Skip to main content

Prinsip Kerja Sosial: Etika Pekerja Sosial


1.  Etika Terhadap Pelanggan/Klien
Pekerja sosial haruslah memberi keutamaan utama kepada kepentingan klien sama ada dari segi perlindungan terhadap hak dan keupayaan untuk membuat keputusan. Pekerja sosial juga akan bekerjsama dengan agensi dan anggota profesional yang lain bagi menyediakan khidmat bantuan bagi menjaga kepentingan klien. Pekerja sosial juga haruslah memperakui hak klien dalam membuat penentuan kendiri. Pekerja sosial juga haruslah bertindak untuk mengurangkan segala halangan terhadap keupayaan penentuan kendiri klien. Pekerja sosial juga haruslah memberitahu klien berkaitan dengan pemakluman persetujuan dan dalam situasi mana ia mungkin diperlukan. Pekerja sosial juga haruslah mengambil kira tentang kepentingan budaya seperti identiti bangsa, nilai, kepercayaan dan adat resam klien. Pekerja sosial juga haruslah menghormati hak klien berkaitan dengan maklumat rahsia dan sulit dan bertanggungjawab terhadap segala maklumat yang telah diberikan oleh klien. Pekerja sosial juga haruslah merekod maklumat yang disampaikan oleh klien secara adil, saksama dan tepat. Pekerja sosial seharusnya menghindari terjadinya hubungan seksual dengan klien, menghindari terjadinya gangguan seksual terhadap klien, penggunaan bahasa yang tidak tepat dan tidak memutarbelitkan fakta mengenai klien serta penamatan perkhidmatan

2.  Etika Terhadap Rakan Sekerja
Pekerja sosial seharusnya menjalinkan hubungan dengan rakan sekerja dengan penuh rasa hormat, jujur, sopan dan mampu mencari jalan penyelesaian secara baik jika berlaku percanggahan pendapat atau tindakan. Pekerja sosial juga seharusnya menghormati pengetahuan dan kepakaran rakan sekerja. Pekerja sosial juga seharusnya menjaga rahsia rakan sekerja. Pekerja sosial juga seharusnya merujuk kepada klien untuk memperoleh perkhidmatan dari pihak lain. Pekerja sosial seharusnya mencegah terjadinya hubungan seksual dengan rakan sekerja serta gangguan seksual dengan rakan sekerja. Pekerja sosisal tidak seharusnya mendedahkan segala kecacatan, masalah dan kekurangan rakan sekerja. Bagi rakan sekerja yang tidak menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan jujur dan amanah, pekerja sosial haruslah memaklumkan kepada pihak yang bertanggungjawab

3.  Etika Terhadap Organisasi/Tempat Kerja
Pekerja sosial seharusnya berusaha untuk mencapai matlamat dan objektif di organisasi mereka berkhidmat selaras dengan keperluan kod etika. Pekerja sosial juga seharusnya menggunakan sumber-sumber yang terdapat dalam organisasi dengan sebaik mungkin dan bertepatan. Pekerja sosial seharusnya mencuba untui menyelesaikan konflik di antara prinsip-prinsip etika dengan polisi dan amalan organisasi. Pekerja sosial juga terlibat dengan usaha untuk memperbaiki perkhidmatan yang disampaikan oleh organisasi atau suasana kerja di organisasi. Majikan pula seharusnya menggalakkan pekerja untuk memahami prinsip dan objektif kod etika di organisasi tersebut, menggalakkan polisi dan amalan yang tidak bersifat diskriminasi, menggalakkan komunikasi secara berkesan; kerja berpasukan; cekap dan bertanggungjawab terhadap perkhidmatan; memastikan kakitangan mendapatkan latihan yang berterusan dan pendidikan berterusan




4.  Etika Terhadap Profesion
Pekerja sosial akan memelihara maruah dan integriti terhadap profesion ini dan akan melaksanakan tugas berdasarkan pengetahuan asas kepada kerja sosial yang diperakukan. Pekerja sosial juga seharusnya memperjuangkan dan mempromosikan kecemerlangan kerja sosial. Pekerja sosial akan membantu mempromosikan proses dan hasil profesion kerja sosial dan akan mempertahankan daripada kritikan. Pekerja sosial akan melaporkan kepada organisasi yang berkaitan terhadap seseorang yang telah gagal menunjukkan kecekapan sebagai seorang pekerja sosial

5.  Etika Terhadap Masyarakat

Dalam aspek ini, pekerja sosial perlu bertanggungjawab meningkatkan kesejahteraan sosial masyarakat dari peringkat local sehingga peringkat global. Pekerja sosial juga seharusnya memudahkan peluang orang ramai untuk terlibat dalam usaha-usaha kesejahteraan sosial. Pekerja sosial harus bertindak mencegah dan menghapuskan diskriminasi terhadap seseorang atau sekelompok berdasarkan kepada warna kulit, bangsa, agama, bahasa, gender dan lain-lain. Pekerja sosial juga harus memastikan setiap masyarakat dapat mengakses kepada sumber-sumber yang dikehendakinya. Pekerja sosial juga harus melakukan sebarang perubahan terhadap perkhidmatan atau polisi yang tidak membawa kesan kepada masyarakat

Comments

  1. saya keliru dengan strategi dengan peranan. adakah sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamus Dewan Edisi Keempat mengatakan bahawa strategi merupakan ilmu tentang cara-cara merancang manakala peranan pula bahagian (tugas/kerja) yang dipegang oleh seseorang. Jadi, melihat kepada maksud yang diberikan oleh Kamus Dewan Edisi Keempat, maka maksud bagi strategi dan peranan adalah tidak sama.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa