Skip to main content

Ketaksamaan Sosial: Variasi dalam Ketaksamaan Sosial


Contoh Soalan:
1.   Perhambaaan merupakan salah satu bentuk sistem stratifikasi yang wujud setelah manusia mula tinggal setempat. Pelbagai usaha telah diambil untuk menghapuskan sistem perhambaan tetapi ianya masih wujud sehingga kini dalam bentuk perhambaan moden. Perihalkan konsep perhambaan dan bincangkan lima contoh bentuk perhambaan moden yang wujud kini.

Sistem Komunal Primitif
'  Mewakili bentuk organisasi sosial yang terawal yang wujud
'  Ekonomi mereka adalah mudah seperti memburu dan meramu
'  Tujuan kehidupan semata-mata untuk melanjutkan hayat
'  Tiada atau sedikit sahaja pengetahuan tentang metod pertanian dalam menghasilkan makanan
'  Kehidupan nomadik ini adalah mustahil bagi mereka untuk mengumpul kekayaan
'  Makanan yang diperolehi atau dikumpul akan dibahagi secara sama rata antara ahli kumpulan
'  Mungkin mempunyai ketua, pemimpin yang dihormati, bomoh atau shaman yang mempunyai kuasa atau pengaruh tertentu dalam kumpulan
'  Walaubagimanapun, pengaruh mereka hanya terhad kepada kebolehan atau keupayaan menjalankan fungsi-fungsi tertentu dalam masyarakat
'  Memandangkan beberapa fungsi tertentu adalah dianggap lebih penting seperti individu yang mencari makanan maka statusnya mungkin lebih tinggi dan mungkin akan menerima habuan tertentu atas usahanya
'  Ketaksamaan status yang wujud hanya melalui tradisi

Sistem Perhambaan
L Satu bentuk stratifikasi yang wujud setelah manusia mula tinggal setempat
L Wujudnya masyarakat pertanian
L Bererti seseorang manusia menjadi hak milik (property) orang lain
L Kehidupan seseorang hamba tertakluk sepenuhnya kepada kemahuan tuan atau pemiliknya
L Pemilik hamba boleh melakukan apa sahaja ke atas hamba yang dimiliki
L Hamba diperolehi melalui pelbagai cara
F Kelahiran
F Kalah dalam peperangan
F Hutang
F Melalui tawanan
F Perdagangan manusia
L Kerajaan tamadun awal seperti Greek, Rom, Mesir dan Iran telah menggunakan perkhidmatan hamba untuk memajukan negara
L Cth: Piramid di Mesir telah dibina oleh hamba
L Walaupun pelbagai usaha telah diambil untuk menghapuskan sistem perhambaan ini tetapi ianya masih wujud sehingga sekarang dalam bentuk perhambaan moden

Bentuk-Bentuk Perhambaan Moden
1) Buruh Paksa
] Golongan yang dipaksa untuk melakukan sesuatu pekerjaan
] Disuruh untuk melakukan pekerjaan sama ada di ladang, lombong, kilang, bengkel, rumah atau pekerjaan-pekerjaan awam
] Keperluan ekonomi
] Cth: Orang kulit hitam dari benua Afrika telah ditangkap dan diperdagangkan untuk digunakan oleh orang kulit putih di benua Amerika
] Cth: British telah membawa masuk orang India dari negara India supaya mereka dapat digunakan untuk menjadi buruh di ladang-ladang yang diusahakan oleh orang British
] Perdagangan hamba
] Cth: Golongan hamba ini akan dijual secara paksa oleh saudagar-saudagar yang menjalankan perdagangan ini
] Buruh paksa ini akan dipaksa untuk melakukan sesuatu kerja oleh tuannya dan pemiliknya yang akan mendapat segala keuntungan dan mengumpul segala kekayaan dengan menggunakan buruh paksa ini
] Buruh kanak-kanak yang dipaksa untuk melakukan sesuatu pekerjaan
] Cth: Buruh kanak-kanak di China yang dipaksa untuk bekerja di kilang batu di China
] Buruh paksa ini juga melibatkan mereka yang dipaksa untuk melakukan pelbagai pekerjaan tanpa kerelaan diri dan tidak mendapat layanan yang sewajarnya sebagai seorang pekerja
] Cth: Pengiklanan di media dan internet yang menawarkan pelbagai janji manis tetapi telah memperdayakan mangsa untuk melakukan pekerjaan yang lain
]  Pembantu rumah
] Cth: Pekerja yang dipaksa untuk melakukan pelbagai kerja di rumah seperti memasak, membasuh pakaian, membersihkan rumah dan lain-lain tanpa rehat dan makanan yang mencukupi, penderaan kepada pekerja serta pekerja tidak mendapat gaji atau upah yang berpatutan dengan kerja yang dilakukan

2) Buruh Hutang
] Sukarela menawarkan diri untuk menjadi hamba untuk tujuan membayar balik hutang
] Cth: MARA, PTPTN, Kad Kredit
] Bagi individu yang sewa rumah pula, mereka juga terikat dengan membayar sewa tersebut kepada tuan rumah (salah satu bentuk buruh hutang)



3) Pelacuran
] Mempunyai 2 kemungkinan sama ada dipaksa atau sukarela
] Dipaksa kerana ditipu oleh pihak yang lain
] Cth: Dipaksa untuk melayan pelanggan sama ada di hotel dan jika tidak berbuat demikian akan diugut
] Sukarela kerana memerlukan wang untuk membayar hutang
] Cth: Buruh hutang boleh menyebabkan seseorang itu terlibat dalam pelacuran kerana mereka memerlukan wang untuk membayar hutang
] Cth: Ramai orang yang ditawarkan bekerja di luar negeri atau negara sebagai pekerja di restoran atau pekerja di hotel, namun selepas mereka tiba di negeri atau negara tersebut, mereka tidak mendapat pekerjaan yang dijanjikan, malahan dipaksa untuk menjadi pelacur

4) Kahwin Paksa
] Di India, ramai kanak-kanak atau bayi perempuan dikehendaki untuk berkahwin pada usia yang muda
] Cth: Apabila seseorang bayi perempuan dilahirkan, mereka akan dijodohkan oleh ahli keluarga mereka dengan pasangan masing-masing. Apabila sudah mencapai usia yang boleh berkahwin, maka mereka akan dikahwinkan oleh ibu bapa mereka dengan pasangan masing-masing
] Mangsa rogol dipaksa untuk berkahwin dengan perogol
] Tujuannya adalah untuk menutup malu ahli keluarga mangsa dan juga perogol
] Seterusnya, dapat menyelesaikan masalah secara aman dan tidak perlu melibatkan mahkamah

5) Menjual Organ Badan
] Cth: Penjualan buah pinggang secara haram
] Sama ada secara paksa atau sukarela
] Paksaan di mana mereka tidak dapat membuat keputusan atau mempertahankan diri daripada dijual organ badan
] Cth: Hamba tidak diberi pilihan dan kebiasaannya mereka akan dipaksa untuk menjua organ badan mereka secara paksa
] Sukarela di mana seseorang individu memerlukan wang atau untuk membantu keluarga mereka, maka mereka sanggup untuk menjual organ badan mereka

6) Pemerdagangan Manusia
] Merupakan salah satu bentuk jenayah
] Perdagangan dan perniagaan yang melibatkan pergerakan atau migrasi manusia secara tidak sah atau paksaan
] Caranya adalah melalui pujukan, penipuan, janji palsu, dipaksa dengan kekerasan, ancaman, penculikan dan lain-lain
] Cth: Buruh kanak-kanak, pembantu rumah, pengantin perempuan yang ditempah, penjualan bayi, penari dan penghibur
] Cth: Kanak-kanak di bawah umur yang dieksploitasi untuk menjadi pengemis atau bekerja di kilang atau ladang secara paksaan
] Cth: Pembantu rumah yang dipaksa untuk bekerja tanpa mendapat rehat dan pemakanan yang mencukupi serta didera oleh tuan mereka
] Cth: Pengantin perempuan yang ditempah adalah keadaan di mana seseorang wanita atau anak perempuan yang berhijrah sebagai isteri warga asing telah ditipu berkenaan dengan status perkahwinan. Suami mereka akan memaksa isteri mereka ini untuk bekerja bagi keluarga mereka dalam keadaan yang sama seperti perhambaan atau bahkan menjualkan mereka kepada institusi pelacuran

Sistem Kasta
6  Sistem stratifikasi yang berdasarkan status yang diwarisi atau menerusi kelahiran
6  Sistem ini amat ketara di India yang mana seseorang yang dilahirkan ke dalam salah satu daripada kategori sistem kasta iaitu:
| Brahman (Sami)
| Kshatriya (Pahlawan)
| Vaishya (Pedagang)
| Sudra (Petani)
| Paria (Rakyat bawahan yang dipinggirkan)
6  Seseorang yang dilahirkan dalam satu-satu kasta tidak dapat mengubah kedudukan mereka
6  Mereka yang dari kasta terendah tidak bebas atau dihalang daripada berinteraksi dengan mereka dari kasta yang lebih tinggi
6  Golongan kasta terendah ini tidak berpeluang untuk mendapat pekerjaan, pendidikan, mobiliti sosial dan sebagainya dalam masyarakat
6  Dalam hal berkahwin, ibu bapa dari kasta yang lebih tinggi akan berusaha memastikan bahawa anak mereka tidak akan berkahwin dengan seseorang dari kasta yang lebih rendah

Sistem Estet atau Masyarakat Feudal
Q Membezakan antara istilah sistem estet atau feudal adalah berhubung kait dengan sama ada ianya berasaskan kuasa ketenteraan ataupun dominasi ekonomi
Q Ianya merujuk kepada stratifikasi yang sama
Q Biasanya dibahagikan kepada 3 kumpulan utama iaitu:
T Golongan Aristokrat
T Golongan Agama
T Rakyat Biasa
Q Situasi yang biasa wujud dalam sistem estet ini adalah di mana tanah biasanya akan dikawal oleh tuan tanah yang menggunakan kekuatan tentera dalam usaha mengawalnya
Q Petani pula digunakan oleh golongan Aristokrat untuk mengerjakan tanah mereka
Q Terdapat juga yang menyewa tanah untuk dikerjakan
Q Raja pula akan mendapat keuntungan daripada cukai yang dikutip daripada golongan Aristokrat

Sistem Kelas
R Stratifikasi sosial adalah bergantung kepada aspek kelahiran dan juga kejayaan atau pencapaian individu itu sendiri
R Bersifat lebih terbuka berbanding sistem kasta
R Aspek perbezaan kelas menjadi kabur dan kadang kala adik-beradik sendiri turut mempunyai kedudukan sosial yang berbeza
R Aspek pekerjaan umpamanya kini adalah lebih kepada pilihan sendiri daripada sesuatu yang ditetapkan oleh keluarga sejak dari kelahiran
R Sistem ini juga meningkatkan aspek individualiti seseorang dalam masyarakat
R Memberi lebih banyak peluang kepada semua orang dalam memecahkan sempadan kelas sosial yang ada dengan pelbagai cara
R Cth: Menerusi penghijrahan ke bandar-bandar untuk mencari pekerjaan mahupun melanjutkan pelajaran
R Berdasarkan kepada kedudukan ekonomi juga boleh mempengaruhi mobiliti sosial seseorang



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa