1. Keindividuan
Sifat harga diri
semula jadi, penghargaan, ketelusan kehormatan individu. Kita mengindividukan
seseorang. Setiap manusia adalah unik. Kita memberi pandangan atau gambaran
kepada klien bahawa kita sebagai mahkluk Tuhan yang khas. Setiap manusia
mempunyai nilai-nilai, norma-norma yang tertentu dan mereka percayai. Hal ini
membuat setiap manusia adalah berbeza dan mempunyai pandangan dan konsep
tersendiri. Pekerja sosial tidak boleh mengganggap setiap manusia mempunyai
masalah yang sama serta tidak boleh mencampuradukkan masalah sesorang dengan
masalah orang lain. Bagi klien, masalahnya adalah unik atau ganjil. Oleh itu,
setiap individu serta masalahnya adalah berbeza daripada individu yang lain
serta masalahnya
2. Penerimaan Tanpa Syarat
Pekerja sosial
seharusnya dapat menerima setiap klien mereka tanpa syarat. Hal ini adalah
kerana berdasarkan kepada kepercayaan yang manusia pada asalnya adalah baik,
suci dan patut dilayan dengan baik. Kita tidak boleh berprasangka buruk
terhadap klien kita. Klien-klien diterima sebagai diri mereka tanpa mengira
perkara-perkara yang telah dilakukan oleh mereka. Namun pada masa yang sama,
pekerja sosial percaya bahawa setiap individu sepatutnya bertanggungjawab
terhadap setiap tindakannya dan juga terhadap orang lain. Penerimaan di sini
tidak bermaksud kita menerima perbuatan jahatnya tetapi kita menerima dirinya.
Kita menerimanya semata-mata untuk memahami perasaan yang dilahirkan dan
mendapat kerjasama daripada klien
3. Sikap Tidak Menghukum
Sikap ini tidak
menentukan sesuatu secara melulu tanpa diselidiki atau siasatan di samping
menolong klien mengikut kehendaknya serta bersesuaian dengan keadaan
masyarakat. Kita janganlah memandang rendah terhadap klien. Fungsi kerja sosial
adalah untuk membantu klien dan bukannya menghukum klien atau menentukan sama
ada perbuatannya betul atau salah. Pekerja sosial hanya perlu membantu klien
untuk menyelesaikan masalah mereka dengan cara yang bersesuian tanpa menghukum
mereka
4. Penentuan Kendiri
Prinsip ini
mengiktiraf keperluan klien. Pekerja sosial hanya membantu klien untuk mengenal
pasti keperluan yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah bukannya
menyelesaikan masalah itu bagi pihak klien. Klien mempunyai hak dan kebebasan
untuk menentukan keputusan dan pilihannya. Pekerja sosial juga haruslah
menghormati hak klien, mengakui kehendak-kehendak itu serta menyedarkan dan
menolong membina segala kebolehannya. Pekerja sosial tidak akan mengarah,
merayu atau memujuk klien untuk menerima sesuatu keputusan yang ditentukannya.
Pekerja sosial perlu membantu klien mereka untuk mendapatkan semula keyakinan
serta mempercayai kebolehan mereka untuk menyelesaikan masalah sendiri. Pekerja
sosial boleh menjelaskan masalah-masalah dan mencadangkan cara-cara atau
tindakan alternatif tetapi mereka tidak boleh memaksa klien untuk menerima
cadangan tersebut
5. Kerahsiaan
Maklumat yang
disampaikan oleh klien adalah sulit dan perlu dirahsiakan. Pekerja sosial juga
percaya yang klien mereka berhak untuk merahsiakan tingkah laku mereka. Apa
yang diberitahu oleh klien kepada pekerja sosial adalah berdasarkan kepada
sikap saling mempercayai antara mereka. Ia merupakan rahsia di antara klien dan
pekerja sosial dalam konteks tugas rasmi. Klien tidak akan menceritakan
segala-galanya dengan jujur jika mereka tidak mempercayai pekerja sosial
tersebut. Sebaik-baiknya pekerja sosial mempunyai bilik yang berasingan untuk
membolehkan klien meluahkan segala masalahnya serta perasaannya tanpa rasa
curiga apa yang dikatakan oleh mereka itu didengari oleh orang lain. Sebagai
pekerja sosial, kita perlu ingat bahawa klien yang datang kepada kita dengan
kepercayaan yang tinggi, mereka akan menceritakan segala rahsia kepada kita.
Tetapi, sejauhmanakah “kerahsiaan” itu perlu dipatuhi? Bagi kes klien yang
ingin membunuh diri, pekerja sosial tidak sepatutnya merahsiakan hal tersebut
kerana ia melibatkan nyawa
6. Melahirkan Perasaan Dengan Bertujuan
Pekerja sosial
telah dilatih untuk menggalakkan klien untuk mencurahkan perasaan mereka.
Setiap orang yang mempunyai masalah ingin mencurahkan segala perasaan serta
masalah mereka kepada orang lain yang mereka percayai. Hal ini juga adalah sama
dengan klien. Apabila klien berhadapan dengan pekerja sosial, mereka ingin
meluahkan perasaannya sebebas yang boleh dengan bertujuan. Apabila klien
meluahkan perasaan mereka, pekerja sosial perlulah mendengar dengan berhati-hati
dengan tujuan tidak membantut, mencemuh atau mentertawakannya. Pekerja sosial
dapat memahami masalah klien dengan lebih mendalam dan akan menjadi lebih
sensitif terhadap keperluan mereka
7. Penglibatan Emosi Yang Terkawal
Klien yang datang
mencari pekerja sosial akan mencurahkan segala perasaan atau emosi yang sudah
lama terpendam. Hal ini akan menyebabkan segala emosi dicurahkan.
Walaubagaimanapun, pencurahan emosi mestilah dikawal dan digunakan dengan
bertujuan. Pekerja sosial haruslah pandai mengawal emosi diri sendiri daripada
melibatkan diri dalam emosi dengan klien. Hal ini demikian kerana penglibatan
emosi yang berlebihan boleh mengurangkan kecekapan mereka berfungsi secara
rasional dan efektif. Oleh itu, pengawalan perasaan yang terkawal amat penting
supaya ia tidak terlampau sehingga menyebabkan dirinya terbawa-bawa oleh
perasaan yang boleh menjejaskan fokus dan daya pemikiran untuk memberi petunjuk
yang bijak. Cth kes keganasan rumah tangga, pekerja sosial haruslah pandai
mengawal emosi mereka sendiri walaupun ia berasa sangat sedih atau marah
apabila mendengar klien meluahkan perasaan mereka supaya pekerja sosial dapat
memberi petunjuk yang rasional serta bersesuaian kepada klien mereka
8. Intervensi Secara Langsung
Pekerja sosial memindahkan pengalaman perhubungan kerja kes profesion
dengan menolong orang-orang yang memerlukan berdasarkan hubungan bersemuka.
Pekerja sosial cuba mengendalikan klien mereka secara langsung dan membentuk
perhubungan yang bermakna dengan mereka
Comments
Post a Comment