Contoh Soalan
1) Terangkan
perhubungan gender yang terkandung dalam ajaran serta amalan Taoisme dalam
kalangan penganutnya dalam konteks perubahan sosio-budaya dan politik sejarah
negara China.
PENDAHULUAN
Taoisme diasaskan oleh Lao Tzu pada abad ke-6
sebelum masihi. Ajaran Lao Tzu ini dikaitkan dengan teks mistik dan falsafah
Tao Te Ching dan Chuang Tzu. Lao Tzu dikatakan merupakan penjaga arkib istana.
Semasa beliau berumur 80 tahun, beliau telah menuju ke sempadan Barat China.
Beliau telah menyaksikan bahawa kejadian rasuah semakin berleluasa, maka Lao
Tzu berasa sangat kecewa kerana hidup manusia tidak berpandukan kepada jalan
kebaikan semula jadi. Taoisme bersifat individualistik, mistik dan dipengaruhi
oleh alam semula jadi.
Isi
1. Tao Te Ching dan Chuang Tzu
Menyokong keadaan semula jadi sebagai jalan untuk
kebahagiaan
Jalan yang misteri dan bersifat semula jadi ini
dipanggil sebagai Tao
Tao boleh dikenali dengan mengikut alam
Tindakan seseorang haruslah secara spontan, semula
jadi dan tanpa tujuan
Tao Te Ching menggunakan imej feminin dan
pandangan tradisi peranan wanita untuk menangani sikap lelaki yang mendominasi
dan memusnah (agresif)
Chuang Tzu pula menerangkan Tao dengan gambaran
kisah-kisah benar dalam kehidupan pengamalnya
Tao Te Ching ditujukan kepada pemerintah
Tao yang misteri akan mengubah semua perkara
secara spontan jika pemerintah tidak campur tangan dengan kelakuan yang
menghalang
Tao Te Ching menggunakan imej wanita untuk
menyampaika ajaran Tao
Tao yang kreatif, berkelakuan secara spontan dan
tidak agresif digambarkan secara semula jadi
Cth: Air (ketenangan), blok kayu yang belum
diukir, anak wanita dan ibu
Kedua-dua teks menerangkan jalan ke kebahagiaan
dan cara yang berbeza
Simbol-simbol yang digunakan ialah wanita dan
tumpu kepada kaitan antara sistem reproduksi wanita dan kasih sayang ibu
Tao sebagai ketidakwujudan (non-being) dianggap
sebagai permulaan bagi semua perkara dan juga tempat di mana semuanya kembali
Dalam ajaran Tao, kegelapan tidak dilihat sebagai
negatif
Kewujudan (being) dan ketidakwujudan kedua-duanya
digambarkan melalui imej wanita
Tao yang tidak wujud (non-being) melampaui
kategori dan digambarkan oleh imej perempuan yang gelap dan misteri
Tao yang wujud (being) adalah punca segala-galanya
dan digambarkan oleh potensi anaknya yang tidak terbatas
TTC memandang negatif terhadap pencapaian dan
dominasi tamadun tradisi dominasi lelaki di China melalui buku, undang-undang
dan pengembaraan
Tao digambarkan sebagai kasih sayang ibu yang
tidak membezakan dan ia juga menerima yang baik dan buruk dengan seadanya
Peranan tradisi jantina dan perbezaan biologi
diiktiraf tetapi tidak dilihat sebagai tetap
2. Yin dan Yang
[
Yin merupakan bahagian yang gelap, sejuk dan
lembap. Ia merupkan simbol wanita
[
Yang pula merupakan bahagian yang bercahaya,
panas, dan kering. Ia merupakan simbol lelaki
[
Apa yang penting dalam Yin dan Yang bukanlah
kemenangan ke atas yang lain tetapi ia menekankan keseimbangan
[
Konsep Yin dan Yang ini merupakan prinsip yang
melengkapi antara satu sama lain
[
Walaupun Yin dilihat mempunyai kedudukan yang
lebih rendah daripada Yang, namun Yang masih memerlukan Yin untuk memastikan
keharmonian dan keseimbangan dapat dijaga
[
Kedua-dua Yin dan Yang adalah dualisme yang saling
melengkapi untuk mengekalkan kewujudan masing-masing
[
Keseimbangan daya negatif Yin dan daya positif
Yang
[
Cth: kerjasama antara wanita dan lelaki, musim
sejuk dan musim panas, hujan dan matahari
[
Konsep Yin dan Yang melengkapi antara satu sama
lain bersifat semula jadi
3. Pandangan Terhadap Badan (View Of
The Body)
Syurga dan bumi adalah ayah dan ibu alam semesta
dan kedua-duanya adalah penting
Taoisme melihat badan dan seksualiti wanita secara
positif
Darah haid wanita dianggap sebagai berkuasa dan
intipati boleh digunakan untuk memanjangkan hayat jika wanita itu pandai
menjaganya dengan baik
Air mani juga mempunyai fungsi yang sama kepada
lelaki
Kedua-dua cecair badan wanita dan lelaki adalah
berharga kerana ia sebagai sumber kehidupan semula jadi dan juga kehidupan
abadi
Seksualiti manusia dianggap berharga dan diberi
makna dari segi agama dan falsafah
Badan wanita sebagai simbol kreativiti dalam Tao
Te Ching dikekalkan dalam pergerakan keagamaan Taoisme
Tao sebagai rahim pencipta yang gelap selalu
diberi makna mitologikal
Badan wanita dilambangkan sebagai kuasa kreatif
Tao, ia boleh menjadi contoh kepada semua Taoist
Dalam sesetengah keadaan, lelaki cuba untuk meniru
ciri-ciri fizikal wanita
Cth: Komen Hsiang-erh berkaitan dengan Tao Te
Ching mengatakan lelaki perlu menanamkan sifat wanita
4. Wanita Berkemahiran (Female
Adepts)
Teknik meditasi keagamaan Taoisme menunjukkan
kuasa rohani tidak tertumpu kepada satu gender sahaja
Roh yang menguasai dunia dalaman dan dunia luaran
adalah lelaki dan wanita
Sifat ketuhanan dikaitkan dengan wanita dan lelaki
5. Dewi Wanita (Female Deities)
Y
Dewi-dewi wanita yang dikaitkan dengan Taoisme
termasuklah Hsi Wang Mu (Ibu Permaisuri Bahagian Barat)
Y
Hsi Wang Mu dikatakan prihatin terhadap masalah
wanita
Y
Cth: Beliau berdoa dalam ritual Taoisme untuk
menghalau dewa Harimau Putih yang menyebabkan wanita keguguran
Y
Mazu (Mother Ancestor) pula bertindak sebagai
pelindung kepada nelayan dan pelayar
Y
The Lord dan Lady of the bed disembah untuk
kesuburan dan kebahagiaan perkahwinan
Y
The Scared Mother (Sheng Mu) atau Lady Mother
(Niang Niang) melindungi wanita dan kanak-kanak serta dibantu oleh oleh
dewi-dewi popular yang membawa anak-anak kepada wanita yang menyembahnya
Comments
Post a Comment