Contoh Soalan
1) Menurut
June O’Connor, kajian mengenai agama dan gender telah melalui beberapa tahap.
Dalam konteks kajian agama Kristian, bincangkan di tahap manakah ia berada
dengan merujuk kepada isu-isu utama yang telah dibangkitkan oleh golongan ilmiawan
feminis Kristian.
2) Huraikan
konsep hermeneutik feminis dan analisiskan bagaimana ia telah digunakan oleh
pengamal agama Kristian untuk membawa mesej kesetaraan gender untuk wanita
Kristian dengan contoh-contoh yang bersesuaian.
3) Bincangkan
konsep hermeneutik feminis dan bagaimana ia digunakan oleh Dulcie Abraham untuk
membawa mesej kesetaraan gender untuk wanita Kristian.
PENDAHULUAN
Hermeneutik adalah satu proses interpretasi
yang mencadangkan bahawa pemahaman timbul dalam interaksi antara teks dengan
pembaca. Pembinaan makna dipengaruhi oleh andaian pembaca, kebiasaan dengan
bahan lain, pengalaman, kepakaran masyarakat, harapan, keinginan dan sebagainya
sama ada secara sedar atau tidak. Hermeneutik feminis adalah interpretasi yang
mengambil kira persepketif, pengalaman dan kepentingan wanita. Dulcie Abraham
merupakan penganut dan sarjana Kristian Malaysia.
ISI
1. Teologi Kesetaraan
T
Teologi kesetaraan gender ini mengambil cerita
Genesis 1:27 di mana kedua-dua lelaki dan wanita dicipta dalam imej Tuhan
T
Lelaki dan wanita dikatakan bertanggungjawab
kerana tidak taat dan mendapat hukuman yang sama iaitu kedua-duanya dipisahkan
daripada Tuhan
T
Kedua-dua wanita dan lelaki memainkan peranan yang
penting dalam sejarah kitab Injil awal
T
Cth: Suara wanita jelas kedengaran dalam peranan
sebagai ibu, isteri, hakim, ketua tentera, tukang tilik dan kaunselor
T
Wanita digambarkan sebagai imej yang positif dan
sepatutnya dipuji
T
Teologi ini tersirat dalam cerita kehidupan dan
ajaran Nabi Isa
T
Tidak ada teks yang justifikasikan pengetepian
wanita dalam Gospel
T
Nabi Isa umum peranan mubaligh sebagai pembawa
“berita gembira kepada orang miskin”
T
Nabi Isa mencabar anggapan elit alim terutamanya
sekali golongan farisi yang terpelajar, penulis, paderi dan lelaki Yahudi yang
lain, yang mereka nikmati kelebihan dan pertolongan Tuhan
T
Nabi Isa diidentifikasikan dengan orang miskin dan
masyarakat terbuang pada masa tersebut
T
Nabi Isa sengaja mencapai kepada wanita dalam
kumpulan yang terpinggir yang terletak pada hierarki yang terbawah pada
keagamaan ketika itu
T
Nabi Isa membawa wanita ke dalam hubungan baru
pengikut, menerima dakwah mereka, mengalakkan dan mengembangkan minat mereka
dalam teologi menerusi ajaran dan perbincangan, dan menyemarakkan mereka dengan
mesej yang paling penting bagi kebangkitan semula
T
Wanita merupakan antara orang bukan Yahudi pertama
yang menjadi pengikut Nabi Isa dan mubaligh Kristian
T
Nabi Isa menggalakkan kepimpinan wanita dan cabar
serte tentang etos patriarki dominan menerusi amalan pengikut yang setara
T
Ajaran Nabi Isa tentang hubungan gender dan
perkahwinan, kesetiaan yang sama dan komitmen perlu dari kedua-dua pasangan
T
Kelahiran gereja awal dilambangkan dengan luahan
“hadiah roh” pada kedua-dua wanita dan lelaki
T
“Gereja rumah” adalah tempat pemujaan dan ini dianggap
sebagai lingkungan yang baik kepada wanita
T
Mereka tidak dikeluarkan daripada peranan
kepimpinan dalam pemujaan dan dalam makanan berkumpulan
T
Dalam teologi Paul, pembaptisan dilihat sebagi
menyingkirkan halangan tradisional antara Yahudi dan Gentile, lelaki dan
wanita, orang bebas dan hamba
T
Etos menekankan kesaksamaan
2. Interpretasi Semula
R
Kristianiti berakar umbi dalam budaya patriarki
purba
R
Perkembangan agama monoteistik Hebrew purba dengan
ketuhanan “lelaki” bujang (gantikan beberapa Tuhan lelaki dan wanita agama
Timuran Dekat) sebagai permulaan bagi budaya didominasi oleh lelaki dalam
proses Judaisme
R
Jerusalem merupakan pusat kepercayaan monoteistik
Judaisme yang menolak semua Tuhan terutamanya Asherah, Tuhan dominan wanita
R
Pengecualian elemen wanita diteguhkan dengan
pengenalan undang-undang keagamaan dan kebudayaan yang pastikan kawalan
maskulin dalam kepaderian dan keturunan serta pewarisan
R
Lelaki dicipta terlebih dahulu dan kemudian wanita
R
Dalam penceritaan kisah Hawa yang makan buah
terlarang, wanita menjadi alasan bagi kewujudan dosa asal dalam dunia ini
R
Pentafsiran tersebut digunakan sebagai alat untuk
mendiamkan wanita dalam gereja dan menindas wanita di gereja dan rumah
R
Peraturan rumah dalam surat kepada gereja di
Colossae dan Ephesus, dan surat Peter, menghendaki isteri patuh kepada suami,
dan hamba pada tuan
R
Peraturan digunakan untuk menindas wanita dan
meneruskan jual beli hamba
R
Dalam gerej awal, “bidaah” difahami berpunca
daripada kepercayaan gnostik terutama trend gnostik yang gabung prinsip wanita
dalam Tuhan, memberi amaran larangan penglibatan wanita dalam pemujaan dan
pembelajaran ritual
R
Wanita disuruh supaya diam dan senyap dalam gereja
dan tidak boleh mempunyai kuasa ke atas lelaki
R
Ajaran digunakan sebagai sumber patriarki yang subordinasi
dan mendiamkan wanita dalam konteks agama dan di rumah
R
Paderi gereja awal yang merupakan penjaga dan
penghurai bagi kepercayaan dedahkan dalam pengisytiharaan berkait kewanitaan
sesuatu misoginis
R
Paderi gereja dan pentafsir lelaki kitab suci dari
dahulu sehingga kini lambat mengenal Wasiat Baharu dalam hubungan antara suami
dan isteri, anak dan ibu bapa, hamba dan tuan yang diletakkan dalam konteks
teologi cinta maha suci, keamanan dan peraturan yang mempunyai dimensi kosmik
R
Kesalingan cinta, pengabdian diri dan penyerahan
di rumah dilihat sebagai gambaran sifat pengabdian Maha Suci Nabi Isa
R
Tambahan lagi, banyak pengorbanan yang perlu
dilakukan oleh pihak lelaki sebagai seorang suami
R
Kepimpinan lelaki di gereja begitu perlahan dalam
melihat dan mengaplikasikan mesej pengabdian model Nabi Isa sebagai fokus utama
dalam ajaran Wasiat Baharu untuk semua hubungan termasuklah gender
R
Institusi Kristianiti dalam ajaran dan amalan
telah menunjukkan persepsi patrarki yang tradisional bagi sifat autoriti dan kekuasaan
di rumah, gereja, negara dan dunia
R
Salah faham terhadap kuasa pada dekad yang lalu
telah membawa gereja dan kerajaan di bawahnya berkelakuan dalam cara yang
tamak, tidak adil dan kejam
R
Cth: Perang Salib, pembakaran berjuta-juta wanita
yang dikatakan sebagai ahli sihir pada zaman pertengahan, penjajahan dan
penindasan yang dilakukan oleh penjajah, perdagangan hamba di Amerika Utara
R
Ahli teologi yang terdiri daripada wanita dan
lelaki dan juga dari negara dunia ketiga telah sedar kepentingan penilaian
pentafsiran kitab suci yang menindas dan pengucapan kepada mesej pembebasan
dalam agama
Contoh Soalan:
Bincangkan bagaimana pengamal dan ahli
teologi feminis Kristian di Asia membawa pembaharuan yang menekankan kesetaraan
antara semua termasuk kesetaraan gender dalam tradisi agama mereka.
1. Warisan Wanita dalam Bible
6
Book of Ruth yang menceritakan berkenaan dengan
watak Hannah di mana Hannah didiskriminasikan kerana mandul
6
Miriam pula menceritakan watak Derobah iaitu
beliau dipilih oleh Tuhan untuk memimpin Israel
6
Perjanjian Baru pula menceritakan watak Mary di
mana keperawaan iaitu kebebasan untuk menyembah Tuhan dan tidak menjadi subjek
kepada manusia
2. Tafsiran Lisan dan Penceritaan Semula
Kisah-Kisah Bible
6
Cara tradisional iaitu kitab suci telah diucapkan,
dibacakan, diingat dan dipersembahkan
6
Di Barat, pembacaan kitab suci adalah secara
senyap atau perlahan
6
Di Asia pula, kitab suci dibaca secara berkumpulan
dan berbincang mengenai cerita di dalam Bible yang berkaitan dengan kehidupan
mereka seharian
6
Bagi Jack Goody pula, beliau fokus kepada
penceritaan semula teks di mana ia menekankan kehidupan kini
6
Tafsiran lisan dilihat lebih mementingkan
penyertaan masyarakat dan lebih bersifat demokratik di mana golongan buta huruf
dan tidak berpendidikan juga boleh berkongsi pandangan mereka
6
Strategi-strateginya adalah seperti:
µ
Memberi peluang kepada wanita untuk bersuara dan
berdialog
µ
Wanita sebagai “narattor” dalam penceritaan kisah
bible pada pandangan wanita
µ
Menjadikan teks lebih relevan dan berkaitan dengan
isu semasa
µ
Mengalakkan wanita terlibat dalam proses penilaian
kritikal
3. Bacaan Sosio-Politik
6
Ahli teologi feminis Asia ingin menggunakan kaedah
membaca Bible dalam kerangka perjuangan sosio-politik sekarang
6
Dalam konteks Asia di mana perselisihan antara
etnik telah memecahbelahkan masyarakat, jadi tema hubungan manusia dan
perbezaan kaum dan etnik dalam Bible diambil dan dijadikan pengajaran
6
Chitra Fernando dari Sri Lanka telah mencerminkan
tema wanita dan perkauman dalam Bible. Beliau memberi tumpuan kepada kisah
Sarah dan Hagar di mana Hagar didiskriminasikan kerana beliau adalah bangsa
lain
6
Kinukawa berhujah bahawa stigma sosial terhadap
wanita, golongan minoriti dan sistem kasta adalah hasil daripada perlabelan
golongan yang berkuasa
6
Kinukawa cuba menentang gereja-gereja di Jepun
untuk membasmi segala bentuk prejudis sosial untuk menyokong hak-hak wanita dan
golongan minoriti Korea yang hidup sebagai warga kelas kedua di Jepun
4. Interpretasi Pasca-Kolonial
6
Teori pasca-kolonial di mana Kwok memperkenalkan
teori pasca-kolonial dalam menginterpretasi Bible di Asia
6
Beliau merujuk perkataan pasca kepada tempoh
selepas tanah jajahan mendapat kemerdekaan
6
Interpretasi pasca-kolonial membincangkan pelbagai
isu termasuk hubungan antara simbol-simbol teologi dan empayar, dialog antara
agama, kemusnahan alam sekitar dan impaknya kepada kehidupan wanita terpinggir
dan lambang serta kedudukan wanita dalam teks-teks Bible
6
Cth: Kerendahan hati dan kelembutan wanita dalam
artikel ini dapat digunakan untuk membuang sikap pasif, sunyi dan taat kepada
tuan-tuan dominan yang datang untuk menakluk dan memerintah. Sama seperti
wanita syrophoenician, orang-orang yang dijajah menjadi tunduk, setia seperti
“anjing yang setia”
6
Memberi peluang kepada wanita daripada pelbagai
latar belakang untuk berkongsi pengalaman dan cerita mereka dan membina imej
baru mengenai Tuhan, dunia dan manusia
5. Kitab Sebagai Persembahan
6
Di Asia, kitab suci dipersembahkan dalam bentuk
lagu, drama, tarian, persembahan rakyat dan teater
6
Ia bukan sahaja dilakukan di tempat suci bahkan
pada hari perayaan dan keraian
6
Yuko Yuasa pula mengatakan bahawa idea tersebut
digunakan dengan menginterpretasikan cerita Bible ke dalam bentuk drama dan
teater
6
Beliau menggunakan “Noh” sebagai drama di Jepun
6
Tajuk drama tersebut ialah “Magdalene Dancing in
Crimson”
6
Temanya adalah untuk memberikan kesedaran tentang
keabdian dalam hidup, cinta lebih kuat daripada kematian dan pandangan terhadap
sifat manusia
6
Daripada cerita tersebut, Yuko menegaskan kesan
psikologi terhadap aspek kerohanian wanita di Jepun
6
Melalui drama tersebut, beliau mahu menyampaikan
kemarahan, kelegaan dan kesedaran emosi seseorang
Comments
Post a Comment