Skip to main content

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.  Enabler
Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan

2.  Orang Tengah (Broker)
Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawarkan, kualiti perkhidmatan tersebut, syarat-syarat kelayakan dan kos perkhidmatan. Di sini, pekerja sosial juga akan berperanan sebagai rujukan di mana mesti melibatkan aktiviti susulan iaitu pekerja sosial memeriksa untuk memastikan perkaitan pelanggan dengan sumber yang memenuhi keperluan klien. Pekerja sosial juga akan bertindak sebagai sistem perkhidmatan rangkaian iaitu memerlukan interaksi bahawa pekerja sosial memudahkan urusan berterusan antara pelbagai segmen sistem penyampaian perkhidmatan. Pekerja sosial juga akan bertindak sebagai pemberi maklumat di mana menyampaikan maklumat kepada klien, kumpulan, komuniti atau lain-lain berkaitan dengan polisi yang wujud

3.  Peguam Bela (Advocate)
Bertindak sebagai advokasi pelanggan atau kes dengan memastikan perkhidmatan atau sumber-sumber yang ingin disampaikan kepada klien diterima oleh klien. Pekerja sosial juga akan mengumpul maklumat dan menetukan sama ada klien berhak untuk mendapatkan perkhidmatan atau sumber yang diingininya. Pekerja sosial juga akan bertindak sebagai advokasi kelas iaitu berperanan sebagai peguam bela bagi klien atau sesetengah populasi yang mempunyai masalah yang bertujuan untuk menghapuskan segaal halangan atau halangan yang menyekat sekumpulan orang daripada merealisasikan hak-hak sivil mereka atau mereka menerima manfaat atau perkhidmatan. Pekerja sosial juga akan menjadi penyokong kepada klien dan membantu klien yang tidak dapat layanan yang sewajarnya daripada pihak yang menyediakan perkhidmatan

4.  Aktivis
Mengambil berat perkara-perkara yang berkaitan dengan ketidaksamaan dan ketidakadilan sosial. Strategi adalah melalui konfrontasi, perundingan dan membentuk konflik yang boleh menjana matlamat yang dikehendaki. Matlamatnya adalah untuk mengubah persekitaran sosial agar menjadi lebih baik dan bersesuaian dengan keperluan manusia. Pekerja sosial akan melibatkan diri dalam usaha untuk mencari fakta, menganalisis keperluan komuniti, penyelidikan serta penyebaran maklumat, mobilisasi dan usaha lain dengan mempromosi kesedaran awam serta sokongan terhadap program sosial yang sedang dan telah dijalankan

5.  Perantara (Mediator)
Pekerja sosial akan bertindak sebagai perantara jika klien menghadapi konflik dengan orang lain agar dapat mencari kata sepakat dan mewujudkan persefahaman. Pekerja sosial menggunakan orientasi nilai dan kemahiran dalam proses memberi bantuan sebagai perantara. Sebagai perantara, pekerja sosial perlu bersikap adil dan tidak menyebelahi mana-mana pihak serta pekerja sosial juga perlu memahami kedudukan dan situasi pihak yang terlibat. Pekerja sosial akan menjadi pihak tengah dalam sesuatu urusan, perbalahan, perselisihan dengan matlamat untuk menghapuskan segala halangan atau rintangan yang membantutkan proses-proses ke arah proses bantuan. Cth: menjadi perantara antara suami dan isteri yang bergaduh

6.  Perunding (Consultant)
Pekerja sosial akan berusaha untuk mencapai kata sepakat atau persetujuan. Pekerja sosial akan memastikan semua pihak yang terlibat akan mendapat faedah masing-masing. Pekerja sosial yang berperanan sebagai perunding akan berpihak kepada salah satu pihak. Perunding antara klien dengan organisasi. Cth: kes kemalangan seperti insurans dan juga kesihatan

7.  Pendidik (Educator/Teacher)
Pekerja sosial akan bertindak sebagai pendidik yang mengajar kemahiran hidup harian dan sosial iaitu bagaimana untuk menyelesaikan konflik, menguruskan kewangan, penggunaan pengangkutan awam, bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan baru, penjagaan peribadi serta kebersihan, cara berkomunikasi secara berkesan. Selain itu, pekerja sosial juga akan memudahkan perubahan tingkah laku melalui pendekatan pengajaran seperti role model, penerangan tentang nilai, pengubahsuaian tingkah laku dalam mengajar klien tentang tingkah laku interpersonal yang efektif. Pekerja sosial juga akan bertindak sebagai pencegahan primer iaitu menyediakan kaunseling sebelum perkahwinan, mengajar kemahiran keibubapaan, menawarkan maklumat mengenai perancangan keluarga dan memaklumkan orang ramai tentang cara-cara menangani masalah sosial

8.  Inisiator
Pekerja sosial perlu berusaha mengenal pasti masalah dan isu yang boleh diketengahkan. Pekerja sosial juga harus menyelidik masalah yang mungkin akan timbul. Walaubagaimanapun, mereka selalunya tidak bertanggungjawab menyelesaikannya. Pekerja sosial juga memerlukan kemahiran yang pelbagai. Pekerja sosial akan mencetuskan idea-idea baru

9.  Empowerer
Pekerja sosial akan bertindak sebagai empowerer yang akan membantu klien meningkatkan kefungsian personal, interpersonal, sosioekonomi dan politikal. Pekerja sosial akan bertindak mempengaruhi klien untuk memperbaiki keadaan melalui organisasi dan pembelaan, mengagihkan sumber secara sama rata dalam kalangan kumpulan yanb berbeza gender, kaum, agama dan lain-lain. Pekerja sosial juga akan mempengaruhi klien untuk mengubah diri sendiri, meningkatkan keupayaan klien untuk menyelesaikan masalah sendiri

10.Penyelidik
Pekerja sosial akan berperanan sebagai penggunaan penyelidikan. Sebelum seseorang pekerja sosial melibatkan diri dalam amalan pengetahuan perpandu atau menambah maklumat baru kepada asas pengetahuan profesion, dia perlu mempunyai kemahirand dan pengetahuan yang sedia ada. Pekerja sosial perlu pandai untuk menggunakan pengetahuan yang sedia ada seperti teori berkaitan dengan tingkah laku manusia, data kaji selidik iaitu kualitatif dan kuantitatif. Dalam penilaian amalan pula, pekerja sosial dijangka akan terlibat dalam penilaian semasa bekerja sama ada berkaitan dengan kerja sosial secara inidividu dan keluarga, kumpulan atau komuniti serta program yang mereka ssampaikan. Penilaian amalan berterusan perlu mengukur perubahan pelanggan berdasarkan kes demi kes ini memerlukan kemahiran dalam pemilihan dan menggunakan individu serta alat-alat yang bertetapan untuk mengukur perubahan. Bagi penilaian pula, pekerja sosial perlu memantau dan menilai program-program yang diberikan oleh agensi-agensi serta mengumpul data supaya dapat membuat pengubahsuaian untuk meningkatkan program-program tersebut. Dalam penghasilan penyelidikan pula, keperluan profesion untuk menghasilkan pekerja sosial yang tahu untuk mengendalikan penyelidikan yang berkaitan dengan pratik kerja sosial kerana praktis kerja sosial adalah berlainan daripada sosiologi dan psikologi

11. Fasilitator
Pekerja sosial akan memainkan peranan sebagai ketua dalam sesuatu aktiviti yang dijalankan akan berusaha untuk memberi bimbingan dan tunjuk ajar agar matlamat dapat dicapai. Pekerja sosial juga perlu menangani pelbagai bentuk personaliti, mempermudah upaya pencapaian tujuan sihat dengan cara menyediakan atau memberikan kesempatan dan fasilitator yang diperlukan oleh klien untuk mengatasi masalahnya, menyelesaikan masalah dan mengembangkan potensi yang dimilikinya dengan cara seperti mendampingi klien dalam setiap tindakan, memberikan sokongan emosi serta berupaya membantu klien mengatasi masalah yang dihadapinya


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap