Skip to main content

Kerja Sosial dengan Individu dan Keluarga: Pendekatan Penyelesaian Masalah

PENDEKATAN PENYELESAIAN MASALAH
¯  Penyelesaian masalah merupakan matlamat utama dalam proses pertolongan/intervensi
¯  Melibatkan tahap-tahap dan penggunaan kemahiran-kemahiran tertentu
¯  Perkataan “masalah” merujuk kepada sesuatu keadaan, situasi @ pengalaman yang boleh memberi kesan kepada ketidakseimbangan seseorang individu dari aspek emosi, pemikiran, tindakan dan fizikal
¯  Masalah boleh menolak @ memotivasikan seseorang individu untuk bergerak ke hadapan
¯  Terutamanya dari aspek pemikiran dan tindakan yang boleh memberi jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi

Proses Penyelesaian Masalah
¯  Satu bentuk kaedah pertolongan yang melibatkan proses-proses tertentu
¯  Melibatkan tahap-tahap tertentu yang melibatkan tahap permulaan, tahap pertengahan, tahap penamatan

Tahap Permulaan
1.  Persediaan Diri sebagai Mentor
¯  Mentor perlu menyediakan diri mereka dari segi peranan mereka sebagai seorang pembantu
¯  Mentor perlu jelas dan memahami peranan dan tanggungjawab yang perlu dipikul semasa memberi proses pertolongan kepada klien mereka
¯  Persiapan diri juga haruslah diberi tekanan kepada aspek mental, emosi dan tindakan
¯  Aspek mental: Mentor haruslah fikir permasalahan klien dengan sebaik mungkin
¯  Aspek emosi: Mentor haruslah boleh mengawal emosi mereka yang boleh mempengaruhi peranan dan tindakan mereka dalam memberi pertolongan
¯  Aspek tindakan: Mentor perlu bersedia membantu klien membentuk rancangan tindakan ke arah penyelesaian masalah dengan penuh rasional, jelas dan boleh dicapai
¯  Mentor juga perlu mempunyai pengetahuan, kemahiran serta berpegang kepada nilai serta etika sebelum membentuk perhubungan yang profesional dengan klien
¯  Mentor perlu mempunyai pengetahuan tentang manusia, proses sosial, tentang bantuan @ pertolongan. Pengetahuan-pengetahuan ini akan memudahkan mentor dalam menjalankan proses membantu klien mereka
¯  Mentor juga perlu ada kemahiran-kemahiran tertentu seperti kemahiran berkomunikasi, mewujudkan perhubungan, menjalankan temu ramah, mengenali sumber diri dan persekitaran, merancang pelan pemulihan yang berkesan serta menulis laporan
¯  Dalam menjalankan proses bantuan ini, mentor haruslah berpegang kepada nilai serta etika yang profesional dalam menjalankan proses bantuan ini
2.  Perhubungan Rapo
¯  Perhubungan yang rapat, mesra, saling mempercayai
¯  Individu yang berperanan sebagai pemberi pertolongan mencuba sedaya upaya untuk membentuk perhubungan rapo dengan klien mereka yang memerlukan pertolongan
¯  Penting kerana ia memberi peluang kepada mentor untuk mengenali klien dan masalah mereka dengan lebih mendalam
¯  Klien pula dapat mengenali mentor mereka secara mendalam serta memahami peranan mentor dalam membantu mereka menyelesaikan masalah
¯  Penting kerana dapat membentuk kepercayaan antara mentor dengan klien mereka supaya dapat memastikan proses-proses pertolongan dapat berjalan dengan lancar
¯  Juga memberi ruang kesedaran kepada mentor dan juga klien bahawa kerjasama antara mereka amatlah penting agar dapat memastikan keberkesanan proses penyelesaian masalah
¯  Mentor haruslah menunjukkan sikap yang positif seperti menerima klien dan masalah mereka dengan hati yang terbuka
¯  Mentor perlu mengaplikasikan kemahiran-kemahiran tertentu seperti menunjukkan sikap yang boleh menarik minta klien untuk meneruskan proses pertolongan yang dikehendaki
¯  Antara kemahiran tersebut adalah kemahiran mentor untuk mendengar luahan perasaan klien, berkomunikasi dengan berkesan, mengeluarkan komen secara verbal yang bersesuaian serta menunjukkan sikap empati dan aspek non-verbal yang bersesuaian seperti penggunaan eye-contact, menunjukkan air muka yang berminat
¯  Dapat memberi suasana yang selesa kepada klien dan seterusnya klien akan bersedia untuk berkongsi masalah mereka
¯  Memudahkan mentor untuk mencungkil maklumat-maklumat awal dalam memahami masalah klien dengan lebih mendalam
3.  Proses Pemahaman Permasalahan Klien dengan Sebaik Mungkin
¯  Melibatkan mentor berusaha untuk memahami masalah yang dihadapi oleh klien
¯  Mentor akan cuba untuk menganalisis masalah klien mereka dan mencari punca sebenar masalah tersebut
¯  Mentor juga akan cuba menentukan piawaian yang ingin dicapai oleh klien dalam menyelesaikan masalah mereka
¯  Mentor akan cuba untuk mengenal pasti keperluan klien
¯  Mentor juga akan membantu klien untuk memahami keperluan dan kehendak mereka
¯  Mentor juga mengambil berat berkenaan dengan pandangan klien berkenaan dengan masalah yang dihadapi oleh mereka
¯  Mentor akan cuba memahami masalah klien dengan bertanya pelbagai soalan seperti bagaimana masalah ini boleh wujud kepada klien
¯  Mentor akan menggalakkan klien untuk bercakap supaya mentor dapat mengenal pasti masalah sebenar yang dihadapi oleh klien

Tahap Pertengahan
1.  Penentuan Situasi
¯  Satu proses di mana mentor akan cuba memahami masalah yang dikemukakan oleh klien, mentafsir dan seterusnya menentukan masalah atau situasi utama klien
¯  Mentor akan cuba untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan masalah yang dihadapi oleh klien melalui temu bual dan pemerhatian yang dilakukan bersama dengan klien
¯  Kejelasan permasalahan klien perlu ditentukan dalam peringkat penentuan situasi ini seperti memahami apakah masalah tersebut; sejauhmana ia mengganggu perasaan dan pemikiran klien; konteks keseriusan masalah tersebut dalam kehidupan seharian klien; punca kepada masalah itu; sebarang tindakan yang pernah diambil dan hasil daripada tindakan tersebut; ciri-ciri dan aspek perkembangan sistem klien dan lain-lain sistem di mana klien berfungsi; memahami sistem-sistem sosial dan sistem persekitaran yang memberi impak kepada masalah tersebut; hasil yang diharapkan oleh klien dari proses pertolongan tersebut
¯  Mengukuhkan lagi persepsi mentor terhadap kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada klien serta bentuk-bentuk sokongan yang terdapat di sekeliling klien
¯  Seterusnya melalui maklumat tersebut, mentor akan membentuk pemahaman dan melakukan penafsiran ke atas situasi permasalahan klien
¯  Apabila penentuan situasi telah dibentuk oleh mentor, ia amatlah penting untuk berbincang semula dengan klien
¯  Tujuan perbincangan adalah untuk memastikan mentor betul-betul memahami masalah sebenar yang dihadapi oleh klien dan menyampaikan mesej kepada klien bahawa mereka terlibat sekali dalam proses penyelesaian masalah tersebut
¯  Mentor seharusnya melibatkan klien dalam proses penyelesaian masalah ini bagi menggalakkan komitmen dan tanggungjawab klien bagi menyelesaikan masalah mereka sendiri
¯  Cara ini juga dapat mengelakkan mentor dipersalahkan apabila masalah klien tidak dapat diselesaikan
2.  Penetapan dan Implementasi Rancangan Tindakan/Intervensi
¯  Selepas penentuan situasi tercapai bersama-sama dengan klien, satu rancangan tindakan @ interevensi yang bersesuaian boleh disusun
¯  Mentor perlulah mahir membantu klien menentukan gol yang ingin dicapai oleh mereka melalui rancangan tindakan ini
¯  Rancangan tindakan yang dibentuk ini juga seharusnya relevan dan bersesuaian dengan masalah yang dihadapi oleh klien
¯  Melalui rancangan tindakan @ intervensi ini, mentor dapat melihat sejauhmanakan intervensi ini dapat memberi kesan kepada masalah yang dihadapi oleh klien
¯  Penyusunan rancangan tindakan ini seharusnya menjurus kepada kehendak, keperluan, matlamat dan perubahan yang ingin dicapai oleh klien itu sendiri
¯  Mentor hanya akan bertindak sebagai fasilitator untuk membantu dan memudahcarakan klien dalam menyelesaikan masalah mereka
¯  Mentor juga akan mengeluarkan pendapat @ pandangan mereka dari aspek pengalaman, pengetahuan, kemahiran dan sokongan yang relevan dengan masalah yang dibincangkan
¯  Mentor haruslah sentiasa menghormati hak klien untuk membuat keputusan mereka sendiri, sentiasa menerima keadaan diri klien, membantu klien untuk membantu diri mereka, berkongsi maklumat dan pengetahuan dengan klien, berpegang kepada prinsip kerahsiaan dan menunjukkan minat yang berterusan untuk membantu klien
¯  Klien akan digalakkan untuk menjalankan tindakan tersebut
¯  Penumpuan tindakan akan diberikan kepada rancangan tindakan yang telah dipersetujui semasa dalam tahap penentuan situasi
¯  Bagi memastikan keberkesanan implementasi rancangan tindakan ini, mentor haruslah bertindak sebagai penggalak, fasilitator dan pendidik supaya dapat terus memotivasikan klien bagi mencapai sasaran penyelesaian masalah

Tahap Penamatan
1.  Penilaian Rancangan Tindakah/Intervensi
¯  Tahap penamatan ini melibatkan mentor membuat penilaian ke atas rancangan tindakan @ intervensi yang telah dilakukan
¯  Penilaian ini akan melihat kepada sejauhmanakah klien berjaya melalui intervensi yang diberikan, kekuatan dan kelemahan intervensi tersebut, perubahan yang dialami oleh klien, menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan yang telah diberikan
¯  Proses ini penting kerana ia akan menentukan sama ada proses pertolongan kepada klien ini wajar diteruskan ataupun tidak
¯  Penilaian ini juga membantu mentor untuk menilai tahap kebergantungan klien terhadap pertolongan serta perkhidmatan yang diberikan
¯  Di sini, mentor perlu berkemahiran untuk menilai perkembangan @ kefungsian klien dengan baik, tepat dan berkesan
2.  Penamatan
¯  Penilaian yang berkesan daripada mentor akan dapat menentukan sama ada proses pertolongan yang diberikan kepada klien berkesan ataupun tidak
¯  Sekiranya terdapat perubahan pada diri klien, maknanya proses pertolongan yang diberikan adalah berkesan dan ini bermakna penamatan boleh dilakukan
¯  Sekiranya tiada perubahan yang berlaku, maka mentor dan klien haruslah memikirkan rancangan tindakan seterusnya supaya dapat menyelesaikan masalah
¯  Dengan kata lain, pengukuran kepada penamatan dalam proses pertolongan adalah melihat kepada kefungsian sosial klien
¯  Dengan adanya proses penamatan, maka kebergantungan klien terhadap mentor juga dapat ditamatkan
¯  Walaubagaimanapun, mentor haruslah berkemahiran dalam menjalankan proses penamatan
¯  Hal ini penting kerana mungkin terdapat klien yang tidak dapat menerima proses penamatan ini dengan baik kerana ia menganggap bahawa penamatan perkhidmatan pertolongan sebagai satu pengalaman @ perasaan ditolak
¯  Oleh itu, mentor bertanggungjawab untuk memberi masa yang secukupnya kepada klien supaya klien dapat menyediakan diri mereka dengan proses penamatan

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa