Skip to main content

Sosiologi: Penyimpangan dan Kawalan Sosial

DEVIANCE (PENYIMPANGAN)
|  Secara umumnya bermaksud apa2  perbuatan yang melanggar norma sosial atau mana-mana pelanggaran yang dikatakan oleh norma budaya sebagai tidak betul atau tidak normal
|  Apa-apa tingkah laku yang melanggar norma-norma budaya
|  Terdapat 2 jenis penyimpangan iaitu jenayah dan pelanggaran norma-norma sosial tidak formal
|  3 faktor yang akan menentukan apa itu penyimpangan iaitu masa (time), tempat (place) dan konsensus awam atau kuasa (public consensus atau power)

ASPEK-ASPEK NEGATIF TINGKAH LAKU DEVIAN
1.     Intoleransi (Intolerance): Masyarakat yang merupakan sebahagian daripada norma sosial mungkin cuba dan membahayakan orang-orang yang tidak
2.    Kurangnya Pendidikan/Sumber (Lack of Education/Resources): Idea yang terhad apa yang biasa atau tidak formal, mungkin ini yang membawa kepada kemurungan dan bunuh diri
3.    Kelembapan Masyarakat (Stagnation of Society): Walaupun masyarakat secara alam semula jadi adalah dinamik, namun mereka tidak mahu untuk berubah dan ingin mengekalkan apa yang sedia ada

ASPEK-ASPEK POSITIF TINGKAH LAKU DEVIAN
1.     Free-Thinking: Membolehkan orang untuk melakukan perkara yang sesuai dengan mereka dan bukannya mengikut norma sosial yang mungkin atau mungkin tidak sesuai untuk setiap orang
2.    Minda Terbuka/Pendidikan (Open-Minded/Education): Mengajar kita bahawa di dunia ini tidak semua orang sama dan orang yang berbeza itu tidak semestinya jahat

KAWALAN SOSIAL
|  Merujuk kepada percubaan masyarakat untuk mengawal pemikiran dan tingkah laku manusia
|  Mungkin dalam bentuk dendaan yang dikenakan kepada mereka yang telah melanggar norma dan nilai masyarakat
|  Tujuannya adalah untuk mencuba memperbaiki tingkah laku penyimpangan
|  Terdapat 2 bentuk kawalan sosial iaitu secara dalaman atau luaran

KAWALAN SOSIAL SECARA DALAMAN (INTERNAL SOCIAL CONTROL)
|  Merupakan proses “interlizing” norma-norma masyarakat dan menerima mereka secara sah
|  Ia beroperasi melalui proses sosialisasi iaitu apabila seseorang belajar dan mengamalkan norma-norma masyarakat
|  Apabila seseorang menerima norma-norma masyarakat secara sah, maka norma tersebut “internalized”
|  Jadi, seseorang akan berasa malu jika mereka melakukan perbuatan yang melanggari norma-norma masyarakat
|  Berada di dalam diri individu
|  Kita sedang mengamalkan kawalan sosial secara dalaman apabila kita melakukan sesuatu kerana menganggap perkara tersebut adalah betul atau kita tidak melakukannya kerana kita menganggap bahawa perkara tersebut adalah salah
|  Cth: Kebanyakan orang tidak akan mencuri. Hal ini bukan kerana mereka takut ditangkap atau tidak ada peluang untuk mencuri tetapi mereka tahu bahawa perbuatan mencuri itu salah

KAWALAN SOSIAL LUARAN (EXTERNAL SOCIAL CONTROL)
|  Merujuk kepada usaha masyarakat untuk membawa mereka yang berada di luar garisan kembali ke dalam garisan
|  Terdiri daripada sistem ganjaran dan hukuman, “sanctions” orang tersebut, sesebuah organisasi agar akur kepada norma
|  “positive sanctions” terdiri daripada ganjaran, peningkatan dalam elaun, kenaikan pangkat dan senyuman
|  “negative sanctions” pula ialah kritik, denda, hukuman, ejekan dan sindiran

POSITIVE SANCTION
|  Merupakan satu ganjaran sosial
|  Masyarakat menggunakan “positive sanctions” untuk memberi ganjaran kepada orang yang mengikuti norma-norma masyarakat
|  Boleh didapati dalam bentuk formal (anugerah, satu pujian) atau tidak formal (perkataan, pergerakan tangan atau ekspresi muka)
|  Juga boleh didapati dalam bentuk elaun, senyuman, kenaikan pangkat, pelukan dan hadiah

NEGATIVE SANCTION
|  Merupakan satu hukuman yang diberikan kepada pesalah
|  Juga boleh didapati dalam bentuk formal (penjara, denda) atau tidak formal (merenung, “raised eyebrow”, kritikan)

KAWALAN TIDAK FORMAL (INFORMAL SOCIAL CONTROL)
|  Diamalkan oleh masyarakat tanpa menetapkan apa-apa peraturan atau undang-undang
|  Disampaikan melalui norma dan budaya
|  Penggunaan ganjaran sosial bertujuan menggalakkan ahli-ahli dalam sesebuah kelompok untuk akur kepada nilai dan norma kelompok
|  Bentuk hukuman seperti pemulauan, pengasingan, diskriminasi
|  Pujukan adalah untuk menyedarkan seseorang bahawa dia telah melencong daripada dan perlu kembali ke pangkal jalan
|  Juga merangkumi pengawalan ibu bapa terhadap pergaulan anak-anak dengan rakan sebaya

KAWALAN FORMAL (FORMAL SOCIAL CONTROL)
|  Terdiri daripada organisasi dan peraturan-peraturan yang ditubuhkan untuk menentukan segala undang-undang dan peraturan itu dipatuhi
|  Badan-badan kawalan sosial secara formal terdiri daripada polis serta sistem keadilan mahkamah, penjara, hospital sakit jiwa dan pusat-pusat pemulihan akhlak
|  Ahli-ahli badan kawalan sosial pula terdiri daripada polis, hakim, peguam, Badan Pencegah Rasuah, dan lain-lain yang berkaitan

JENIS HUKUMAN
1.  PEMBALASAN (RETRIBUTION)
|  Cth: “an eye for an eye”
|  Merupakan satu hukuman di mana pelaku akan dihukum berdasarkan kesalahan yang dilakukannya
|  Hukuman jenis ini akan menyebabkan pesalah sedar kesakitan atau penderitaan yang telah dilakukannya kepada mangsa
|  Cth: Jika pesalah itu membunuh, maka hukuman yang dikenakan kepadanya juga ialah hukuman bunuh
|  Tujuan hukuman dilihat sebagai untuk membalas dendam bukannya kebajikan atau perubahan sosial

2.  PENCEGAHAN (DETERRENCE)
|  Usaha untuk tidak menggalakkan jenayah melalui penggunaan hukuman
|  Mencegah penjenayah daripada melakukan kesalahan yang sama pada masa depan
|  Hukuman yang berat akan diberikan kepada pesalah tersebut supaya dia tidak akan mengulangi kesalahan itu pada masa akan datang
|  Selain itu, ia juga akan menjadi pengajaran kepada ahli-ahli lain supaya tidak melakukan kesalahan tersebut
|  Cth: Pesalah yang melakukan pembunuhan dikenakan hukuman bunuh dan ini akan memberi pengajaran kepada orang lain

3.  PEMULIHAN (REHABILITATION)
|  Satu program yang dianjurkan untuk memberi pemulihan kepada pesalah bagi mencegah berulangnya kesalahan tersebut
|  Bertujuan untuk memberi rawatan kepada pesalah
|  Cth: Pusat pemulihan akhlak
|  Matlamatnya adalah untuk memulihkan mereka yang sesat supaya kembali kepada jalan yang benar
|  Pesalah akan dididik dan dilatih supaya mereka boleh berubah menjadi seorang yang mematuhi undang-undang

4.  PERLINDUNGAN MASYARAKAT (SOCIETAL PROTECTION)
|  Adalah cara mencegah, menguruskan serta menangani situasi yang dapat menjejaskan kesejahteraan masyarakat
|  Ia mengandungi polisi dan program yang dibentuk untuk mengurangkan kadar yang menyebabkan kesejateraan masyarakar tergugat
|  Cth: Victim Protection Program
|  Merupakan salah satu cara mengawal devians dan melindungi masyarakat dengan menempatkan pesalah sementara di dalam penjara atau tetap dengan pelaksanaan hukuman mati

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa