Skip to main content

Agama dan Masyarakat: Fenomena Agama


FENOMENA AGAMA

1. Animisme
R Orang-orang primitif meletakkan jiwa pada manusia dan juga makhluk hidup dan mati
R Satu idea tentang jiwa manusia merupakan akibat daripada pemikiran psikis terutamanya mimpi dan idea tentang makhluk berjiwa diturunkan dari idea tentang jiwa manusia
R Kepercayaan bahawa alam sekeliling ini mempunyai jiwa, semangat atau roh
R Cth: Percaya bahawa batu, sungai, pokok mempunyai roh dan jiwa
R Roh ini sama ada roh yang membawa kebaikan ataupun keburukan (kemarau, banjir, gempa bumi)
R Kepercayaan ini dijadikan sebagai panduan dalam hidup
R Cthnya: Temiar yang terkenal dengan konsep teori mimpi (dream theory) yang menggunakan mimpi mereka untuk memanipulasi dan mengawal kehidupan seharian mereka
R Kepercayaan primitif yang merupakan kepercayaan nenek moyang
R Cth: Masyarakat Melayu yang mempunyai pantang larang seperti letak duri di bawah katil orang yang baru bersalin dapat menghalang roh daripada ganggu orang yang baru bersalin
R Cth: Totem boleh dibahagikan kepada haiwan dan tumbuhan. Masyarakat Asli di Afrika mengetahui haiwan ataupun tumbuhan itu merupakan totem kepada mereka adalah melalui mimpi. Mereka juga tidak boleh membunuh atau mencederakan haiwan yang merupakan totem kepada mereka melainkan apabila ada ritual yang khas di mana ia adalah untuk menyucikan diri atau orang lain

2. Politisme
Z Berasal daripada perkataan Yunani iaitu poly + theoi bersamaan dengan banyak Tuhan
Z Kepercayaan kepada banyak kuasa
Z Percaya bahawa setiap benda di alam ini ada jiwa
Z Setiap jiwa mempunyai kuasa sama ada baik atau buruk
Z Memberi persembahan kepada dewa-dewa tetapi menyembah dan berdoa kepada mereka untuk mengelakkan kemarahan dewa-dewa
Z Satu bentuk kepercayaan yang mengakui bahawa Tuhan adalah lebih daripada satu
Z Mempercayai bahawa Tuhan itu satu dalam tiga dan sebagainya
Z Pemujaan banyak Tuhan seperti dewa dan dewi yang dipuja di kuil bersama dengan upacara dan mitologi tertentu
Z Cth: Agama Hindu, Buddha, Shinto, Yunani Purba dan agama tradisi Cina
Z Setiap dewa mempunyai kekuasaan dalam bidang masing-masing dan digambarkan sebagai tokoh yang menyesuaikan kehidupan manusia
Z Percaya dewa berkuasa memberi manfaat dan malapetaka
Z Kewujudan ramai dewa ini telah membawa kepada satu tahap pemikiran lain iaitu pasti ada satu kuasa yang paling berkuasa mengawal dewa-dewa yang ada
Z Muncul pengetahuan yang mengatakan bahawa ada satu Tuhan/dewa yang paling berkuasa memerintah semua dewa
Z Cth: Tamadun China dan Tamadun India

3. Monoteisme
µ Berasal daripada perkataan Yunani iaitu tunggal dan Theos iaitu Tuhan
µ Kepercayaan bahawa Tuhan adalah satu atau tunggal dan berkuasa penuh atas segala-galanya
µ Tuhan diberi nama dan dipuja sebagai yang paling kuat antara semua dewa dan berkuasa atas semua dewa yang ada
µ Tuhan ini dipercayai menentukan siapa yang harus berkuasa
µ Berkembanga semasa Tamadun Islam
µ Terdapat pelbagai bentuk kepercayaan monoteis
F Teisme: Satu Tuhan dengan keperibadian yang khas dan bukan suatu kekuatan ilahi saja
F Deisme: Menyakini Tuhan itu ada tetapi menolak Tuhan ikut campur di dalam dunia, menolak wahyu, menolak hal-hal yang ajaib dan kitab suci sebagai tanda kewujudan Tuhan
F Teisme Monistik: Mencakupi konsep tentang Tuhan yang peribadi sebagai Yang Tertinggi, Maha Kuasa dan universal
F Panteisme: Alam adalah Tuhan. Pemikiran ini menyangkal kehadiran Yang Maha Tinggi
F Panenteisme: Alam adalah sebahagian daripada Tuhan. Tapi, Tuhan tidaklah menyerupai atau sama dengan alam
F Monoteisme: Tuhan yang banyak wujud daripada yang satu yang ada di belakangnya yang dinamakan sebagai Tuhan

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa