Skip to main content

Sosiologi: SOCIOLOGICAL APPROACHES TO THE SELF

The Looking-Glass Self
[  Dipelopori oleh Charles Horton Cooley
[  Percaya bahawa kita mengetahui atau mengenali diri kita dengan berinteraksi dengan orang lain
[  Proses memperoleh konsep kendiri mempunyai tiga frasa
1.     Kita membayangkan bagaimana kita menampilkan diri kepada orang lain
2.    Kita membayangkan bagaimana orang lain menilai diri kita
3.    Kita akan mempunyai beberapa perasaan tentang diri kita seperti hormat atau malu akibat daripada penilaian atau tanggapan tersebut
[  Cth: Cikgu kritik saya bahawa apa yang saya jawab itu tidak betul. Cikgu mesti rasa saya ini amat bodoh. Saya juga turut berasa bahawa diri ini sangat bodoh. Maka, harga kendiri saya pun akan turun atau jatuh. Namun, jika saya mendapat A dapat subjek tersebut, maka saya tidak akan rasa yang saya ini bodoh lagi

Stages of The Self
[  Diasaskan oleh George Herbert Mead
[  Diri ini hanya akan berkembang dengan pengalaman sosial (pertukaran simbol)
[  Peringkat-peringkat tersebut adalah
1.  Peringkat Persediaan (The Preparatory Stage)
Kanak-kanak meniru orang di sekelilingnya terutamanya ahli keluarga. Cth: Apabila ahli keluarga seperti ibu mencuci pinggan, maka kanak-kanak pun teringin mencuci pinggan. Kanak-kanak juga belajar pasal simbol dan bahasa yang digunakan untuk berinteraksi dengan orang lain melalui ahli keluarga mereka
2.  Peringkat Bermain (The Play Stage)
Apabila kanak-kanak telah belajar kemahiran berkomunikasi melalui simbol-simbol, maka mereka berpura-pura menjadi orang lain. Mereka juga akan menjadi semakin sedar pasal hubungan sosial. Cth: Kanak-kanak mungkin akan mula ingin menjadi superhero, superman, doktor, jururawat dan lain-lain. Di sini jugalah mereka akan belajar tentang peranan masing-masing
3.  Peringkat Permainan (The Game Stage)

Kanak-kanak yang berusia 8-9 tahun. Di peringkat ini, kanak-kanak tidak lagi hanya memainkan peranan tetapi mereka juga sudah mula mempertimbangkan beberapa tugas sebenar mereka dan hubungan secara serentak. Cth: Di dalam permainan bola sepak, semua orang harus tahu peranan dan kedudukan mereka. Mereka juga lebih memahami tentang sesuatu pekerjaan

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa