Skip to main content

Kem Atlet (KK8)

Rasanya sudah lama tidak menulis blog...
Hari ini terasa gatal untuk menulis blog....Huhuhu...
Apa yang hendak diceritakan hari ini ya??? Emmmm...Fikir dulu......
Ah!!! Saya sudah tahu apa yang hendak diceritakan pada hari ini...
Today I'll going to talk about Kem Atlet...
Do u alls know what is Kem Atlet???? If u don't know, let me tell u..

Kolej Kediaman Kinabalu (KK8) telah menganjurkan satu program yang dikenali sebagai Kem Atlet. Kem Atlet merupakan kem yang dianjurkan oleh pihak KK8 untuk mewujudkan semangat kerjasama antara peserta-peserta SUKMUM. Apa itu SUKMUM? SUKMUM merupakan satu aktiviti UM iaitu pertandingan sukan antara kolej-kolej yang terdapat dalam UM. Kem Atlet ini disertai oleh peserta-peserta yang terpilih untuk mewakili KK8 dalam sukan-sukan yang akan dipertandingkan.

Antara sukan yang akan dipertandingkan dalam SUKMUM ialah bola tampar, tarik tali, badminton, tennis, bola jaring, futsal, bola sepak, sukan padang dan banyak lagi....

Saya tidak ingin menceritakan tentang Kem Atlet pada hari pertama kerana ia hanyalah perkara biasa iaitu ice breaking. Ini merupakan salah satu aktiviti yang memboringkan kerana setiap program akan melakukan perkara yang sama. Cuba buat perkara lain seperti Tree Breaking ke...Hahahah!!! Just a joke...

Pada hari kedua Kem Atlet, kami semua pergi ke Templer Park...
Sebanyak dua bas yang telah membawa kami semua pergi ke Templer Park...
Apabila sampai di sana, kami telah diberi taklimat ringkas tentang peraturan..
Selepas taklimat, acara pertama pun bermula. Acara pertama ialah untuk melihat kerjasama kumpulan dan team bonding...
Banyak aktiviti yang telah disediakan oleh pihak penganjur untuk kami...
Antaranya ialah berlari, melompat, mengisi air dalam baldi dan seterusnya.....
Ini hanya merupakan permulaan...Tidak lagi masuk peringkat yang susah..

Peringkat yang susah merupakan Halangan Commando
Halangan Commando ini sangat susah...Tp taklah susah mana...Yang paling saya tak suka ialah kena main dengan lumpur...Bukannya sebab saya merupakan perempuan atau tidak suka dengan lumpur...Saya tidak suka kerana lumpur tersebut mencemarkan baju dan seluar serta kasut saya...
Dahlah lumpur tu susah nak cuci..Ish!! Rasa api kemarahan!!!
Tapi aktiviti yang paling saya suka ialah berenang dalam air walaupun air itu nampak macam kotor..
Commando juga telah menyatakan bahawa air itu terdapat pelbagai jenis kehidupan seperti lintah lah, ikan lah, katak lah...dan bermcam-macam lagi..
Tapi saya rasa sangat seronok kerana sudah lama saya tidak berenang...Dulu semasa kecil-kecil, ayah selalu bawa saya dan keluarga pergi ke waterfall untuk bermain air tetapi sekarang sudah tidak boleh kerana dikatakan terdapat kencing tikus yang membawa maut...
Setelah masuk dalam air tu, terasa sangat seronok...Wah!!! Sudah lama tak bermain dalam air...Wuuu!!!

Ok...Hari ini sampai di sini sajalah...
Saya akan tulis banyak lagi pengalaman seronok atau tidak seronok di UM..
Bye the way, saya dapat mewakili kolej dalam permainan volleyball dan tarik tali...Hahahah!!! Hebat tak?

Sayonara, dewa mata...
Bye...



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa