Skip to main content

Agama dan Masyarakat: Metod Sosiologi Agama (Aliran)


METOD SOSIOLOGI AGAMA
Aliran-Aliran dalam Sosiologi Agama
1. Aliran Klasik
©   Muncul pada pertengahan abad ke-19 dan awal dari abad ke-20 menjadi fokus oleh ramai sarjana
©   Karya mereka lebih bercorak sosiologi dasar berbanding sosiologi agama dengan pengecualian Durkheim dan Weber
©   Kedudukan sosiologi agama adalah dekat dengan sejarah dan falsafah
©   Merupakan suatu refleksi dan analisis sistematik terhadap masyarakat, kebudayaan dan agama
©   Tujuannya adalah untuk mendedahkan corak-corak sosial asas dan peranannya dalam mewujudkan masyarakat
©   Kelompok pemerintah dan kalangan agama yang bekerjasama dengan penyokong aliran ini akan mendapat jawapan terperinci tentang sejarah masyarakat agama yang menganalisis sejarah masyarakat itu
©   Kekuatan (sosial) yang menggalakkan penubuhan unsur-unsur kebudayaan yang kembali kepada kelangsungan hidup masyarakat, berbanding permintaan-permintaan moden dalam situasi yang berubah, maka memerlukan kelompok organisasi/institusi bersangkutan untuk mengadakan perubahan yang sesuai
©   Cth: Karl Marx yang mengatakan agama sebagai candu
©   Cth: Weber yang melihat kepada hubungan antara pekerja dan majikan
©   Cth: Durkheim yang mengkaji berkenaan dengan animisme dan totem

2. Aliran Positivisme
ª   Aliran ini mengikut sosiologi yang empirikal-positiviti dan menyatukan masyarakat beragama dengan objek-objek semula jadi (alamiah)
ª   Berpandukan kepada fakta, bukti, empirikal (kajian ilmiah)
ª   Aliran ini berdasarkan kuantitatif dari pandangan dimensi masyarakat dengan kaedah pengukuran yang tepat dan kesimpulan yang dibuktikan dengan fakta
ª   Kesimpulannya yang bebas daripada pertimbangan teologi atau falsafah serta bebas dari konteks sejarah pembangunan yang dialami oleh masyarakat itu pada masa lalu
ª   Kelompok pemerintah atau keagamaan yang bekerjasama dengan penyokong aliran ini untuk menjalankan penyelidikan mengenai organisasi mereka, akan mendapat banyak keterangan tentang struktur organisasinya, mengenai kualiti pemimpinnya dan tindak balas sama ada positif atau negatif dari anggota-anggotanya
ª   Kerjasama tersebut cuba menyakinkan kelompok pemerintah/masyarakat agama tentang kepentingan penjelasan ilmiah/empirikal tetapi segala maklumat yang diperolehi ditentukan sendiri oelh pihak tersebut bagaimana untuk mengaplikasikannya
ª   Cth: Aguste Comte
ª   Muncul pada zaman modenisasi
ª   Berlaku pemisahan antara agama dan pentadbiran
ª   Agama tidak lagi penting dalam masyarakat dan tidak menjadi tempat rujukan masyarakat
ª   Juga menolak kedudukan gereja

3. Aliran Teori Konflik
¨   Menurut teori ini, masyarakat yang baik ialah masyarakat yang hidup dalam situasi konflik
¨   Masyarakat yang hidup dalam keseimbangan dianggap sebagai masyarakat yang tidak akan maju
¨   Konflik sosial dianggap sebagai kekuatan sosial pembangunan yang utama bagi masyarakat yang ingin maju ke arah yang lebih sempurna
¨   Idea ini dicipta oleh Karl Marx dan Weber
¨   Aliran ini tidak bersetuju dengan para ahli aliran fungsionalisme yang melihat keseimbangan sosial masyarakat sebagai bentuk kehidupan yang ideal
¨   Hal ini kerana ia dianggap membenarkan kekurangan dan ketidakadilan oleh struktur kuasa yang mampan
¨   Aliran ini juga tidak bersetuju dengan kaedah kuantitatif dari aliran positivisme kerana dianggap mengasingkan orang daripada masyarakat
¨   Aliran ini tidak menumpukan perhatiannya kepada masalah mikro sahaja kerana kajian masalah yang kecil akan membawa kepada persoalan yang lebih besar
¨   Mempunyai persamaan dengan aliran sosiologi klasik yang selalu berminat dengan dengan masalah makro
¨   Tetapi masalah mikro diperhatikan kerana ia dapat memberi maklumat bagi penyelesaian masalah yang besar
¨   Jika pihak pemerintah dan ahli agama berunding dengan penyokong aliran ini, maka mereka akan mendapat penjelasan tentang unsur-unsur konflik yang ada dalam sesebuah organisasinya dan penyelesaian yang bersesuaian dapat diberikan oleh aliran konflik ini
¨   Cth: Karl Marx menyatakan agama sebagai candu dan memberi ubat penenang kepada masyarakat. Beliau menyalahkan kepercayaan kepada Tuhan
¨   Max Weber: Mengkaji kesan tindakan agama dan ketidakadilan agama. Agama sebagai suatu salah faham dan perpaduan sosial

4. Aliran Fungsionalisme
§   Para penyokong aliran ini berpendapat bahawa masyarakat sebagai sistem kesimbangan di mana setiap ahli memberi sumbangan melalui peranan masing-masing demi kesejahteraan masyarakat
§   Mengikut aliran ini, kemunculan konflik dalam organisasi dianggap berfungsi sebagai pembetulan terhadap kesalahan-kesalahan yang telah berlaku, yang tidak berfungsi dengan baik dalam sesebuah organisasi
§   Penyelidikan yang dijalankan secara besar-besaran adalah untuk mendapatkan gambaran sama ada tugas yang dijalankan ooleh pemimpin dan anggotanya berjalan dengan lancar
§   Aliran ini berdasarkan prinsip kerja yang mengurangkan kajiannya terhadap masalah mikro yang dianggap berguna sebagai sampel untuk mengetahui keadaan keseluruhan sebagai sistem keseimbangan
§   Apabila penyokong aliran ini diminta untuk menjalankan kajian terhadap sesebuah masyarakat yang beragama, maka terdapat dua hal yang menjadi perhatian iaitu:
] Bahagian mana yang berfungsi dengan baik
] Bahagian mana yang tidak berfungsi dengan baik
§   Penyelidikan yang dijalankan oleh aliran fungsionalisme ini telah menghasilkan kesimpulan yang berguna kepada institusi agama dan kerajaan
§   Menurutnya, sama ada masyarakat yang beragama atau masyarakat yang biasa, kedua-duanya berfungsi untuk manusia dan mempunyai kewajipan moral untuk merealisasikan sifat saling bekerjasama
§   Teori ini melihat agama sebagai teori yang istimewa, ia mempengaruhi tingkah laku manusia sama ada dari segi lahiriyah atau bathiniyah sehingga sebahagian besar sistem sosialnya terdiri daripada aturan-aturan yang ditetapkan oleh agama
§   Cth: Auguste Comte, Emile Durkheim, Herbert Spencer
§   Tertumpu kepada fungsi perlakuan sosial, institusi yang berlaku kepada perkembangan masyarakat
§   Setiap ahli dalam masyarakat mempunyai peranan masing-masing
§   Masyarakat berkembang dengan stabil berdasarkan peraturan sosial
§   Terdiri daripada unit keluarga iaitu ayah, ibu dan anak serta setiap daripada mereka mempunyai perana masing-masing
§   Masyarakat dianggap sebagai tubuh badan manusia
§   Manusia berfungsi apabila ada peraturan



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa