Skip to main content

Prinsip Kerja Sosial: Prinsip Generik Kerja Sosial

1.  Keindividuan
Sifat harga diri semula jadi, penghargaan, ketelusan kehormatan individu. Kita mengindividukan seseorang. Setiap manusia adalah unik. Kita memberi pandangan atau gambaran kepada klien bahawa kita sebagai mahkluk Tuhan yang khas. Setiap manusia mempunyai nilai-nilai, norma-norma yang tertentu dan mereka percayai. Hal ini membuat setiap manusia adalah berbeza dan mempunyai pandangan dan konsep tersendiri. Pekerja sosial tidak boleh mengganggap setiap manusia mempunyai masalah yang sama serta tidak boleh mencampuradukkan masalah sesorang dengan masalah orang lain. Bagi klien, masalahnya adalah unik atau ganjil. Oleh itu, setiap individu serta masalahnya adalah berbeza daripada individu yang lain serta masalahnya

2.  Penerimaan Tanpa Syarat
Pekerja sosial seharusnya dapat menerima setiap klien mereka tanpa syarat. Hal ini adalah kerana berdasarkan kepada kepercayaan yang manusia pada asalnya adalah baik, suci dan patut dilayan dengan baik. Kita tidak boleh berprasangka buruk terhadap klien kita. Klien-klien diterima sebagai diri mereka tanpa mengira perkara-perkara yang telah dilakukan oleh mereka. Namun pada masa yang sama, pekerja sosial percaya bahawa setiap individu sepatutnya bertanggungjawab terhadap setiap tindakannya dan juga terhadap orang lain. Penerimaan di sini tidak bermaksud kita menerima perbuatan jahatnya tetapi kita menerima dirinya. Kita menerimanya semata-mata untuk memahami perasaan yang dilahirkan dan mendapat kerjasama daripada klien


3.  Sikap Tidak Menghukum
Sikap ini tidak menentukan sesuatu secara melulu tanpa diselidiki atau siasatan di samping menolong klien mengikut kehendaknya serta bersesuaian dengan keadaan masyarakat. Kita janganlah memandang rendah terhadap klien. Fungsi kerja sosial adalah untuk membantu klien dan bukannya menghukum klien atau menentukan sama ada perbuatannya betul atau salah. Pekerja sosial hanya perlu membantu klien untuk menyelesaikan masalah mereka dengan cara yang bersesuian tanpa menghukum mereka

4.  Penentuan Kendiri
Prinsip ini mengiktiraf keperluan klien. Pekerja sosial hanya membantu klien untuk mengenal pasti keperluan yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah bukannya menyelesaikan masalah itu bagi pihak klien. Klien mempunyai hak dan kebebasan untuk menentukan keputusan dan pilihannya. Pekerja sosial juga haruslah menghormati hak klien, mengakui kehendak-kehendak itu serta menyedarkan dan menolong membina segala kebolehannya. Pekerja sosial tidak akan mengarah, merayu atau memujuk klien untuk menerima sesuatu keputusan yang ditentukannya. Pekerja sosial perlu membantu klien mereka untuk mendapatkan semula keyakinan serta mempercayai kebolehan mereka untuk menyelesaikan masalah sendiri. Pekerja sosial boleh menjelaskan masalah-masalah dan mencadangkan cara-cara atau tindakan alternatif tetapi mereka tidak boleh memaksa klien untuk menerima cadangan tersebut

5.  Kerahsiaan
Maklumat yang disampaikan oleh klien adalah sulit dan perlu dirahsiakan. Pekerja sosial juga percaya yang klien mereka berhak untuk merahsiakan tingkah laku mereka. Apa yang diberitahu oleh klien kepada pekerja sosial adalah berdasarkan kepada sikap saling mempercayai antara mereka. Ia merupakan rahsia di antara klien dan pekerja sosial dalam konteks tugas rasmi. Klien tidak akan menceritakan segala-galanya dengan jujur jika mereka tidak mempercayai pekerja sosial tersebut. Sebaik-baiknya pekerja sosial mempunyai bilik yang berasingan untuk membolehkan klien meluahkan segala masalahnya serta perasaannya tanpa rasa curiga apa yang dikatakan oleh mereka itu didengari oleh orang lain. Sebagai pekerja sosial, kita perlu ingat bahawa klien yang datang kepada kita dengan kepercayaan yang tinggi, mereka akan menceritakan segala rahsia kepada kita. Tetapi, sejauhmanakah “kerahsiaan” itu perlu dipatuhi? Bagi kes klien yang ingin membunuh diri, pekerja sosial tidak sepatutnya merahsiakan hal tersebut kerana ia melibatkan nyawa

6.  Melahirkan Perasaan Dengan Bertujuan
Pekerja sosial telah dilatih untuk menggalakkan klien untuk mencurahkan perasaan mereka. Setiap orang yang mempunyai masalah ingin mencurahkan segala perasaan serta masalah mereka kepada orang lain yang mereka percayai. Hal ini juga adalah sama dengan klien. Apabila klien berhadapan dengan pekerja sosial, mereka ingin meluahkan perasaannya sebebas yang boleh dengan bertujuan. Apabila klien meluahkan perasaan mereka, pekerja sosial perlulah mendengar dengan berhati-hati dengan tujuan tidak membantut, mencemuh atau mentertawakannya. Pekerja sosial dapat memahami masalah klien dengan lebih mendalam dan akan menjadi lebih sensitif terhadap keperluan mereka

7.  Penglibatan Emosi Yang Terkawal
Klien yang datang mencari pekerja sosial akan mencurahkan segala perasaan atau emosi yang sudah lama terpendam. Hal ini akan menyebabkan segala emosi dicurahkan. Walaubagaimanapun, pencurahan emosi mestilah dikawal dan digunakan dengan bertujuan. Pekerja sosial haruslah pandai mengawal emosi diri sendiri daripada melibatkan diri dalam emosi dengan klien. Hal ini demikian kerana penglibatan emosi yang berlebihan boleh mengurangkan kecekapan mereka berfungsi secara rasional dan efektif. Oleh itu, pengawalan perasaan yang terkawal amat penting supaya ia tidak terlampau sehingga menyebabkan dirinya terbawa-bawa oleh perasaan yang boleh menjejaskan fokus dan daya pemikiran untuk memberi petunjuk yang bijak. Cth kes keganasan rumah tangga, pekerja sosial haruslah pandai mengawal emosi mereka sendiri walaupun ia berasa sangat sedih atau marah apabila mendengar klien meluahkan perasaan mereka supaya pekerja sosial dapat memberi petunjuk yang rasional serta bersesuaian kepada klien mereka

8.  Intervensi Secara Langsung
Pekerja sosial memindahkan pengalaman perhubungan kerja kes profesion dengan menolong orang-orang yang memerlukan berdasarkan hubungan bersemuka. Pekerja sosial cuba mengendalikan klien mereka secara langsung dan membentuk perhubungan yang bermakna dengan mereka

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa