU KEPADA AKAK!” Yan menjerit sambil mengejar Ying.

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa