Contoh
Soalan:
1. Ketaksamaan
adalah mengenai “Siapa (who) yang mendapat apa, Bagaimana (how) mereka
mendapatnya dan Kenapa (why) mereka mendapatnya”. Bincangkan pernyataan ini
dengan merujuk kepada dua isu ketaksamaan dalam masyarakat.
2. Ketaksamaan
sosial merujuk kepada peluang tidak sama rata dan ganjaran yang berbeza untuk
kedudukan sosial atau status yang berlainan dalam kumpulan atau masyarakat.
Bincangkan tiga dimensi yang digunakan dalam menjelaskan isu-isu berkaitan
ketaksamaan sosial.
3. Isu
ketaksamaan sosial wujud dalam hampir semua masyarakat dunia. Apakah
ketaksamaan sosial dan bincangkan empat mekanisme yang sering digunakan oleh
masyarakat dalam memastikan ketaksamaan sosial ini terus wujud.
4. Dalam
membincangkan ketaksamaan sosial, terdapat tiga kriteria asas yang digunakan
untuk mengukur tahap ketaksamaan. Senaraikan dan huraikan tiga kriteria asas
tersebut dengan memberi contoh-contoh berkaitan.
5. Dalam
aspek kehidupan seseorang dalam sistem stratifikasi, setiap aspek kehidupan
individu jelas memaparkan perbezaan kedudukan mereka. Huraikan empat aspek
kehidupan yang sering dipengaruhi oleh aspek kedudukan individu.
Konsep
Ketaksamaan
[ Keupayaan
seseorang memperolehi atau mendapat pelbagai barangan atau sumber
[ Wujud
dalam kebanyakan masyarakat
[ Persoalan
tentang sejauhmanakah ketidaksamaan yang wujud dalam satu-satu masyarakat
[ Mengenai siapa yang mendapat apa? Bagaimana mereka mendapatnya? Kenapa mereka mendapatnya?
Konsep
Ketaksamaan Sosial
[ Merujuk
kepada kewujudan peluang tidak sama rata dan ganjaran yang berbeza untuk
kedudukan sosial atau status berlainan dalam kumpulan atau masyarakat
[ Struktur
dan pengulangan bentuk agihan tidak sama rata barangan, kekayaan, peluang, upah
dan hukuman
[ Satu
sistem stratifikasi yang berasaskan hierarki kuasa (keupayaan untuk mengarah tingkah laku orang lain), keistimewaan (maruah dan hormat) dan prestij (pendapatan, kekayaan dan
harta)
Konsep
Stratifikasi Sosial
[ Wujud
dari satu generasi ke satu generasi dan kebanyakan ibu bapa mewariskan
kedudukan sosial mereka kepada anak-anak
[ Cth:
Seseorang yang dilahirkan dalam keluarga kerabat diraja, maka secara automatik
akan mewarisi status kerabat diraja dan akan menikmati segala keistimewaan yang
terdapat dalam keluarganya6
[ Satu
bentuk karakteristik masyarakat yang bergenerasi dan dikekalkan menerusi
kepercayaan yang wujud dalam kekayaan yang dikongsi bersama oleh anggota
masyarakat
[ Merupakan
satu sistem di mana masyarakat meletakkan kategori orang dalam hirarki
[ Satu
sistem penyusunan taraf manusia berasaskan pewarisan kedudukan sosial
Ketaksamaan
adalah mengenai:
[ Siapa
yang mendapat apa (Who gets what?)
[ Bagaimana
mereka mendapatnya (How they get it?)
[ Kenapa
mereka mendapatnya (Why they get it?)
CARA
UNTUK MENGUKUR KETAKSAMAAN SOSIAL
1. Ketaksamaan dalam Keadaan
|
Merujuk kepada pengagihan tidak sama rata dalam
pendapatan, kekayaan dan barangan material
|
Cth: Perumahan (ketaksamaan keadaan di mana yang
tiada rumah berada di hierarki bawah manakala bagi mereka yang tinggal di rumah
mewah bernilai jutaan akan berada di tangga teratas dalam hierarki)
2. Ketaksamaan dalam Peluang
|
Merujuk kepada pengagihan tidak sama rata peluang
dalam kehidupan (life chances) antara seseorang individu dengan individu yang
lain
|
Cth: Pendidikan, pekerjaan, kesihatan, layanan
daripada sistem keadilan jenayah
|
Cth: Kenapa golongan atasan (kulit putih) lebih
banyak mendapat peluang untuk mendapat kekayaan dan kejayaan berbanding dengan
golongan bawahan (kulit hitam)
|
Cth: Siapa yang akan berpeluang tinggi untuk
didakwa di sistem keadilan jenayah? Miskin atau kaya? Kulit putih atau kulit
hitam?
MEKANISME
UNTUK MEMASTIKAN KETAKSAMAAN WUJUD
1. Penyingkiran (Exclusion)
©
Proses menyingkirkan seseorang dalam persaingan
atau memberi upah tidak sama rata untuk hasil yang sama
©
Mereka yang mempunyai sumber akan membuat peraturan
tentang apakah peraturan tersebut, siapa yang menjadi ahli kumpulan dan
bagaimana upah akan diagihkan
©
Organisasi yang berlandaskan gender, kasta, kelas
atau etnik di masa lampau membuat peraturan untuk menghadkan keahlian menerusi
karakteristik tertentu
©
Cth: Golf club (hanya untuk orang kaya), Lion Club
(hanya terdiri daripada orang Cina), Sukan (bola keranjang-lelaki, bola
jaring-perempuan), Gaji (lelaki dapat lebih daripada perempuan walaupun kerja
yang dilakukan adalah sama), Peluang pekerjaan (lelaki lebih diutamakan
berbanding dengan wanita), Hospital swasta (selalunya hanya orang kaya sahaja
yang mampu)
2. Pelumpuhan (Disabling)
ª
Proses berusaha menyakinkan mereka yang tidak
mempunyai kelayakan atau karakteristik tertentu bahawa mereka tidak berupaya untuk
bersaing dengan efektif
ª
Cth: Wanita dan orang tua telah diberitahu jangka
masa yang lama bahawa mereka tidak cukup bijak untuk berjaya dalam
bidang-bidang tertentu mahupun berjaya di peringkat pengajian yang tinggi
ª
Cth: Orang Kurang Upaya (masyarakat tidak
menyediakan apa yang boleh digunakan oleh mereka)
ª
Cth: Orang dewasa dan kanak-kanak (kanak-kanak
selalu diberitahu bahawa mereka tidak boleh melakukan apa yang dilakukan oleh
orang dewasa kerana mereka tidak berkemampuan atau masih kecil lagi)
3. Pemisahan (Decoupling)
¨
Proses ini bertujuan memastikan bahawa mereka yang
akan mendapat faedah tertentu menerusi informasi-informasi tertentu atau
jaringan tertentu tidak akan berhubung dengan pihak-pihak terlibat
¨
Cth: Syarikat atau organisasi (tidak sedar berkaitan
dengan peluang kenaikan pangkat, peluang untuk mengasah bakat atau meningkatkan
prestasi, program-program latihan)
4. Penghadan/Kekurangan (Scarcity)
ª
Proses yang mana sumber-sumber diterhadkan
ª
Cth: Jawatan-jawatan tinggi dikurangkan, jawatan-jawatan
kosong dihadkan, biasiswa untuk pelajar dikurangkan
Apabila seseorang ditentukan kedudukan dalam
sistem stratifikasi, setiap aspek kehidupan mereka akan dipengaruhi:
1. Apakah makanan yang dimakan
T Cth: Nasi
lemak (makan kat kafeteria atau hotel atau restoran)
T Cth: KFC,
McDonald, The Chicken Rice Shop, Kenny Rogers
2. Di mana membeli belah
T Cth:
Supermarket vs Night Market
T Cth:
Midvalley vs Tesco
3. Pakaian yang dipakai
T
Cth: Berjenama atau tidak berjenama
T
Cth: Pakaian kanak-kanak (Guess Junior vs Pakaian
yang dibeli di pasar malam-bundle)
4. Sekolah yang dihadiri
T
Cth: Sekolah harian atau sekolah swasta atau
sekolah antarabangsa
5. Pendapatan yang diperolehi
T
Cth: Pendapatan yang tinggi vs Pendapatan yang
rendah
6. Berapa lama (kualiti hidup)
bertahan
T
Cth: Bagi yang mempunyai kewangan dan peluang,
kualiti hidup akan lebih baik daripada yang biasa
T
Cth: Adanya wang, maka boleh mendapatkan nasihat
berkaitan dengan penjagaan kesihatan dengan lebih baik atau apabila sakit,
boleh mendapatkan ubat-ubatan yang lebih bagus dan berkesan (maka boleh hidup
dengan lebih sihat berbanding yang tiada wang)
7. Pekerjaan
T Cth:
Doktor vs Pengutip sampah (siapa yang dipandang tinggi? Siapa yang mendapat
gaji lebih tinggi? Siapa yang lebih mulia?)
T Cth: Guru
vs Pelajar, Pengurus syarikat vs Pekerja biasa
TEORI
KETAKSAMAAN SOSIAL
1. Teori Fungsionalisme
µ
Percaya bahawa ketidaksamaan tidak dapat dielakkan
dan diperlukan serta memainkan fungsi yang penting dalam masyarakat
µ
Bagi memperoleh kedudukan yang penting dalam
masyarakat ianya memerlukan lebih banyak latihan, jadi ia adalah wajar ia
menerima ganjaran yang lebih
µ
Menurut pendekatan ini, ketaksamaan sosial dan
stratifikasi sosial akan mendorong kepada aspek meritokrasi yang berlandaskan
keupayaan seseorang
µ
Menganggap ketaksamaan sosial menyumbang kepada
kebaikan masyarakat agar masyarakat akan terus dapat berfungsi
µ
Ini dilakukan menerusi sistem di mana tugasan,
peranan dan tanggungjawab tertentu dijalankan oleh mereka yang sesuai
µ
Ganjaran yang diperolehi oleh seseorang adalah
setimpal dengan beban yang dipegang oleh mereka
µ
Ketidaksamaan sosial dianggap fungsional kerana
ianya bertindak sebagai satu bentuk mekanisme dalam mengagihkan ganjaran dan
juga memotivasikan pekerja untuk berusaha melakukan yang terbaik
2. Teori Konflik
µ
Ketaksamaan hasil daripada kuasa dominasi
kumpulan-kumpulan tertentu ke atas kumpulan-kumpulan yang mempunyai kurang
kuasa
µ
Ketaksamaan sosial mencegah dan menghalang
kemajuan masyarakat disebabkan oleh mereka yang mempunyai kuasa menindas mereka
yang tidak mempunyai kuasa demi mengekalkan status quo
µ
Masyarakat lebih cenderung kepada perbalahan dan
konflik
µ
Bagi golongan yang menduduki kedudukan sosial yang
teratas, mereka mampu untuk menindas golongan bawahan dengan menggunakan
kekayaan, prestij dan kuasa yang mereka miliki
µ
Cth: Pergelutan antara golongan borjuis (yang
memiliki sumber pengeluaran) dengan golongan proletariat yang menawarkan tenaga
kerja untuk bayaran gaji
µ
Golongan borjuis berpendapat ketaksamaan sosial
yang berlaku merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan sesiapa sahaja
yang boleh menjadi kaya sekiranya mereka berusaha denga gigih
µ
Manakala, golongan proletariat pula termakan
dengan janji-janji palsu golongan kapitalis
Comments
Post a Comment