Skip to main content

Sosiologi: MASYARAKAT DAN BUDAYA

DEFINISI MASYARAKAT
T  Sebuah pola yang sangat kompleks mengenai organisasi sosial di mana ahli-ahlinya bergantung bergantung antara satu sama lain
T  Adalah kumpulan individu-individu  berinteraksi, berkongsi cara hidup yang sama dan tinggal di kawasan yang sama
T  Satu kelompok manusia yang berkongsi satu sistem yang mencukupi
T  Sekelompok manusia yang disebut sebagai sebuah masyaraka apabila mempunyai pemikiran, perasaan dan sistem yang sama

STATUS
T  Kedudukan dalam masyarakat
T  Kedudukan atau tempat seseorang dalam suatu kelompok sosial
T  Ascribed Status
 Dilahirkan dengan atau diwarisi
 Ditentukan oleh bangsa, umur, jantina
 Terdapat sedikit mobiliti sosial
T  Achieved Status
 Kedudukan yang diperoleh oleh seseorang melalui usahanya
 Tidak semestinya terikat kepada kumpulan atau kelas
 Ada mobiliti sosial
 Cth: Pendidikan, pekerjaan, harta kekayaan

PERANAN (ROLE)
T  Jangkaan apa yang individu perlu lakukan mengikut status tertentu
T  Peranan Ditetapkan (Prescribed Role): Jangkaan masyarakat mengenai bagaimana seseorang individu yang mempunyai status tertentu perlu bertindak
T  Role Performance: Prestasi sebenar daripada peranan
T  Peranan Konflik (Role Conflict): Konflik antara dua peranan yang berbeza yang dimainkan secara serentak
T  Set Peranan (Role Set): Pelbagai peranan yang terdapat pada satu status tertentu
T  Ketegangan Peranan (Role Strain): Tekanan akibat kedudukan sosial yang sama mengenakan tuntutan dan harapan yang bercanggah

KUMPULAN SOSIAL (SOCIAL GROUP)
T  2 atau lebih ramai orang dengan sedikit identiti bersama yang berinteraksi secara teratur dengan pelbagai corak
T  Orang yang berada di dalam kumpulan sosial yang mempunyai rasa keahlian yang biasa di mana mereka berkongsi nilai, kesetiaan dan kepentingan yang sama
T  Ahli-ahli kumpulan sosial ini mempunyai rasa kepunyaan atau rasa mereka diterima (sense of belonging) dan dikukuhkan lagi oleh interaksi sosial yang kerap
T  Apabila orang berinteraksi mengikut status dan peranan, mereka membentuk kumpulan sosial iaitu koleksi orang yang berinteraksi dengan satu sama lain dan mempunyai perasaan seperti perpaduan yang tertentu
T  Kumpulan ini boleh terdiri daripada keluarga atau kelas
T  Ciri-ciri khas kumpulan sosial: terdiri daripada 2 atau lebih ramai orang, berinteraksi dengan cara yang teratur, berkongsi nilai-nilai dan norma-norma tertentu serta mempunyai sekurang-kurangnya perpaduan dan matlamat yang sama

KUMPULAN PRIMER (PRIMARY GROUP)
T  Ahli kumpulan berinteraksi secara tidak rasmi, personal dan hubungannya adalah secara kekal
T  Ahli kumpulan adalah sangat personal dan mereka mempunyai ikatan yang berpanjangan dan kekal iaitu dikenali sebagai hubungan primer (primary relationships)
T  Ahli kumpulan ini berkongsi dimensi yang luas dalam kehidupan mereka
T  Umumnya, mereka akan memahami antara satu sama lain dan mengambil berat serta prihatin antara satu sama lain
T  Ikatan yang kuat ini akan menyebabkan ahli kumpulan berasa sangat selesa dan selamat
T  Apabila berada dalam kumpulan ini, mereka berasa yang mereka dapat menjadi diri sendiri dan tidak perlu takut dinilai oleh orang lain
T  Cth: Dekat tempat kerja, orang akan menjadi lebih sedar diri (self-conscious) mengenai cara pemakaian dan juga tingkah laku mereka manakala dekat rumah mereka dapat pakai apa sahaja dan bertingkah laku apa yang mereka suka
T  Ahli dalam kumpulan ini selalunya memberikan faedah peribadi kepada ahli lain seperti dari segi kewangan dan juga sokongan emosi
T  Cth: Apabila gembira atau sedih, ada keluarga atau kawan akan menemani dan berkongsi kegembiraan atau kesedihan dengan kita
T  Oleh kerana hubungan primer dihargai dalam diri mereka, maka bagi mereka ahli-ahli kumpulan adalah tidak dapat ditukar ganti
T  Cth: Walaupun adik-beradik selalu bergaduh antara satu sama lain, namun akan baik semula dan kita tidak dapat mencari pengganti

KUMPULAN SEKUNDER (SECONDARY GROUP)
T  Ahlinya berinteraksi secara rasmi, mempunyai ikatan antara satu sama lain seperti mempunyai peranan tertentu
T  Mereka juga mengharapkan keuntungan antara satu sama lain
T  Mereka tidak mempunyai hubungan dari segi emosi, komunikasi adalah secara formal dan setiap orang hanya berminat untuk mendapatkan apa yang mereka mahu
T  Apabila matlamat telah tercapai, kumpulan ini akan bersurai
T  Hubungan dalam kumpulan ini tidak bersifat peribadi dan secara sementara
T  Individu berkongsi hubungan yang dikenali sebagai hubungan sekunder (secondary relationships)
T  Cth: Individu yang bekerja di pejabat, mengambil kursus yang sama
T  Kumpulan ini mempunyai sedikit atau tidak ada hubungan personal dan ikatan emosi yang lemah
T  Oleh kerana kumpulan ini terhad kepada aktiviti atau kepentingan tertentu, mereka hanya mempunyai peluang yang sedikit untuk mengambil berat atau prihatin antara satu sama lain
T  Identiti peribadi adalah kurang penting bagi kumpulan ini
T  Matlamat utama mereka adalah untuk mencapai sesuatu tujuan atau objektif
T  Kumpulan ini mempunyai orientasi matlamat (goal orientation)
T  Kumpulan ini mempunyai asas apa yang dapat mereka lakukan untuk kita
T  Pertukaran (exchange) adalah sangat penting
T  Cth: Transaksi perniagaan- orang yang terlibat sedar bahawa mereka akan terima apa yang telah mereka berikan
T  Kumpulan ini mengalihkan tumpuan interkasi sosial daripada perkara-perkara peribadi kepada kerjasama yang saling menguntungkan
T  Dengan harapan untuk mendapatkan keuntungan ini, ahli kumpulan akan melakukan yang terbaik dan mereka juga berharap bahawa ahli-ahli lain juga akan melakukan sedemikian
T  Cth: Rakan sekerja, organisasi politik

BUDAYA
T  Kepercayaan, nilai, tingkah laku dan norma yang dikongsi oleh orang yang tertentu
T  Terdapat budaya material (material culture) dan budaya bukan material (non-material culture)
T  Dalam kehidupan seharian, budaya dapat dilihat melalui cara pemakaian, makanan, aktiviti yang kita lakukan dan lain-lain
T  Bahasa, kepercayaan, nilai, norma, tingkah laku dan objek material yang diturukan dari satu generasi ke generasi yang lain
T  Budaya adalah dipelajari, dikongsi bersama, ciptaan manusia, simbolik dan sentiasa berubah
T  Gabungan unsur-unsur yang mempengaruhi cara orang berfikir, bagaimana mereka bertindak, apa yang mereka miliki

BUDAYA MATERIAL (MATERIAL CULTURE)
T  Produk nyata masyarakat yang merupakan ungkapan idea yang kukuh serta kepercayaan
T  Semua perkara fizikal yang dicipta oleh manusia
T  Cth: Makanan, pakaian, alat dan seni bina, bangunan, perhiasan, teknologi
T  Cth: The Yanomamo (membina pondok mereka dengan menggunakan bahan yang dikumpul dalam hutan berhampiran mereka; memburu dan melindungi diri sendiri menggunakan busur dan anak panah)

BUDAYA BUKAN MATERIAL (NON-MATERIAL CULTURE)
T  Ciptaan dan idea-idea abstrak yang tidak termaktub dalam objek fizikal
T  Peranan sosial, peraturan, etika dan kepercayaan serta lain-lain
T  Cara pemikiran yang membentuk satu budaya
T  Cth: Undang-undang lalu lintas, kata-kata dan kod pakaian
T  Bahasa isyarat, bahasa, nilai dan norma
T  Cth: Raising an eyebrow
  America – kagum, ragu-ragu, tidak pasti
  Peru – bayar wang kepada saya
  Pacific Tonga Islang – Ya, saya setuju
T  Cth: Di America, ia merupakan perkara yang biasa jika menggunakan jari telunjuk anda. Di Jepun, memberi isyarat menggunakan jari telunjuk dilihat sebagai perbuatan yang tidak bersopan dan menyakitkan hati

SUBCULTURE (BUDAYA KECIL/SUB-BUDAYA)
T  Kumpulan yang mana nilai dan tingkah laku yang berbeza
T  Mempunyai nilai, norma dan adat resam yang tersendiri
T  Sebuah budaya yang wujud di dalam budaya yang dominan dalam sesebuah masyarakat
T  Cth: Nelayan yang ke laut, penjual sayur di pasar
T  Cth: Remaja yang mempunyai gaya hidup mereka yang tersendiri seperti perkataan, pakaian, muzik dan bahasa

COUNTERCULTURE
T  Corak budaya yang kuat menentang budaya yang diterima oleh masyarakat umum
T  Budaya yang bertentangan dengan norma-norma masyarakat
T  Sering dianggap mengancam kepada budaya dominan kerana mereka mencabar nilai-nilai ini
T  Cth: Gothic, Punk, Black Metal, Hippies, HipHop, Hipster, LGBT

CULTURE SHOCK (KEJUTAN BUDAYA)
T  Satu keadaan yang membingungkan atau menyusuhkan yang dialami oleh individu yang secara tiba-tiba terdedah kepada persekitaran sosial dan budaya yang pelik atau asing
T  Cth: Seorang budak yang cemerlang dalam peperiksaan SPM telah ditawarkan untuk menyambung pelajaran ke luar negara seperti London. Memandangkan budak tersebut tidak pernah meninggalkan kampung halaman, dia berasa terkejut apabila sampai di London. Dia terkejut dengan gaya hidup orang di sana seperti berpakaian pelik, makanan mereka serta cara pergaulan seharian mereka. Keadaan ini boleh dikenali sebagai kejutan budaya di mana dia berasa asing dan pelik.

ETNOSENTRISME
T  Cenderung memandang rendah terhadap budaya orang lain
T  Hanya menganggap budaya sendiri yang paling baik
T  Kepercayaan atau rasa bangga yang wujud dalam kalangan anggota sesebuah kelompok etnik bahawa budaya dan etnisiti mereka adalah lebih jauh baik dan hebat daripada kelompok lain
T  Suatu perspektif yang melihat kelompok etnik lain menerusi lensa dan kaca mata etnik sendiri
T  Cth: Pada zaman dahulu, perempuan di negara China perlu mengikat atau membalut kaki mereka agar kaki mereka tidak membesar. Kita mungkin menganggap perbuatan tersebut sangat kejam dan zalim serta diskriminasi perempuan. Tetapi orang Cina pada masa tersebut tidak beranggapan demikian kerana bagi mereka perempuan yang mempunyai kaki yang kecil sangat cantik.
T  Cth: Di Malaysia, kita membuka kasut sebelum masuk rumah atau bilik. Namun, bagi masyarakat Barat, budaya ini dianggap kurang selasa. Mereka sebaliknya memakai kasut sehingga masuk ke dalam bilik tidur

Cultural Relativism
T  Tidak melihat budaya sendiri lebih baik dan maju berbanding dengan budaya lain
T  Melihat dan menakrifkan tingkah laku seseorang berdasarkan kepada budaya mereka sendiri
T  Menanam sikap terbuka terhadap budaya orang lain, menerima nilai dan norma yang berbeza serta tidak menilai mengikut kepercayaan dan nilai kita




Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa