DEFINISI SOSIALISASI
¯ Merupakan proses di mana kita mempelajari tentang
cara-cara masyarakat kita
¯ Proses sepanjang hayat di mana kita mempelajari tentang
jangkaan sosial dan bagaimana untuk berinteraksi dengan orang lain
¯ Semasa sosialisasi, kita juga belajar bagaimana untuk
berjalan, bercakap serta cara makan
¯ Untuk menyesuaikan diri kita dengan norma-norma serta
tingkah laku yang ditetapkan oleh masyarakat
¯ Di mana individu yang memperoleh identiti diri dan
kemahiran fizikal, mental dan sosial yang diperlukan untuk terus hidup dalam
masyarakat
DEFINISI “NATURE” DAN “NURTURE”
¯ “Nature” merupakan sesuatu yang semula jadi. Pemindahan
ciri-ciri daripada nenek moyang kepada keturunan mereka melalui gen
¯ “Nurture” persekitaran yang memberi seseorang untuk
mengenali dirinya sendiri serta membentuk identiti serta personalitinya
EJEN SOSIALISASI
1. KELUARGA (THE
FAMILY)
¯
Merupakan salah
satu ejen sosialisasi yang penting bagi kita terutamanya kanak-kanak atau bayi
¯
Ahli keluarga
seperti ibu bapa merupakan insan terdekat dengan anak-anak
¯
Anak-anak mendapat
pengetahuan, pengalaman, belajar bahasa dan memahami perhubungan dengan ibu
bapa, adik-beradik dan orang lain dalam kehidupan mereka
¯
Sejak kecil, kita
bergantung kepada ibu bapa untuk hidup
¯
Ibu bapa yang akan
banyak mengajar kita tentang pelbagai hal seperti peranan, norma, kepercayaan
dan lain-lain
¯
Ibu bapa juga yang
akan mengajar kita bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat serta
bertingkah laku bersesuaian dengan norma yang telah ditetapkan oleh masyarakat
¯
Merupakan kumpulan
primer bagi setiap individu
¯
Keluarga yang akan
membentuk personaliti serta tingkah laku anak-anak
¯
Mempunyai
tanggungjawab yang besar dalam proses menyampaikan budaya seperti nilai dan
norma kepada ahli baru
¯
Yang akan membentuk
konsep diri iaitu sikap, minat, matlmat, kepercayaan dan prejudis
¯
Kanak-kanak
mempelajari secara tidak sedar tentang tingkah laku dicipta oleh orang-orang
dewasa yang terdapat dalam keluarga
¯
Di mana kita
mempelajari apa yang ditetapkan oleh budaya tentang tingkah laku serta sikap
yang sepatutnya untuk lelaki dan perempuan
¯
Cth: Sosialisasi
gender – lelaki diajar bagaimana untuk menjadi maskulin dan bagi perempuan pula
bagaimana untuk menjadi feminin
¯
Sosialisasi
peranan seks juga merupakan salah satu peranan penting keluarga
¯
Untuk membezakan
kanak-kanak kedudukan sosial (social position) seperti kelas sosial, agama, ras
dan etnik
¯
Kelas sosial
keluarga kita adalah berkaitan dengan banyak nilai-nilai dan orientasi kita
terhadap dunia
¯
Ibu bapa kelas
pekerja menekankan tingkah laku yang bersesuaian dalam memelihara anak-anak
mereka manakala ibu bapa kelas menengah pula biasanya bersikap lebih bertolak
ansur terhadap tingkah laku dan menunjukkan perhatian yang lebih besar untuk
niat dan motivasi yang menjadi asas kepad tingkah laku anak-anak mereka
2. SEKOLAH
¯
Tujuan utama
sekolah adalah memberi pengetahuan dan kemahiran kepada kanak-kanak
¯
Namun, di sekolah
kanak-kanak akan belajar berinteraksi dengan orang lain yang bukan berasal
daripada kumpulan primer mereka dan juga daripada latar belakang yang berlainan
¯
Kanak-kanak bukan
sahaja belajar tentang akademik tetapi mereka juga belajar kemahiran sosial
melalui interaksi sosial dengan guru, kakitangan sekolah serta pelajar-pelajar
lain
¯
Pada masa yang
sama, kanak-kanak akan menghadapi kepelbagaian sosial di mana mereka akan lebih
sedar kategori sosial mereka
¯
Cth: Kanak-kanak
Chinese lebih suka bergaul dengan budak-budak Chinese yang lain dan mereka akan
membentuk kumpulan bermain yang berdasarkan etnik
¯
Awal persekolahan,
kanak-kanak akan diajar bagaimana untuk membaca, menulis dan mengira
¯
Dalam sekolah
menengah dan kolej pula, mereka akan diajar dengan pengetahuan yang lebih
khusus serta kemahiran yang diperlukan untuk berperanan dalam masyarakat
industri yang kompleks
¯
Selain memberi
pengetahuan dan kemahiran, kanak-kanak juga belajar tentang kepentingan budaya
¯
Cth: Aktiviti
sekolah seperti “spelling bees” dan aktiviti sukan mengajar kanak-kanak tentang
nilai kemenangan serta jadi seorang yang daya saing
¯
Belajar tentang
peranan jantina
¯
Cth: Pelajar
lelaki digalakkan untuk melibatkan diri dalam aktiviti fizikal dan “outdoor”
manakala pelajar perempuan pula melibatkan diri mereka dengan aktiviti yang
tidak begitu aktif dan lasak, menolong cikgu mereka melakukan kerja mengemas
¯
Sekolah juga
membantu kanak-kanak untuk belajar untuk hidup dalam masyarakat yang besar dan
menolong mereka untuk menggunakan pengetahuan dan kemahiran yang ada untuk
berjaya dalam peranan orang dewasa
3. RAKAN SEBAYA (PEER
GROUPS)
¯
Orang yang mempunyai
minat yang sama dan kedudukan sosial yang biasanya umur yang sama
¯
Rakan sebaya bagi
budak kecil ialah anak jiran yang kemudiannya bertukar kepada rakan-rakan
sekolah
¯
Membenarkan
kanak-kanak yang melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti tanpa pengawasan
daripada orang dewasa
¯
Orang muda lebih
suka berada dengan rakan sebaya mereka kerana dapat melarikan diri daripada
tanggungjawab yang diberikan oleh guru dan ibu bapa kepada mereka
¯
Kanak-kanak
mempunyai kebebasan dan juga dapat pengalaman yang bernilai
¯
Juga menyediakan
peluang untuk ahli berbincang pasal kepentingan yang mungkin tidak boleh
dikongsi bersama ibu bapa (Cth: pakaian dan muzik)
¯
Topik-topik yang
ingin dielakkan daripada ibu bapa dan guru seperti dadah dan seks
¯
Kebebasan yang
terdapat dalam rakan sebaya membolehkan aktiviti dan pembelajaran yang tidak
akan dibiarkan orang dewasa
¯
Hal ini yang
menyebabkan ibu bapa sangat ambil berat rakan anak-anak mereka. Ibu bapa lebih
suka jika anak-anak mereka berkawan dengan orang yang mempunyai latar belakang
yang sama
¯
Rakan sebaya
memberi sokongan emosi dan juga sokongan moral
4. MEDIA MASSA DAN
TEKNOLOGI
¯
Media massa
merupakan saluran komunikasi yang ditujukan kepada khalayak ramai dalam
sesebuah masyarakat
¯
Teknologi
merupakan cabang ilmu yang berkaitan dengan penciptaan dan penggunaan cara
teknikal dan perkaitan mereka dengan kehidupan masyarakat dan alam sekitar,
melukis atas subjek seperti seni industri, kejuruteraan, sains gunaan dan sains
tulen
¯
Televisyen, radio,
surat khabar, majalah, internet, permainan video
¯
Memberikan
maklumat serta juga dapat mempengaruhi sikap dan tingkah laku kita
¯
Televisyen
mempunyai pengaruh yang besar kepada kanak-kanak
¯
Menonton
televisyen telah menjadi rutin kehidupan kanak-kanak
¯
Kanak-kanak
mungkin menghabiskan lebih banyak masa dengan menonton televisyen daripada
berinteraksi dengan ibu bapa
¯
Televisyen telah
menjadi salah satu media massa yang mempunyai kuasa ke atas proses sosialisasi
¯
Televisyen bukan
sahaja menghiburkan kita malah ia juga memberi kesan ke atas sikap dan
kepercayaan kita
¯
Cth: Kanak-kanak
akan dapat melihat bagaimana televisyen menunjukkan tentang peranan gender yang
perlu diikuti oleh lelaki dan perempuan
¯
Cth: permainan
video yang ganas dan beraksi akan menyebabkan kanak-kanak membesar dengan
personaliti yang ganas
5. AGAMA
¯
Satu sistem
kepercayaan yang biasanya melibatkan penyembahan kuasa ghaib atau mahkluk
¯
Agama boleh
mempengaruhi nilai dan kepercayaan seseorang
¯
Mempengaruhi cara
pemikiran
¯
Mempunyai
rumah-rumah ibadat, kuil, tokong, masjid
¯
Komuniti yang
mengamalkan agama yang sama akan berkumpul untuk beribadah dan belajar
¯
Tempat-tempat ini
mengajar peserta bagaimana untuk berinteraksi dengan budaya material
¯
Dapat membentuk
peranan gender seseorang
JENIS-JENIS SOSIALISASI
1. SOSIALISASI PRIMER
(PRIMARY SOCIALIZATION)
¯
Berlaku di awal
kehidupan iaitu zaman bayi, kanak-kanak dan remaja
¯
Selalunya tentang
nilai, norma, sikap dan budaya yang disosialisasikan oleh keluarga dan
rakan-rakan
¯
Pendedahan awal
mengenai aspek persekitaran sosial seperti nilai, norma, moral, sikap dan
lain-lain
¯
Bermula sebelum
alam persekolah sehingga akhir hayat
¯
Oleh ibu bapa,
rakan dan orang yang terdekat
2. SOSIALISASI
SEKUNDER (SECONDARY SOCIALIZATION)
¯
Tingkah laku kita
disosialisasikan oleh ajen sosialisasi iaitu sekolah, media massa, agama dan
lain-lain
¯
Mengajar kita
bagaimana hendak bertingkah laku seperti manusia mengikut norma-norma yang
telah telah ditetapkan oleh masyarakat
Comments
Post a Comment