FENOMENA AGAMA
1. Animisme
R
Orang-orang
primitif meletakkan jiwa pada manusia dan juga makhluk hidup dan mati
R
Satu
idea tentang jiwa manusia merupakan akibat daripada pemikiran psikis
terutamanya mimpi dan idea tentang makhluk berjiwa diturunkan dari idea tentang
jiwa manusia
R
Kepercayaan
bahawa alam sekeliling ini mempunyai jiwa, semangat atau roh
R
Cth:
Percaya bahawa batu, sungai, pokok mempunyai roh dan jiwa
R
Roh
ini sama ada roh yang membawa kebaikan ataupun keburukan (kemarau, banjir,
gempa bumi)
R
Kepercayaan
ini dijadikan sebagai panduan dalam hidup
R
Cthnya:
Temiar yang terkenal dengan konsep teori mimpi (dream theory) yang menggunakan
mimpi mereka untuk memanipulasi dan mengawal kehidupan seharian mereka
R
Kepercayaan
primitif yang merupakan kepercayaan nenek moyang
R
Cth:
Masyarakat Melayu yang mempunyai pantang larang seperti letak duri di bawah
katil orang yang baru bersalin dapat menghalang roh daripada ganggu orang yang
baru bersalin
R
Cth:
Totem boleh dibahagikan kepada haiwan dan tumbuhan. Masyarakat Asli di Afrika
mengetahui haiwan ataupun tumbuhan itu merupakan totem kepada mereka adalah
melalui mimpi. Mereka juga tidak boleh membunuh atau mencederakan haiwan yang
merupakan totem kepada mereka melainkan apabila ada ritual yang khas di mana ia
adalah untuk menyucikan diri atau orang lain
2. Politisme
Z
Berasal
daripada perkataan Yunani iaitu poly + theoi bersamaan dengan banyak Tuhan
Z
Kepercayaan
kepada banyak kuasa
Z
Percaya
bahawa setiap benda di alam ini ada jiwa
Z
Setiap
jiwa mempunyai kuasa sama ada baik atau buruk
Z
Memberi
persembahan kepada dewa-dewa tetapi menyembah dan berdoa kepada mereka untuk
mengelakkan kemarahan dewa-dewa
Z
Satu
bentuk kepercayaan yang mengakui bahawa Tuhan adalah lebih daripada satu
Z
Mempercayai
bahawa Tuhan itu satu dalam tiga dan sebagainya
Z
Pemujaan
banyak Tuhan seperti dewa dan dewi yang dipuja di kuil bersama dengan upacara
dan mitologi tertentu
Z
Cth:
Agama Hindu, Buddha, Shinto, Yunani Purba dan agama tradisi Cina
Z
Setiap
dewa mempunyai kekuasaan dalam bidang masing-masing dan digambarkan sebagai
tokoh yang menyesuaikan kehidupan manusia
Z
Percaya
dewa berkuasa memberi manfaat dan malapetaka
Z
Kewujudan
ramai dewa ini telah membawa kepada satu tahap pemikiran lain iaitu pasti ada
satu kuasa yang paling berkuasa mengawal dewa-dewa yang ada
Z
Muncul
pengetahuan yang mengatakan bahawa ada satu Tuhan/dewa yang paling berkuasa
memerintah semua dewa
Z
Cth:
Tamadun China dan Tamadun India
3. Monoteisme
µ
Berasal
daripada perkataan Yunani iaitu tunggal dan Theos iaitu Tuhan
µ
Kepercayaan
bahawa Tuhan adalah satu atau tunggal dan berkuasa penuh atas segala-galanya
µ
Tuhan
diberi nama dan dipuja sebagai yang paling kuat antara semua dewa dan berkuasa
atas semua dewa yang ada
µ
Tuhan
ini dipercayai menentukan siapa yang harus berkuasa
µ
Berkembanga
semasa Tamadun Islam
µ
Terdapat
pelbagai bentuk kepercayaan monoteis
F
Teisme:
Satu Tuhan dengan keperibadian yang khas dan bukan suatu kekuatan ilahi saja
F
Deisme:
Menyakini Tuhan itu ada tetapi menolak Tuhan ikut campur di dalam dunia,
menolak wahyu, menolak hal-hal yang ajaib dan kitab suci sebagai tanda
kewujudan Tuhan
F
Teisme
Monistik: Mencakupi konsep tentang Tuhan yang peribadi sebagai Yang Tertinggi,
Maha Kuasa dan universal
F
Panteisme:
Alam adalah Tuhan. Pemikiran ini menyangkal kehadiran Yang Maha Tinggi
F
Panenteisme:
Alam adalah sebahagian daripada Tuhan. Tapi, Tuhan tidaklah menyerupai atau
sama dengan alam
F
Monoteisme:
Tuhan yang banyak wujud daripada yang satu yang ada di belakangnya yang
dinamakan sebagai Tuhan
Comments
Post a Comment