TEORI-TEORI
BERKAITAN DENGAN SOSIOLOGI AGAMA
Ibn
Khaldun
Y Ilmu
sosiologi sains telah wujud seawal zaman Ibn Khaldun
Y Dikenali
sebagai Bapa Sosiologi Islam
Y Dalam
buku “Mukaddimah” telah memberi impak yang besar terhadap perkembangan moden
Y Kajian
Khaldun telah mendahului kaedah-kaedah kajian klasik Barat
Y Namun,
tidak ramai yang mengakui Khaldun sebagai Bapa Sosiologi Moden kerana tindakan
beliau yang tidak memisahkan agama daripada kehidupan sosial
Y Kehidupannya
dipenuhi dengan perjuangan sosial sehingga beliau dipenjarakan kerana
tindakannya yang mengkritik pemerintah
Y Mengkaji
faktor-faktor ekonomi, sosial dan politik
Y Terdapat
persamaan antara sosiologi Barat dengan sosiologi Khaldun
Y Interaksionisme:
Khaldun meletakkan landasan ilmunya berdasarkan kepada interaksi manusia
Y Penyelidikan
Khaldun setara dengan penyelidikan Barat kerana:
«
Mengkaji perubahan dan fenomena sosial
«
Mengkaji perkaitan antara institusi sosial
«
Membezakan antara masyarakat primitif dengan moden
«
Menghubungkan pemikiran sosiologi dengan sejarah
«
Penyelidikan secara saintifik dan empirikal
© Seorang
aktivis dan kehidupannya dipenuhi dengan perjuangan sosial
© Sentiasa
mempersoalkan keadilan dalam masyarakat kerana keadilan adalah untuk
kesejahteraan manusia
© Mengiktiraf
kewujudan masyarakat yang berstratifikasi tetapi menolak ketidakadilan
© Ini
dibuktikan dengan kesanggupan berkhidmat dengan kerajaan yang memerintah,
memberi nasihat dan teguran
© Tidak
menganjurkan pertentangan revolusi tetapi mahu perubahan secara reformasi
sosial
© Berbeza
dengan teori Marx yang berlandaskan kepada konflik dan bergerak dengan tema
revolusi dalam menentang stratifikasi
© Sosiologi
daripada perspektif Islam:
«
Berteraskan agama
«
Berbentuk aktivisme sosial
«
Mengkaji interaksi mikro dan makro
«
Keadilan untuk kesejahteraan masyarakat
«
Tidak memisahkan agama dengan aspek-aspek lain
seperti ekonomi, sosial dan politik
Sosiologi
Islam
S Bersifat
teoritikal (menerokai prinsip-prinsip kehidupan sosial berlandaskan Al-Quran)
S Kritikal
(mengkaji masyarakat berdasarkan kaedah yang sejajar dengan idealisme Islam)
S Strategi
(mempunyai rancangan mengatasi masalah yang dihadapi oleh masyarakat
berlandaskan Islam)
S Manusia
mempunyai pelbagai etnik di mana manusia dijadikan sebagai suku-suku dan
berbangsa yang memerlukan interaksi antara satu sama lain
S Manusia
bertingkah laku hasil daripada interaksi mereka
S Perangai
manusia adalah berbagai-bagai sama ada dari buruk sehinggalah baik
S Teori Interaksionalisme: Manusia
adalah mahkluk terbaik berbanding dengan segala yang wujud di dunia ini di mana
manusia mempunyai kebolehan untuk mendapatkan segala ilmu pengetahuan dan
membuat pertimbangan sendiri mengenai pelbagai aspek dalam kehidupan
S Dengan
fikiran yang waras, manusia boleh membuat keputusan berkaitan dengan aksi dan
tindakan mereka
S Konflik
dalam masyarakat sukar untuk dielakkan dalam proses berinteraksi antara satu
sama lain
S Konflik
berpunca daripada niat manusia untuk mencapai hasratnya yang tidak sama dengan
pihak lain
S Menekankan
pencarian jalan untuk mencapai kesejahteraan melalui interaksi dalam masyarakat
dengan melakukan kebaikan atas prinsip keadilan
Teori
Fungsionalisme
Emile
Durkheim
µ Meletakkan
dirinya dalam tradisi positivis
µ Kajiannya
berkaitan dengan masyarakat bersifat objektif (tidak dipengaruhi oleh perasaan)
dan secara saintifik
µ Agama
merupakan sesuatu diekspresi daripada kesepaduan sosial
µ Mengkaji
agama primitif dalam kalangan masyarakat asli di Australia
µ Untuk
memahami bentuk asas sesebuah kehidupan beragama untuk semua masyarakat
µ Agama
atau kepercayaan yang masyarakat asli tersebut hormati sebenarnya adalah
ekspresi terhadap pemahaman dan anggapan mereka tentang masyarakat itu sendiri
µ Ini
ditujukan kepada semua masyarakat di seluruh dunia
µ Agama
bukanlah rekaan, khayalan atau imaginasi walaupun beliau menafikan apa intipati
yang diperoleh para penganut agama
µ Agama
merupakan sesuatu yang benar dan hak
µ Agama
merupakan suatu ekspresi oleh sesebuah masyarakat itu sendiri
µ Sudah
tentu tiada satu masyarakat pun yang tiada agama
µ Agama
sebagai kuasa yang lebih hebat dan besar daripada diri kita
µ Agama
adalah kehidupan sosial kita dan memberi persepsi tersebut sebuah “wajah”
supernatural
µ Kemudian,
mengekspresikan diri kita secara beragama dalam kelompok atau berkumpulan
µ Agama
adalah ekspresi daripada kesedaran terkumpul kita di mana ia menjadi penyambung
bagi semua kesedaran individu dan kemudiannya mencipta sebuah realiti
tentangnya
µ Masyarakat
kurang kompleks mempunyai sistem keagamaan yang kurang kompleks
µ Semakin
kompleks sesebuah masyarakat, maka kecenderungan untuk sesebuah sistem agama
berkembang secara universal
µ Agama
(Elementary Forms) adalah sesebuah kesatuan sistem kepercayaan dan amalan yang
berelatif serta berkaitan dengan sesuatu yang suci dan agung
µ Kepercayaan
dan amalan bersatu ke dalam sesebuah komuniti bermoral
µ Agama sebagai
sebuah perbandingan yang jelas antara kesucian dan kekarutan serta ia boleh
diselarikan dengan perbezaan antara Tuhan dan manusia
Teori
Konflik
Karl Marx
ù Melihat
agama sebagai “candu” yang merosakkan masyarakat
ù Pernyataan
ini amat popular dalam kajiannya yang bertajuk “A Contribution to The Critique
of Hegel ‘s Philosophy of Right”
ù Percaya
agama memberi ubat penenang yang salah kepada masyarakat untuk mengurangkan
penderitaan akibat daripada pemerintahan yang kejam
ù Menyalahkan
kepercayaan kepada Tuhan yang dianggap menjadi penghalang kepada perkembangan
fahaman Marxist
ù Digambarkan
sebagai anti-semitisme ataupun dipanggil anti-yahudi
Max Weber
{ Mengkaji
kesan tindakan agama dan ketidakadilan agama
{ Agama
sebagai suatu salah faham dan perpaduan sosial
{ Tidak
cuba untuk mengurangkan intipati agama
{ Mengkaji
bagaimana idea dan kumpulan agama berinteraksi dengan aspek lain dalam
kehidupan sosial
{ Sering
berusaha untuk mendapatkan maskud subjektif agama kepada individu
{ Memberi
penghargaan kepada agama kerana membentuk imej seseorang di dunia dan imej ini
boleh memberi kesan kepada pandangan individu terhadap minat dan bagaimana
individu membuat keputusan untuk mengambil tindakan
{ Agama
adalah terbaik untuk difahami bagaimana ia bertindak balas kepada kehendak manusia
berkaitan dengan ketuhanan
{ Manusia
menghadapi pelbagai masalah
{ Persoalan
tentang ketuhanan iaitu bagaimana kuasa luar biasa Tuhan yang suci berkait
rapat dengan ketidaksempurnaan dunia yang telah dicipta oleh-Nya
{ Bagi
Weber, manusia harus tahu mengapa wujud ketidaklayakan “nasib baik” dan
penderitaan dunia
{ Agama
menawarkan jawapan iaitu “penyelamatan” (terlepas dari penderitaan dan makna
ketenangan)
{ Pemburuan
kepada keselamatan adalah sama seperti pemburuan terhadap kekayaan (menjadi
motivasi kepada manusia)
{ Ini
kerana agama membantu mendefinisikan motivasi
{ Percaya
agama membantu membangkitkan kapitalisme moden
{ Dalam The
Protestant Ethic, Weber menyatakan kapitalisme berkembang di Eropah kerana
bagaimana kepercayaan terhadap takdir diinterpretasikan oleh Puritan Inggeris
{ Teologi
Puritan: Di mana bukan semua orang harus diselamatkan, hanya beberapa insan
terpilih sahaja yang boleh mengelakkan diri mereka daripada kemusnahan dan
menyimpang daripada ketentuan Tuhan
Comments
Post a Comment