Skip to main content

Perundangan dan Advokasi dalam Perkhidmatan: ORANG KURANG UPAYA (OKU)

ORANG KURANG UPAYA (OKU)
Definisi
] Seseorang yang mempunyai ketidakupayaan jangka masa panjang dari segi fizikal, mental, intelektual @ deria yang apabila berhadapan dengan pelbagai halangan yang menyekat mereka melibatkan diri dengan sepenuhnya dan secara berkesan dalam masyarakat

Konvensyen Hak OKU
] Menjamin golongan OKU menikmati peluang yang setara dengan orang upaya serta penyertaan penuh dan efektif dalam masyarakat dalam semua aspek kehidupan seperti aksesibiliti, mobiliti, kesihatan, pendidikan, pekerjaan, pemulihan dan penyertaan dalam bidnag politik, ekonomi dan sosio-budaya

Akses
1.  Perkhidmatan dan Bangunan Awam
Z Bangunan haruslah mempunyai kemudahan OKU kecuali ia membahayakan keselematan OKU
Z Mestilah membuat penambahbaikan kepada kelengkapan untuk penggunaan OKU
2.  Pengangkutan Awam
Z Pengangkutan awam juga haruslah mempunyai kemudaha OKU supaya mereka boleh menggunakannya
3.  Pendidikan
Z OKU berhak kepada pendidikan
Z Sediakan prasarana, kelengkapan dan bahan pengajaran, kaedah pengajaran, kurikulum dan bentuk sokongan lain untuk membolehkan mereka akses kepada pendidikan
Z Cth: Pembelajaran Braille, skrip alternatif, kaedah argumentatif dan alternatif, cara dan format komunikasi dan kemahiran orientasi serta mobiliti
4.  Pekerjaan
Z Majikan haruslah melindungi hak OKU dari segi suasana kerja yang adil dan baik (peluang sama rata, suasana kerja yang selamat dan sihat, perlindungan daripada gangguan dan memulihkan ketidakpuasan)
Z Menyediakan tempat kerja yang sesuai
Z Menyediakan latihan kepada OKU dalam pasaran buruh, peluang bekerja sendiri, keusahawanan, mewujudkan peluang bekerja dari rumah
5.  Maklumat, Komunikasi dan Teknologi
Z Menyediakan maklumat, komunikasi dan teknologi dalam format yang bersesuaian dengan OKU
6.  Kehidupan Berbudaya
Z Berhak untuk menikmati akses kepada bahan kebudayaan dalam format boleh akses; program televisyen, filem, teater dan aktiviti kebudayaan yang lain; ke tempat persembahan kebudayaan @ perkhidmatan perpustakaan dan pelancongan serta lain-lain
Z Membolehkan OKU mendapat peluang untuk membangunkan dan menggunakan potensi kreatif, artistik dan intelek mereka
7.  Rekreasi, Santai dan Sukan
Z Menggalakkan penyertaan OKU dalam aktiviti sukan
Z Memastikan OKU berpeluang untuk menganjurkan, membangunkan dan menyertai aktiviti sukan dan rekreasi khusus untuk OKU
Z Memastikan OKU mempunyai akses ke tempat sukan, rekreasi dan pelancongan
8.  Kesihatan
Z Berhak untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan
9.  Bantuan

Z Berhak untuk mendapatkan bantuan dalam keadaan berisiko dan kecemasan kemanusiaan, termasuk konflik bersenjata dan kejadiaan bencana alam

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa