Skip to main content

Celebrate Hari Raya at Teacher's House - Part 2

Hari ini saya dan kawan2 sy pergi beraya di rumah cikgu....
Kay Leng kata bahawa dia akan datang mengambil sy pada pukul 11 am...
Namun, sy tunggu tetapi dia tak datang lg... Pada mulanya sy ingin berputus asa...
Konon-kononnya macam ditinggalkan oleh kawan2 sy la...uhuk-uhuk...
Akhirnya pada pukul 11.15 gitu la...Rasanya la... Sebab sy pun tak tengok jam dengan betul...
Kay Leng pun datang jemput sy.... Rupa-rupanya dia keluar lewat...
Selepas ambil sy, kita terus pergi ke rumah cikgu....

Pertama kali, kita pergi ke rumah Cikgu Rahilah dahulu.... Cikgu Rahilah mengajar sy Pengajian Am...
Tapi yg lucunya, kita bertiga mencari-cari rumah Cikgu Rahilah tapi tak jumpa...
Rupa-rupanya, kita telah terlanjur jauh ke dalam....
Rumah Cikgu Rahilah hanya terletak di Lorong Manan...
Kay Leng pun berpatah balik....Akhirnya, kita jumpa dengan Lorong Manan....Tapi yg anehnya ialah semasa kita masuk ke dalam lorong Manan tersebut, kita tak berjumpa pun dengan Lorong Manan Sari...Tetapi hanya berjumpa dengan Lorong Mana 2, 3, 4, 5, 6 dan 7....
Eh? Mana Lorong Manan Sari ye? Tak jumpa pun...Kita bertanya sesama sendiri...
Akhirnya, sy pun menggunakan skill detective sy untuk menyelesaikan semua masalah...
Hahaha...Konon-kononnya sy ialah Detective Conan...
Sy pun bertanya kepada Kay Leng betul ke dia dengar cikgu kata Lorong Manan Sari?
Kay Leng pun mengangguk kepala...
Sy pun fikir...Di kawasan ni cuma ada Lorong Manan 2,3,4 dan seterusnya...Mungkinkah Kay Leng dengar salah...Sy pun meluahkan pandangan sy...
Rupa-rupanya, Kay Leng tersalah dengar....
Cikgu Rahilah kata Lorong Manan 1 bukannya Lorong Manan Sari....
Seterusnya kita pun cari Lorong Manan 1 tetapi tak jumpa pulak....
Hairan la sy...Mungkin Lorong Manan 1 tidak berada di dalam tetapi di luar...
Kay Leng pun keluar ke jalan besar...Akhirnya sy pun nampak ada signboard di luar tu yg bertulis Lorong Manan 1...
Akhirnya kita pun masuklah ke dalam dan jumpa rumah Cikgu Rahilah....
Kay Leng, Chiek Ying dan sy pun beraya di rumah Cikgu Rahilah....Kita bertiga telah makan banyak biskut...Cikgu suruh kita makan juga la apa benda sy tak tahu...Tapi sy panggil "soto"....
Tapi kita kata nak pergi ke rumah cikgu lain lg, nanti kenyang macam mana?

Kedua, kita pergi ke rumah Cikgu Inol... Rumah Cikgu Inol juga berada di dalam kawasan itu...
Cikgu Inol ialah guru Bahasa Melayu sy...Orgnya sangat baik....
Kita pun cari rumah Cikgu Inol tapi tak jumpa juga...
Bukan tak jumpa, tapi tersalah jumpa....Apa maksudnya?
Maksudnya ialah kita tersalah masuk ke rumah kawan Cikgu Inol...
Rupa-rupanya rumah Cikgu Inol berada di sebelah...
Hehehe..Malunya kita kerana telah tersalah masuk rumah org lain...
Kita bertiga pun pergi beraya di rumah Cikgu Inol...

Akhir sekali, kita pergi beraya ke rumah Cikgu Mazlan iaitu bekas PKP sekolah sy...
Rumah PKP pun kita tak pernah pergi...
Nasib baiklah PKP kata dia akan datang jemput kita....
Akhirnya, kita dapat pergi ke rumahnya tanpa sesat.... Bahagianya....
Kita telah beraya di rumah PKP selama 1 jam...
PKP telah bercerita tentang kerjaya, kursus yg terdapat di universiti...
PKP telah menjemput kita bertiga makan kari mee...
Aduh! Perut sy telah penuh, nak makan mee kari macam mana?
Tapi sy makan juga supaya memberi muka kepada PKP....Kalu sy tak makan, nanti PKP terasa pulak...
Memang perut sy terasa sangat kenyang...Akhirnya, kita meminta izin PKP untuk balik kerana Kay Leng dan Chiek Ying hendak beraya di rumah Cikgu Syazwani....

Tapi sy tidak mahu pergi dah...Sudah letih...Nak balik makan nasi di rumah la...

 So, today my friends and I go celebrate Hari Raya at our teacher's house...
Teacher are so happy to see us...

I would like to say Selamat Hari Raya to our teachers....


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa