TEORI EKOLOGI
ö Ekologi merupakan cabang sains yang mengkaji habitat di
antara benda hidup alam sekitar
ö Ekologi manusia pula merupakan kajian antara disiplin
mengenai hubungan di antara manusia dan alam sekitar, persekitaran sosial dan
alam ciptaan manusia
ö Terbahagi kepada 4 iaitu mikrosistem, mesosistem,
eksosistem dan makrosistem
ö Mikrosistem
J Merupakan setting di mana individu hidup dan menghabiskan
kebanyakan masa mereka
J Melibatkan persekitaran yang terdekat dan individu
mempunyai interaksi secara langsung
J Keluarga, guru, rakan sebaya, sekolah dan persekitaran
yang terlibat secara langsung
J Dalam keluarga, ibu bapa merupakan insan yang terdekat
dengan anak-anak mereka
J Agen sosialisasi yang penting bagi kanak-kanak
J Kanak-kanak senang terpengaruh, senang meniru tingkah
laku orang yang berada di sekeliling mereka
ö Mesosistem
J Perhubungan antara mikrosistem dengan mikrosistem yang
lain
J Pengalaman dalam mikrosistem akan mempengaruhi dia dalam
sub-sub sistem yang lain
J Ia dapat mempengaruhi antara satu sama lain
J Cth: Seorang pelajar yang diberi kasih sayang yang
mencukupi oleh keluarga, diberi peluang untuk memberi pendapat dalam
keluarganya akan dapat menjalinkan hubungan yang lebih positif dengan guru sera
rakan mereka
J Cth: Bagi pelajar yang serang didera di rumah, maka di
sekolah pun pelajar tersebut akan berasa takut, diam, sering menyisingkan diri
daripada cikgu dan rakan-rakannya
J Faktor latar belakang keluarga dan tingkah laku ibu bapa
akan mempengaruhi perkembangan emosi dan kognitif anak
ö Eksosistem
J Merupakan pengalaman dengan persekitaran yang tidak
melibatkan kanak-kanak secara langsung tetapi keputusan yang diambil boleh
mempengaruhi @ memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Institusi, perkhidmatan @ organisasi yang dibuat
boleh memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Polisi yang dibuat oleh sesebuah organisasi akan
memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Kualiti taman permainan, kemudahan rekreasi,
perpustakaan dan lain-lain yang disediakan oleh Majlis Daerah akan mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak di daerah tersebut
J Cth: Sekolah membuat peraturan bahawa boleh membawa
telefon bimbit ke sekolah, hal ini akan membawa kesan kepada pembelajaran
kepada pelajar-pelajar di sekolah
ö Makrosistem
J Melibatkan kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma
J Perkembangan seseorang individu ini dipengaruhi oleh
kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma-norma tersebut
J Budaya dan norma yang akan membentuk tingkah laku dan
kepercayaan individu
J Namun, kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma ini
berubah mengikut peredaran zaman
J Cth: Kanak-kanak pada 20 @ 30 tahun dahulu lebih gemar
bermain di persekitaran rumah @ permainan tradisional seperti congkak
berbanding dengan kanak-kanak pda zaman sekarang yang lebih fokus kepada
permainan komputer
J Hal ini memberi kesan kepada perkembangan sosial dan
emosi mereka
J Faktor persekitaran sangat berperanan penting dalam
setiap perkembangan kanak-kanak
J Suasana tempat tinggal yang harmoni akan membantu membina
persekitaran yang baik untuk kanak-kanak membesar dengan baik dan melalui
proses perkembangan yang menyeluruh
Comments
Post a Comment