Skip to main content

Gender dan Agama: Wanita dan Agama Tribal


Contoh Soalan: Jelaskan kedudukan wanita dalam cerita penceritaan dan sistem kepercayaan masyarakat pribumi di Malaysia. Jelaskan dengan contoh-contoh yang relevan.

PENDAHULUAN
   Cerita penceritaan memberitahu kita sesuatu mengenai bagaimana sesuatu masyarakat memahami alam serta asal-usul kreatif
   Watak-watak utama dalam cerita ini boleh diinterpretasikan sebagi metafor-metafor untuk identiti-identiti gender yang silam tetapi masih bermakna sehingga kini
   Sama ada pencipta difahami sebagai maskulin atau feminin mempunyai kesan yang penting ke atas evolusi hubungan autoriti antara lelaki dan wanita
   Untuk memahami kuasa wanita (female power) dan penguasaan lelaki (male dominance), adalah penting untuk menjelaskan dari awal lagi perkaitan di antara kuasa ghaib (supernatural) dengan rancangan peranan gender

ISI
Nenek Kreatif dari Lautan Silam: Masyarakat Semang di Semenanjung Malaysia
Ø Ketiadaan perbezaan antara lelaki dan wanita dari segi kuasa diamalkan oleh masyarakat Semang
Ø Masyarakat Negrito Semang ialah masyarakat pemburu-pengumpul (hunters and gatherers) yang tinggal dalam hutan tropika di Malaya
Ø Masyarakat Semang mempunyai mentaliti yang berorientasikan tumbuh-tumbuhan dalam makanan yang mereka cari serta dalam amalan dan pemikiran ritual mereka
Ø Mereka memberi nilai yang tinggi kepada kebebasan bergerak dan menjauhkan diri dari kehidupan sedentari serta pertanian
Ø Wanita Semang adalah penyumbang utama makanan harian kerana mereka mengumpul tumbuh-tumbuhan liar yang menjadi makanan ruji mereka
Ø Kaum lelaki pula memburu binatang kecil, mereka tidak memburu binatang yang besar dan mereka juga tidak melibatkan diri dalam peperangan
Ø Maka, mereka lebih terlibat dengan aktiviti keluarga mereka serta dalam pemeliharaan anak
Ø Lelaki Semang kadang-kadang mengikuti wanita Semang dalam ekspedisi-ekspedisi pengumpulan. Kedua-dua lelaki dan wanita serta anak-anak terlibat dalam pengumpulan buah-buahan
Ø Upacara-upacara dan simbolisma berhubung dengan pengumpulan buah-buahan membayangkan prinsip-prinsip lelaki dan wanita dalam cara-cara yang menarik
Ø Darah adalah simbol kesuburan yang utama: ia dikatakan menyumbang kepada kelebatan dalam hasil buah-buahan
Ø Darah tidak mempunyai konotasi kematian tetapi ia diberi untuk menambahkan/meningkatkan kehidupan dan untuk memansuhkan dosa.
Ø Pengorbanan darah ini dilakukan oleh kedua-dua lelaki dan wanita dengan memotong sedikit di kaki dan mengumpul darah itu pada sekeping bambu dan mengarahkannya ke langit. Ini dilakukan bila ada guruh/thunder
Ø Ia dipercayai dapat menenangkan semangat yang marah dan mengumpul semangat yang baik yang membawa kepada peningkatan dalam hasil buah-buahan
Ø Dalam kebanyakan cerita masyarakat Semang lelaki dan wanita dijelaskan sebagai suatu pasangan
Ø Dalam satu cerita penciptaan semangat wanita bernama Manoij dengan bantuan cucu-cucu beliau terlibat dalam penciptaan. Berikut adalah ceritanya:
Z Pada permulaan dunia – hanya terdapat air. Manoij dan kedua-dua cucu (lelaki) beliau terapung dalam lautan silam ini. Manoij meminta salah seorang cucu beliau untuk membawa cabang /batang (branch) pohon rambutan. Batang ini ditikam di belakang gergasi yang hidup dalam lautan tersebut. Dengan tindakan ini maka paras air menurun dan tanah mulai kelihatan. Seekor kumbang kemudian mendukung tanah tersebut dari lumpur dan air dan dunia mulai membesar tetapi ia membentuk bukit dan gunung-gunung sahaja. Seekor burung melompat-lompat di atas tanah dengan mengerakkan ekornya ke atas dan ke bawah – tindakan ini meratakan bukit-bukit tersebut dan dengan itu maka terbentuklah tanah rata dan lurah di antara bukit dan gunung
Z Manusia dibuat dari bunga. Manoij mimpikan anak lalu meminta cucu beliau untuk mencarikan anak. Kedua-dua budak lelaki itu masuk ke dalam hutan dimana mereka membuat anak dari tanah liat dan membungkusnya dalam tikar. Keesokan hari ia bertukar menjadi anak perempuan. Proses ini diulang dan seorang anak lelaki juga dibuat. Pasangan ini menjadi manusia pertama yang mengubah bunga dengan sebiji batu di dalamnya kepada seorang anak perempuan. Anak ini membesar menjadi seorang wanita dan bila dia memasuki hutan dan memetik dari sebuah pon rendang (shrub) – ia bertukar menjadi lelaki. Kedua-dua mereka tinggal bersama dan bertanggungjawab membawa anak-anak manusia ke dalam dunia ini
Z Manoij memainkan peranan mediator dalam kedua-dua ritual dan dalam cerita penciptaan. Walaupun semangat di langit iaitu Karei (semangat lelaki) mempunyai kawalan ke atas petir dan guruh dan disembah secara terus untuk memberhentikan ribut dengan cepat tetapi seruan kepada Manoij iaitu ibu bumi ini adalah lebih mendalam
Z Maka dapat dikatakan bahawa kedua-dua prinsip lelaki dan wanita adalah penting dalam pemikiran, ritual dan tingkah laku harian orang Semang. Tidak ada semangat yang lebih berkuasa. Ibu bumi adalah lebih hampir kepada hal ehwal manusia dan bapa di langit lebih jauh. Bapa membuat guruh dan ibu membantu dalam menenangkan beliau. Dalam hal ini mereka adalah berbeza, tetapi perbezaan ini diimbangi oleh kapasiti mereka bersama untuk menghasilkan kebaikan untuk manusia

KESIMPULAN
   Peranan jantina dalam kalangan masyarakat Semang adalah sepadu dan saksama iaitu lelaki dan wanita melibatkan diri bersama-sama dalam aktiviti harian
   Kedua-dua mempunyai hak yang sama dalam membuat keputusan
   Kepimpinan adalah berasaskan kebolehan untuk memimpin dan ini boleh dilakukan oleh kedua-dua lelaki dan wanita
   Autoriti politik tidak begitu penting tetapi suara wanita adalah dihormati dalam membuat keputusan publik

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa