Contoh Soalan:
1) Jelaskan
bagaimana dewi-dewi dalam kosmologi Hindu serta heroin-heroin dalam
epik-epiknya memberi kesan ke atas kedudukan dan status wanita India
2) Huraikan
cabaran-cabaran yang dihadapi oleh watak-watak wanita dalam epik-epik Hindu
serta analisiskan kesannya ke atas kedudukan dan status wanita Hindu
PENDAHULUAN
[ Kedudukan
dewi-dewi dalam epik-epik Hindu dan interaksi mereka dengan dewa-dewa mewakili
konstruk ideologikal mengenai kewanitaan sebagai berkuasa tetapi subordinat
[ Pertentangan
dalam konstruk ini diselesaikan dalam kuasa feminin melalui dua bentuk iaitu:
Y
Dewi-dewi dalam bentuk Durga sebagai Great Goddess
Y
Dewi-dewi pendamping seperti Parvati dan Laksmi
[ Gender
adalah faktor penting dan mempunyai ciri-ciri tertentu dalam kalangan dewa-dewi
ISI
Dewi-Dewi
Dan Sifat Feminin
1. Durga
§
Sebagai pembunuh bagi syaitan yang datang menjelma
dalam bentuk kerbau iaitu Mahisasur
§
Dikatakan mengandungi bentuk-bentuk diviniti
wanita dan juga lelaki tetapi dikatakan memiliki kuasa definitif yang bebas
§
Walaupun bebas, Durga dikatakan sebagai kuasa
kolektif semua diviniti wanita dan lelaki tetapi tenaga beliau dihasilkan
daripada prinsip feminin iaitu sakti
§
Meletakkan diviniti lelaki sebagai sumber kuasa
walaupun wujud kaitan kuasa kepada kewanitaan
§
Wanita adalah tenaga tetapi dari segi kedudukan,
mereka masih diletakkan dalam kedudukan bawahan (subordinate)
§
Konsep Hindu tentang alam sebagai wanita dan
mewakili tenaga yang mentah
§
Untuk tenaga ini berubah menjadi kuasa bagi
kegunaan budaya maka kuasa sakti perlu disalurkan dan diaktualisasikan dalam
konsep Hindu berhubung dengan “personhood” iaitu purusa atau kelelakian
§
Ini bermakna kewanitaan dalam alam dijinakkan oleh
budaya kelelakian
§
Mitos Durga ini menunjukkan implikasi tenaga yang
lebih luas dalam konsepsi Brahmanik mengenai kuasa tentang kewanitaan
2. Parvati
¨
Merupakan pendamping Siva
¨
Hubungan Parvati dan Siva adalah kabur di mana
beliau hanya boleh dilihat sebagai pendamping atau pengawal Siva
¨
Boleh menjelma dalam 3 bentuk
Sebagai
dewi (pendamping)
Sebagai
heroin (sati)
Sebagai
insan mortal (dilahirkan sebagai manusia biasa)
¨
Kepelbagaian bentuk Parvati ini penting kerana
beliau menjadi unsur penting dalam transisi daripada keadaan-keadaan yang
didominasi lelaki kepada keadaan-keadaan didominasi wanita
3. Laksmi
ª
Mempunyai mandat sendiri dengan ruangan fungsional
yang spesifik
ª
Dalam masa yang sama, beliau digabungkan dalam
penyembahan Vishnu
ª
Dilihat sebagai simbol Brahmanic tentang
kewanitaan
ª
Beliau memiliki kuasa yang penuh dan bebas
ª
Pada masa yang sama, beliau adalah bergantung
serta bawahan kepada suami beliau iaitu Vishnu
Kesan
Mitos Dewi-Dewi Kepada Kedudukan Dan Status Wanita
v Hal ini
memberi kesan kepada kedudukan dan status wanita
v Dewi-dewi
ini telah menjadi “role model” kepada wanita-wanita India
v Wanita-wanita
India juga harus mencontohi gambaran-gambaran yang ditunjukkan dalam epik-epik
tersebut untuk menjadi seorang wanita yang baik
1) Mahabharata
©
Cerita mengenai Savitri
©
Ketaatan beliau kepada suami beliau telah berjaya
menghidupkan kembali suami beliau yang telah meninggal dunia
©
Ini mengambarkan konsep konvensional Hindu
mengenai wanita sebagai pemberi nyawa
©
Tugas utama mereka adalah berkhidmat dengan taat
kepada suami sebagai dewa mereka
©
Isteri dikehendaki untuk memuja suami sebagai dewa
©
Mengidentifikasikan diri mereka sepenuhnya kepda
identiti-identiti, minat-minat dan kepentingan keluarga mereka
©
Savitri melambangkan ideal Sati iaitu isteri yang
taat dengan mengelakkan diri daripada menjadi balu dengan mengorbankan nyawa
sendiri untuk mengubah takdir karma suami beliau
2) Sati (Isteri Siva)
©
Sati dijelaskan dalam mitos-mitos sebagai anak
Daksa dan isteri Siva yang berasa terhina apabila bapa beliau mengabaikan suami
beliau iaitu Siva dalam upacara keagamaan yang agung
©
Sati terlalu marah dan membunuh diri dalam api
tersebut untuk menuntut kembali kehormatan suami beliau
©
Sati dilahirkan semula sebagai Parvati
3) Sita (Isteri Rama)
©
Heroin Ramayana dikaitkan dengan imej kesuburan
©
Digambarkan sebagai isteri yang ideal di mana
beliau kekal taat kepada suami beliau iaitu Rama apabila diculik oleh Ravana
©
Perjuangan antara Rama dan Ravana adalah tema
utama dalam epik ini
©
Sita berperanan penting dalam memberi motivasi
kepada kepahlawanan Rama
©
Sita menjadi mangsa dua kali
©
Pertama apabila beliau diculik dan dipenjarakan
untuk waktu yang lama
©
Kali kedua setelah diselamatkan daripada Ravana,
beliau terpaksa membuktikan diri sendiri adalah suci dan taat kepada Rama
©
Untuk membuktikan kesucian tersebut, beliau
melompat ke dalam api dan tidak terbakar
©
Dengan cara ini, beliau dapat mengembalikan harga
diri beliau serta melindungi nama baik (reputation) suami beliau
KESIMPULAN
[ Kenyataan
paradigma ke atas isteri yang ideal sebagaimana yang dilihat dalam watak-watak
seperti Savitri, Sati dan Sita mengaplikasikan konstruk feminin yang didapati
dalam mitos-mitos mengenai dew-dewi iaitu Durga, Parvati dan Laksmi
[ Kepentingan
imej-imej paradigma tidak hanya di dalam arena ideologi tetapi juga dalam arena
sejarah sosial
[ Maka,
bahagian ketiga yang menyumbang kepada konstruk Brahmanic mengenai peranan
wanita terkandung dalam amalan Hindu dalam tradisi Brahmanic
Contoh Soalan: Bincangkan reformasi-reformasi
yang berlaku dalam masyarakat Hindu di India untuk menjamin keadilan untuk
wanita sebelum kemerdekaan
PENDAHULUAN
| Masyarakat
India melalui suatu proses untuk menilai semula sistem kepercayaan mereka dan
untuk menyiasat ketidaksamaan, ketidakadilan dan penindasan yang dihadapi oleh
wanita dan budaya mereka sendiri
| Ini telah
mewujudkan suatu pergerakan untuk reformasi sosial
| Maka,
pembasmian amalan-amalan dan budaya yang membawa kepada penderitaan wanita
menjadi agenda penting untuk reformasi sosial
| Perjuangan
Raja Ram Mohan Roy untuk menghapuskan sati menandakan permulaan pergerakan
untuk reformasi bagi pihak wanita
| Pergerakan
ini bermula pada 1930-an dan merupakan usaha emansipasi (pembebasan) wanita
ISI
1. Pergerakan ini Dimulakan oleh
Kaum Lelaki
@
Kaum wanita hanya menyertai pergerakan ini pada
penghujung abad ke-20
@
Antara lelaki yang memperjuangkan nasib wanita
ialah Raja Ram Mohan Roy, Ishwar Chandra Vidyasagar, Keshav Chandra Sen,
Malabari, Phule, Agarkar, Ranade, Karve
@
Usaha-usaha mereka meliputi
F Pembasmian
sati
F Adat
perkahwinan kanak-kanak
F Adat
menghina balu
F Larangan
perkahwinan semula balu Hindu kasta atasan
@
Mereka juga terlibat dalam
F Meningkatkan
status wanita dengan menggalakkan pendidikan
F Mendapatkan
hak yang sah ke atas harta
F Memastikan
bahawa undang-undang mengambil kira status dan hak wanita
2. Konflik dalam Tujuan
@
Pergerakan ini berjuang reformasi bagi pihak
wanita tetapi tidak mendapat sokongan daripada pihak British
@
Hal ini kerana mereka bimbang bahawa penglibatan
mereka dalam budaya India akan menggugat kestabilan pemerintahan mereka
@
Tetapi orang-orang India yang berpendidikan
Inggeris telah berjuang untuk perubahan bagi wanita
@
Pergerakan ini bertembung dengan pihak nasionalis
@
Wujud konflik antara obligasi untuk reformasi dan
komitmen untuk kemerdekaan
@
Hal ini untuk mendapatkan kemederkaan daripada
pihak British ia amat penting untuk berpegang teguh kepada budaya dan kepercayaan
yang diamalkan oleh masyarakat sendiri
@
Konflik ini mempunyai pengaruh yang penting dalam
membentuk status wanita dalam abad ke-20
3. Kemunculan Nasionalisme
@
Pada permulaannya, liberalisme Eropah mempengaruhi
masyarakat India untuk membayangkan budaya, amalan serta adat mereka sendiri
@
Ia membawa kepada pergerakan reformasi sosial
@
Pada masa tersebut, seorang India yang mendapat
pendidikan Barat mengagung-agungkan pemikiran moral dan falsafah orang Barat
@
Mereka juga berpendapat bahawa sebagai golongan liberal,
pemerintah British akan membawa perubahan untuk memajukan masyarakat India
dengan sistem nilai liberal
4. Pembahagian Atas Isu Reformasi
@ Pergerakan
nasionalis bermula dengan ideologi yang sama dengan sentimen pergerakan
reformasi sosial
@ Pada
akhir abad ke-19, wujud pembahagian kepada 2 puak iaitu:
F
Mereka yang menganggap kemerdekaan lebih penting
F
Mereka yang ingin mengabungkan perjuangan untuk
kemerdekaan serta perjuangan untuk reformas
@ Kumpulan
I yang diketuai oleh Tilak menolak segala-galanya yang datang daripada British
termasuk reformasi
@ Reformasi
yang melibatkan wanita juga dianggap sebagai tidak penting
@ Kumpulan
II juga berasa bahawa diri mereka ditipu oleh pihak British dan mereka bersatu
dengan kumpulan I. Kumpulan II ini menganggap bahawa British tidak mahu bersatu
untuk mengubah budaya India
@ Akibat
kesatuan ini, maka aspirasi untuk kemajuan status wanita di India tergabung
dengan konsep pembentukan masyarakat yang baru dalam proses penglibatan negara
India yang bebas
5. Stree Shakti dan Arah Baru dalam
Nasionalisme
@ Di bawah
kepimpinan Tilak, perjuangan untuk kemerdekaan berbentuk militan
@ Mereka
sedar bahawa sebuah negara yang miskin seperti India mesti menggunakan strategi
yang lain untuk melawan British yang lebih berkuasa dari segi ketenteraan
@ Jawapannya
datang daripada falsafah Gandhi iaitu Ahimsa atau non-violence
@ Bila
Gandhi muncul sebagai pemimpin politik, beliau menyeru rakyat India untuk
mengisytiharkan pemansuhan sistem kasta, penerimaan kesaksamaan untuk wanita,
membebaskan diri daripada pantang larang serta ketakutan yang datang daripada
kepercayaan-kepercayaan yang karut dan penamaan falsafah humanisma dalam
moraliti rakyat India
@ Gandhi
secara terus mendeklarsikan kesaksamaan hak wanita sebagai objektif penting
dalam program politikal beliau
@ Apabila
menjelaskan konsep Ahimsa, beliau menyamakan perjuangan non-violence dengan
kekuatan wanita yang suci dan lembut yang beliau jelaskan wanita sentiasa
pamerkan dalam kehidupan mereka
@ Beliau
menganggap bahawa penglibatan wanita dalam perjuangan kemerdekaan sebagai
imperatif
@ Dengan
karisma, beliau telah menyeru kaum wanita untuk melangkah keluar dari rumah
untuk berganding bahu dalam perjuangan kemerdekaan
6. Sokongan dan Agama
@ Gandhi
menggunakan konsep stree shakti iaitu kuasa moral kewanitaan (the moral power
of womanhood) dengan begitu berkesan dan ini berjaya kerana agama Hindu
mengaitkan prinsip-prinsip kewanitaan dengan kuasa
@ Dewi-dewi
Hindu yang berpasangan seperti Shiva dan Shakti, Purusha dan Prakriti, Rama dan
Sita bermaksud bahawa kedua-dua lelaki dan wanita mewakili kuasa yang disanjung
tinggi
@ Ia adalah
penting untuk mengetahui bahawa pengetahuan (Saraswati) dan kekayaan (Laksmi)
adalah prinsip wanita
@ Kepercayaan
dalam agama Hindu bahawa permintaan wanita-wanita yang suci akan mendapat
balasan daripada Tuhan juga dianggap penting dalam perjuangan kemerdekaan
7. Pembentukan Kesamaan
@ Sewaktu
kemerdekaan, wanita telah membentuk diri mereka sebagai sama dengan lelaki
@ Dalam
kehidupan politik, ini adalah akibat sumbangan mereka demi kemerdekaan dan
sebagai menegaskan komitmen Gandhi kepada kesamaan hak wanita dan lelaki
@ Perkembangan
India secara luaran dan kategorikal memberi kesamaan hak berasaskan jantina
@ Perlembangaan
India mengisytiharkan wanita, golongan di kasta bawahan dan masyarakat pribumi/tribal
sebagai “bahagian yang lemah-weaker sanctions” dalam masyarakat India dan perlu
diberi bantuan yang khusus untuk mencapai kesamaan
8. Memenuhi Janji
@ Sejak
kemerdekaan, kerajaan telah memberi perhatian kepada kesihatan, pendidikan,
pekerjaan serta kebajikan wanita. Tetapi, masalah masih wujud
@ Ini tidak
bermakna bahawa kedudukan wanita di India adalah memuaskan
@ Nisbah
wanita dengan lelaki menunjukkan bahawa wanita lebih kurang yang menandakan
penjagaan yang tidak memuaskan untuk kanak-kanak perempuan dan kadar kematian
yang lebih tinggi dalam kalangan wanita yang melahirkan anak
@ Wanita
juga lebih buat huruf berbanding dengan lelaki, penglibatan yang kurang dalam
tenaga kerja dan kadar keciciran yang tinggi di sekolah
@ Apa yang
menyedihkan adalah status rendah wanita seperti dalam alaman pembunuhan bayi
perempuan, sati dan perkahwinan kanak-kanak masih berkekalan di kawasan
terpencil di India sehingga hari ini
@ Amalan
seperti dowri dan poligami masih berterusan
@ Peningkatan
kematian wanita berkait dengan dowri juga mengerunkan walaupun wujud
perlindungan perlembagaan tetapi wanita masih menderita
KESIMPULAN
| Walaubagaimanapun,
pada akhir 3 dekat abab ke-19, pandangan masyarakat India terhadap pemerintah
British berubah kerana keengganan pihak British untuk memulakan pergerakan
reformasi
| Maka,
masyarakat India menjadi skeptikal dengan niat British
| Skeptisme
bersama impak ideologi politik yang liberal menghasilkan keinginan untuk
kemerdekaan dan bermulalah pergerakan nasionalis
Comments
Post a Comment