Skip to main content

Ketaksamaan Sosial: Rasisme dan Etniksisme


Contoh Soalan:
1.   Kenal pasti dua aspek dalam kehidupan anda yang mana wujudnya ketaksamaan etnik dan kekayaan. Berikan dua bukti bagi setiap aspek ini yang menyokong idea ketaksamaan adalah signifikan.

Konsep Ras
ù Sekumpulan manusia di satu-satu kawasan ataupun manusia dalam kelas tertentu seperti sekumpulan ras pahlawanan atau hero
ù Sekumpulan manusia yang melihat diri mereka dan juga dilihat oleh orang lain yang mempunyai sifat keturunan yang membezakan mereka daripada yang lain
ù Sekelompok manusia yang mempunyai persamaan ciri-ciri fizikal seperti warna kulit dan bentuk tubuh badan
ù Ciri-ciri ras diturunkan secara biologi melalui baka keturunan
ù Ras manusia
T Caucasoid (putih)
T Negroid (hitam)
T American (merah)
T Mongoloid (kuning)
ù Ras didefinisikan oleh manusia yang berinteraksi
ù Manusia belajar melalui proses sosialisasi dan interaksi untuk merujuk satu-satu karakteristik manusia yang diklasifikasikan dalam kategori ras tertentu


Etnik
ù Berkaitan dengan amalan budaya yang hampir seragam yang diamalkan oleh sekolompok manusia dan mereka ini disatukan oleh pengalaman sejarah, sistem nilai, sikap dan tingkah laku
ù Dimensi subjektif: Kesedaran tentang kewujudan satu identiti etnik, perasaan kekitaan dan kesedaran kepentingan bersama
ù Dimensi objektif: Persamaan ciri-ciri kebudayaan seperti bahasa, kesenian, pakaian dan adat istiadat yang dikongsi bersama

Minoriti
ù Merujuk kepada mana-mana kategori manusia yang dibezakan dari segi fizikal atau budaya oleh masyarakat dan subordinat
ù Mungkin berlandaskan ras, etnik atau kedua-duanya
ù Mempunyai dua karakteristik yang penting
T Pertama: Berkongsi identiti yang sama (fizikal atau budaya)
T Kedua: Minoriti berpengalaman sebagai golongan subordinat (golongan bawahan)
T Mereka yang diketepikan dalam mendapat layanan yang sama rata dan yang menganggap diri mereka sebagai objek untuk diskriminasi kolektif, sama ada perbezaan ini berbentuk fizikal (ras) atau budaya (etnik) ianya boleh dijadikan landasan kepada layanan tidak sama rata ini
T Kumpulan majoriti (dominan) merujuk kepada kumpulan yang mempunyai paling banyak kuasa, kelebihan dan status sosial yang lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan monoriti

Prejudis
ù Satu set kelakuan dan tingkah laku yang menyebabkan , menyokong ataupun menjustifikasikan diskriminasi
ù Prejudis merupakan fenomena inter-kumpulan, berorientasikan negatif, sesuatu yang buruk dan melibatkan sikap
ù Suatu tingkah laku yang cenderung kepada sesuatu yang negatif dan stereotaip yang berlandaskan konsep sosial yang bukan berbentuk saintifik

Diskriminasi
ù Berdasarkan umur, agama, kesihatan dan lain-lain
ù Berasaskan kaum dan undang-undang berusaha untuk menangani masalah sosial ini
ù Menafikan hak dan keistimewaan seseorang atau kumpuan minoriti
ù Layanan secara berbeza terhadap individu lain kerana beranggapan bahawa wujudnya keadaan tidak seimbang seperti taraf pendidikan, kelas sosial, kemahiran dan keistimewaan

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa