Skip to main content

Kerja Sosial dengan Individu dan Keluarga: Kemahiran Temu Bual

KEMAHIRAN TEMU BUAL
Z Dijalankan adalah untuk mengumpul fakta mengenai situasi klien, mendalami masalah dan perasaan klien, meningkatkan keupayaan klien dalam menyelesaikan masalah
1.  Persediaan
! Pekerja sosial haruslah menyediakan diri mereka dari segi mental dan fizikal
! Menyediakan tempat yang mempunyai suasana yang sesuai, tenang, selasa
! Tempat mestilah mempunyai pencahayaan serta suhu pendingin hawa yang bersesuaian
! PS perlu mengkaji latar belakang klien
! Segala maklumat peribadi klien perlu dikumpul secara teratur dan sistematik untuk memudahkan PS memahami masalah sebenar yang dihadapi oleh klien
2.  Meraikan
! Cara PS menyambut tetamu
! Cth: Memberi salam, senyum, ramah, mesra
! Suasana di tempat pertemuan haruslah berada dalam keadaan ceria
! PS juga tidak boleh berprasangkan buruk kepada klien
! PS juga haruslah memikirkan dan menyediakan masa serta tempat yang bersesuaian untuk berbincang tanpa gangguan
! Tempat yang disediakan haruslah selesa, tenang dan menarik
3.  Penjelasan
! PS dan klien haruslah jelas akan peranan mereka masing-masing
! PS juga haruslah menjelaskan perana mereka dan sebab klien berada di sini
! PS juga haruslah menjelaskan pasal tujuan pertemuan ini diadakan
! PS juga haruslah menjelaskan kepada klien kenapa ia dirujuk
! PS juga haruslah menjelaskan hak-hak klien sepanjang sesi temu bual ini
! PS juga akan cuba untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang permasalahan yang dihadapi oleh klien
4.  Galak Bercakap
! PS haruslah mempunyai kemahiran bukan lisan iaitu dari segi kemahiran mendengar, eye-contact
! PS juga haruslah berupaya untuk memparafrasa iaitu mengulang balik apa yang diceritakan oleh klien
! Hal ini adalah untuk memberitahu klien bahawa PS memahami apa yang cuba disampaikan oleh klien, menguatkan lagi maksud yang disampaikan oleh klien apabila kenyataannya diparafrasakan dengan tepat dan ini selalunya akan menggalakkan klien untuk berkongsi dengan panjang lagi masalah mereka
! Hal ini juga adalalah untuk memastikan sama ada apa yang dikatakan oleh PS adalah betul @ sebaliknya
! PS juga haruslah menanyakan soalan kepada klien dengan jelas
! Semasa bertanya, PS haruslah menggunakan perkataan “apa”, “bagaimana”
! Elakkan menggunakan perkataan “kenapa”, “mengapa” kerana perkataan ini menunjukkan bahawa klien adalah salah
! Jika klien mudah bercakap, maka PS haruslah terus mendorong klien untuk bercerita
! Jika klien tidak mudah bercakap, maka PS haruslah bijak mengemukakan soalan-soalan yang terbuka agar menggalakkan klien untuk bercerita
! PS haruslah menunjukkan sifat sebagai pendengar yang baik dan kritikal
5.  Penerokaan
! PS akan cuba untuk mencari masalah sebenar yang dihadapi oleh klien
! PS akan cuba untuk meneroka kehendak dan keperluan yang diperlukan oleh klien
! PS juga akan semakin mengenali klien terutamanya dari segi pendirian, matlamat dan juga strategi yang bakal diambil untuk membantunya
! PS digalakkan untuk menggunakan segala kemahiran yang ada untuk meneroka permasalahan klien
! PS juga akan meneroka matlamat yang ingin dicapai oleh klien mereka
6.  Rumusan Masalah
! Merupakan peringkat rumusan masalah dan kata muktamad kepada rancangan tindakan yang khusus
! PS telah mengetahui punca sebenar yang menyebabkan masalah tersebut berlaku
! PS menolong klien merancang strategi-strategi yang hendak diambil termasuklah langkah-langkah pelaksanaan strategi tersebut
! Lebih kepada peringkat memperjelaskan matlamat yang diharapkan oleh klien dan menyesuaikan diri dengan tindakan yang bakal diambil
7.  Penyelesaian
! Penamatan dari segi perkhidmatan, peranan, maklumat, pendapat, luahan, perasaan, penyelesaian masalah
! Di tahap inilah, PS dan klien telah mengetahui punca-punca yang menyebabkan masalah tersebut
! Juga dikenali sebagai tahap pencapaian keputusan
! Dicapai melalui persetujuan PS dengan klien

! Merupakan peringkat PS menilai keberkesanan strategi dan teknik yang telah diaplikasikan terhadap kliennya

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa