Skip to main content

Kerja Sosial dengan Individu dan Keluarga: Teori Ekologi

TEORI EKOLOGI
ö Ekologi merupakan cabang sains yang mengkaji habitat di antara benda hidup alam sekitar
ö Ekologi manusia pula merupakan kajian antara disiplin mengenai hubungan di antara manusia dan alam sekitar, persekitaran sosial dan alam ciptaan manusia
ö Terbahagi kepada 4 iaitu mikrosistem, mesosistem, eksosistem dan makrosistem
ö Mikrosistem
J Merupakan setting di mana individu hidup dan menghabiskan kebanyakan masa mereka
J Melibatkan persekitaran yang terdekat dan individu mempunyai interaksi secara langsung
J Keluarga, guru, rakan sebaya, sekolah dan persekitaran yang terlibat secara langsung
J Dalam keluarga, ibu bapa merupakan insan yang terdekat dengan anak-anak mereka
J Agen sosialisasi yang penting bagi kanak-kanak
J Kanak-kanak senang terpengaruh, senang meniru tingkah laku orang yang berada di sekeliling mereka
ö Mesosistem
J Perhubungan antara mikrosistem dengan mikrosistem yang lain
J Pengalaman dalam mikrosistem akan mempengaruhi dia dalam sub-sub sistem yang lain
J Ia dapat mempengaruhi antara satu sama lain
J Cth: Seorang pelajar yang diberi kasih sayang yang mencukupi oleh keluarga, diberi peluang untuk memberi pendapat dalam keluarganya akan dapat menjalinkan hubungan yang lebih positif dengan guru sera rakan mereka
J Cth: Bagi pelajar yang serang didera di rumah, maka di sekolah pun pelajar tersebut akan berasa takut, diam, sering menyisingkan diri daripada cikgu dan rakan-rakannya
J Faktor latar belakang keluarga dan tingkah laku ibu bapa akan mempengaruhi perkembangan emosi dan kognitif anak
ö Eksosistem
J Merupakan pengalaman dengan persekitaran yang tidak melibatkan kanak-kanak secara langsung tetapi keputusan yang diambil boleh mempengaruhi @ memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Institusi, perkhidmatan @ organisasi yang dibuat boleh memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Polisi yang dibuat oleh sesebuah organisasi akan memberi kesan kepada kanak-kanak
J Cth: Kualiti taman permainan, kemudahan rekreasi, perpustakaan dan lain-lain yang disediakan oleh Majlis Daerah akan mempengaruhi perkembangan kanak-kanak di daerah tersebut
J Cth: Sekolah membuat peraturan bahawa boleh membawa telefon bimbit ke sekolah, hal ini akan membawa kesan kepada pembelajaran kepada pelajar-pelajar di sekolah
ö Makrosistem
J Melibatkan kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma
J Perkembangan seseorang individu ini dipengaruhi oleh kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma-norma tersebut
J Budaya dan norma yang akan membentuk tingkah laku dan kepercayaan individu
J Namun, kepercayaan, adat, budaya, amalan dan norma ini berubah mengikut peredaran zaman
J Cth: Kanak-kanak pada 20 @ 30 tahun dahulu lebih gemar bermain di persekitaran rumah @ permainan tradisional seperti congkak berbanding dengan kanak-kanak pda zaman sekarang yang lebih fokus kepada permainan komputer
J Hal ini memberi kesan kepada perkembangan sosial dan emosi mereka
J Faktor persekitaran sangat berperanan penting dalam setiap perkembangan kanak-kanak
J Suasana tempat tinggal yang harmoni akan membantu membina persekitaran yang baik untuk kanak-kanak membesar dengan baik dan melalui proses perkembangan yang menyeluruh



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa