Skip to main content

Agama dan Masyarakat: Konsep Ketuhanan dalam Agama Kristian dan Agama Hindu


KONSEP KETUHANAN DALAM AGAMA KRISTIAN DAN AGAMA HINDU

Triniti
U Perkataan “triniti” tidak ada dalam kitab tetapi ini tidak bermakna konsep ini tidak diajarkan dalam Bible
U Seperti perkataan “Bible” tidak ada dalam Alkitab tetapi orang Kristian menggunakannya
U Merupakan doktrin Kristian bahawa Tuhan wujud sebagai perpaduan dalam bentuk 3 orang yang berbeza iaitu Bapa, Anak dan Roh Kudus
U Setiap orang ini adalah berbeza tetapi mereka daripada intipati yang sama
U Masing-masing bersifat Tuhan sepenuhnya tetapi ini tidak bermakna bahawa Triniti percaya kepada tiga Tuhan yang berlainan
U Bapa, Anak dan Roh Kudus ini tidak dilihat sebagai tiga Tuhan yang berbeza tetapi sebagai orang ataupun individu yang berbeza iaitu Bapa bukan Anak, Anak bukan Roh Kudus dan Roh Kudus bukan Bapa
U Hal ini menjelaskan bahawa Bapa, Anak dan Roh Kudus ini muncul dalam tiga orang yang berbeza tetapi mereka berasal daripada Tuhan yang satu
U Doktrin Tritunggal ini percaya bahawa hanya wujud satu sahaja Tuhan di alam semesta ini dan hal ini tidak dapat diubah
U Maka, hal ini membuktikan bahawa doktrin Tritunggal ini tidak bersifat politeisme tetapi ia adalah monoteisme.
U Hal ini dapat dilihat melalui Bapa, Anak dan Roh Kudus adalah dari Tuhan yang sama
U Kristian melihat ia adalah kejadian yang sama maka ia adalah dilihat sebagai monoteisme
U Seolah-olah wujud subordinasi dan hierarki antara Bapa, Anak dan Roh Kudus dalam Tritunggal iaitu Bapa adalah pertama, Anak adalah kedua dan Roh Kudus adalah ketiga
U Tetapi Kristian tidak melihat kepada susunan tersebut tetapi mereka melihat ia sebagai ada hubung kait antara Bapa, Anak dan Roh Kudus
U Bapa tidak dilahirkan, Anak itu yang dilahirkan. Anak ini adalah Jesus atau juga dikenali sebagai Nabi Isa boleh wujud dalam Tritunggal kerana ia dilahirkan secara istimewa
U Nabi Isa datang untuk menebus dosa warisan atau manusa iaitu daripada Nabi Adam dan Hawa
U Roh Kudus pula berasal dari Bapa. Bapa menghantar Anak. Anak dan Bapa menghantar Roh Kudus. Hal ini melihat kepada Tuhan menghantar Roh Kudus kepada Mariam di mana Roh Kudus ini adalah perantara antara Mariam dengan Tuhan
U Hal ini dapat dijelaskan kepada peranan yang dimainkan oleh Bapa, Anak dan Roh Kudus. Bapa mencipta, Anak menebus dan Roh Kudus menguduskan
U Subordinasi ini tidak bermakna bahawa setiap ahli tidak sama
U Cth: Kristian melihat Bapa telah menghantar Anak tetapi ini tidak bermakna bahawa Anak adalah tidak sama dengan Bapa dari segi sifat ketuhanannya. Anak itu adalah sama dengan Bapa dalam sifat ketuhanannya tetapi lebih rendah dari segi kemanusiaannya
U Walaupun ketiga-tiganya adalah berbeza tetapi ini tidak bermakna bahawa ada yang lebih rendah daripada yang lain sebaliknya mereka mempunyai sifat yang sama
U Mereka adalah sama dari segi kuasa, kasih sayang, belas kasihan, keadilan, kekudusan, pengetahuan dan ciri-ciri yang lain
U Doktrin Tritunggal tidak membahagikan Tuhan kepada tiga bahagian
U Alkitab menjelaskan bahawa ketiga-tiga Orang adalah Tuhan
U Bapa, Anak dan Roh Kudus masing-masing Tuhan sepenuhnya
U Ada satu Tuhan yang wujud dalam tiga Orang berbeza

Trimurti
| Trimurit bermaksud “mempunya tiag bentuk”
| Merujuk kepada tiga dewa agama Hindu iaitu Brahma, Vishnu dan Shiva
| Brahma adalah Tuhan Pencipta, Vishnu adalah Tuhan Pelindung atau Penyelamat dan Shiva adalah Tuhan Pemusnah atau Pengubah
| Ketiga-tiga bentuk ini adalah dewa Hindu yang tertinggi
| Pada mulanya, Trimurti ini disembah sebagai entiti yang tunggal iaitu Yang Maha Tinggi
| Kemudian, tiga Tuhan itu dipisahkan daripada entiti tunggal dan diterima sebagai dewa yang berasingan
| Setiap tiga dewa ini merupakan sebahagian daripada Trimurti memainkan peranan mereka masing-masing dalam budaya dan mitologi Hindu
| Terdapat banyak tafsiran berkaitan denga tiga dewa ini
| Brahma, Vishnu dan Shiva dikatakan mewakili tiga unsur alam iaitu air, api dan bumi
| Secara fizikal, Brahma (langit), Vishnu (matahari) dan Shiva (bulan)
| Secara rohani, Brahma (prinsip rohani), Vishnu (prinsip psikis) dan Shiva (prinsip fizikal)
| Secara psikis, Brahma (intuisi dan kreativiti), Vishnu (kecerdasan) dan Shiva (emosi)

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa