Skip to main content

Gender dan Agama: Wanita dan Buddhisme


Contoh Soalan
1)   “Kaum wanita tidak diberi peluang yang sama untuk menjadi pemimpin di kalangan penganut Buddhisme.” Kritikan kenyataan tersebut dalam konteks pengalaman penganut Buddhisme berdasarkan pemahaman dan interpretasi mereka terhadap kitab-kitab suci Buddhisme.
2)  Debatkan sama ada agama Buddhis memperlihatkan perhubungan gender yang setara atau tidak.
3)  Apakah terdapat kesaksamaan gender dalam agama Buddhis? Debatkan dalam konteks ajaran agama Buddhis, institusi keagamaannya dan amalan penganutnya.

PENDAHULUAN
Agama Buddha telah diasaskan oleh Gautama Buddha. Gautama Buddha ini merupakan seorang putera di India. Beliau telah dilahirkan lebih kurang 2500 tahun yang lalu. Kelahirannya adalah di Lumbini, Nepal. Putera Siddharta ini hidup mewah. Semasa remaja, beliau telah berkahwin dengan puteri Yasodhara dan mempunyai seorang anak lelaki yang bernama Rahula. Semasa berumur 29 tahun, Puteri Siddharta ini telah sedar berkaitan dengan hakikat penderitaan di dunia. Semasa berumur 35 tahun, beliau telah mencapai kesedaran atau “englightenment” di bawah pokok Bodhi.

ISI
Pada pendapat saya, terdapat dua jawapan iaitu agama Buddhis ini boleh dikira sebagai agama yang saksama dari segi gender dan pada masa yang sama ia juga dilihat sebagai ketaksamaan dari segi gender.

Ajaran Agama Buddhis
Pada zaman Buddha masih hidup di dunia, ajaran yang disampaikan oleh Buddha adalah untuk semua kehidupan tidak kira sama ada lelaki atau perempuan. Hal ini kerana tujuan Buddha menyampaikan ajarannya adalah untuk membebaskan segala kehidupan daripada penderitaan dan mencapai nirvana. Ajaran utama Buddha tidak titikberatkan identiti jantina. Buddha mengatakan bahawa sesiapa sahaja yang boleh mencapai nirvana sama ada leleki atau perempuan.

 Dalam buku teks suci menyatakan bahawa semua orang boleh mencapai nirvana tanpa mengira jantina, kelas dan kasta. Seseorang lelaki atau perempuan sama ada boleh atau tidak boleh mencapai nirvana bergantung kepada usahanya. Hal ini dapat dibuktikan bahawa pada zaman Buddha, terdapat wanita yang dapat mencapai nirvana dengan usaha mereka sendiri. Buddha juga membenarkan wanita untuk menyertai sangha iaitu komuniti pengikut Buddha. Dalam ajaran asasnya iaitu empat kebenaran mulia dan lapan jalan kebenaran atau lapan laluan yang mulia juga tidak mempunyai sebarang kesan gender.

Maka, dapat dilihat bahawa ajaran agama Buddhis disifatkan sebagai neutral dari segi gender dan egalitarian. Hal ini yang menyebabkan ramai wanita tertarik untuk menjadi pengikut ajarannya. Ajaran yang disampaikan oleh Buddha adalah dapat didengar oleh sesiapa tanpa mengira jantina, kelas dan kasta.

Namun melalui teks suci juga, terdapat kepelbagaian pandangan terhadap wanita. Hal ini boleh dilihat apabila sesetengah kitab mencatat bahawa sami lelaki mempersoalkan berkaitan dengan keupayaan wanita untuk mencapai nirvana. Hal ini kerana tanggungjawab dan peranan wanita di rumah menjadi penghalang kepada para wanita untuk mencapai nirvana kerana mereka tidak dapat memberi tumpuan kepada ajaran Buddha. Hal ini muncul kerana konteks sosial di India pada masa itu di mana wanita perlu mematuhi kepada tiga kepatuhan seperti patuh kepada ibu bapa sebelum berkahwin, patuh kepada suami dan keluarga suami selepas berkahwin serta patuh kepada anak lelaki jika suami telah meninggal dunia. Kepatuhan ini yang menjadikan status wanita rendah.

Selain itu, bhikku konservatif juga menuntut bahawa kelahiran sebagai seorang wanita adalah inferior. India pada masa tersebut melihat kelahiran sebagai seorang wanita merupakan karma yang buruk. Seseorang yang dilahirkan sebagai seorang wanita adalah kerana perbuatan jahatnya pada kehidupan yang lepas. Oleh itu, mereka dilahirkan sebagai seorang wanita. Selain itu, Buddha dilahirkan sebagai seorang lelaki. Maka, sifat kewanitaan menjadi penghalang utama dalam mencapai nirvana. Jadi untuk mencapai nirvana, seseorang haruslah dilahirkan sebagai lelaki terlebih dahulu.

Ilmiawan feminis mengkritik pandangan konservatif ini. Antara sebab yang diberikan oleh mereka adalah lelaki haruslah bertanggungjawab terhadap nafsu mereka. Para lelaki sepatutnya pandai menjaga nafsu mereka daripada menyalahkan para wanita sebagai penyebab kepada nafsu mereka. Buddha juga menekankan bahawa identiti jantina tidak menjadi penghalang dalam mencapai nirvana. Contohnya, dalam Therigatha terdapat wanita yang mencapai nirvana. Dalam mazhab Mahayana pula, terdapat ikon wanita iaitu Guan Yin sebagai Buddha.

Institusi Keagamaan
Dari segi institusi keagamaan, dapat dilihat ia mengekalkan nilai sosial kekuasaan lelaki dan subordinasi wanita. Ketaksamaan gender dari segi institusi keagamaan ini dapat dilihat melalui mazhab Theravada di Thailand.

 Kira-kira 10,000 orang wanita yang dipanggil sebagai mae chi yang memakai jubah berwarna putih dan botak. Ketaksamaan dalam institusi keagamaan dapat dilihat apabila golongan tertinggi pentadbiran agama Buddha di Thailand tidak mengiktiraf sami perempuan. Hal ini kerana golongan mae chi tidak dibenarkan untuk menjalankan upacara upasampada (ordinasi penuh). Upacara ini penting kerana ia menandakan seseorang sebagai bhikkhu atau bhikkhuni. Namun, upacara ini tidak dapat dijalankan kepada wanita yang ingin menjadi bhikkhuni. Hal ini kerana asal-usul bhikkhuni mazhab Theravada di Thailand telah lenyap dan ia menjadi masalah untuk menghidupkan semula sangha bhikkhuni di mazhab Theravada.

 Kedudukan mae chi dari segi status sosial dan kerohanian adalah sangat rendah. Mereka biasanya dikenali sebagai golongan tunabiarawan, bukan golongan biarawan. Ramai antara mereka yang berpendidikan rendah dan dari latar belakang pertanian. Kedudukan mereka adalah tidak jelas antara keduniaan dan bukan keduniaan. Walaupun mae chi ini menjalankan kehidupan beragama, namun status mereka adalah jauh lebih rendah daripada sami lelaki. Apabila mereka tinggal di kuil, kerja mereka adalah untuk memasak, menyapu, membersihkan untuk sami lelaki ataupun untuk orang ramai pada musim perayaan ataupun terlibat dalam kerja kebajikan.

Oleh sebab wanita dianggap mempunyai status spiritual yang rendah, maka laluan mereka untuk ditahbis sebagai seorang bhikkhuni adalah sangat sukar. Wanita yang menganut agama Buddha Theravada hanya boleh mendapat merit melalui golongan lelaki sahaja. Sebagai contohnya, golongan wanita boleh mendapat merit dengan sedekah makanan kepada sami lelaki.

Keadaan sangha bhikkhuni di mazhab Mahayana adalah lebih baik berbanding dengan mazhab Theravada. Mereka lebih dihormati oleh masyarakat tempatan berbanding dengan bhikkhuni mazhab Theravada. Mereka mempunyai lebih banyak masa untuk belajar dharma dan juga ritual. Sangha bhikkhuni mazhab Mahayana dianggap sebagai sumber pahala. Malahan, terdapat juga sami perempuan yang boleh menjadi ketua kuil dan bukannya hanya sami lelaki sahaja.

Amalan Penganutnya
Sangha bhikkhu diwujudkan terlebih dahulu oleh Buddha. Selepas dirayu oleh ibu angkatnya, barulah Buddha bersetuju untuk menubuhkan sangha bhikkhuni. Namun begitu, Buddha menetapkan beberapa peraturan yang perlu diikuti oleh para bhikkhuni. Peraturan tersebut dikenali sebagai “Eight Chieft Rules”.

 Peraturan ini memerlukan para bhikkhuni untuk melayan setiap bhikkhu sebagai senior dan juga lebih superior daripada mereka. Selain itu, mereka juga dilarang untuk menafikan atau menasihati para bhikkhu. Sebarang upacara rasmi berkaitan dengan bhikkhuni haruslah dilaksanakan di bawah bimbingan bhikkhu. Para bhikkhuni juga dilarang untuk mengajar bhikkhu sebarang hal berkaitan dengan dharma. Walaupun tidak pasti sama ada peraturan ini benar-benar ditetapkan oleh Buddha ataupun tidak, tetapi ia telah menyebabkan sami perempuan dilihat lebih inferior daripada sami lelaki. Sami perempuan dilihat mempunyai kedudukan yang lebih rendah daripada sami lelaki.

 Di samping itu, di Thailand, sebarang makanan yang disedekahkan kepada sami lelaki akan dilihat sebagai sesuatu perkara yang mulia. Seseorang yang berbuat demikian akan mendapat merit daripada amalannya tersebut. Namun, jika seseorang sedekahkan makanannya kepada sami perempuan, perbuatannya tidak akan mendapat sebarang merit. Lagipun di Thailand, orang awam tidak biasa memberi sedekah kepada bhikkhuni. Hal ini kerana biasanya mereka hanya memberi sedekah kepada bhikkhu dan memberi sedekah kepada bhikkhuni sebagai satu menyimpang dari norma.

Institusi agama Buddha yang tertinggi di Thailand percaya bahawa hanya lelaki sahaja yang dapat mencapai nirvana tetapi tidak wanita. Wanita hanya dilihat sebagai orang awam yang patut memberi penghormatan kepada sami lelaki. Dalam kalangan penganut Buddha, mereka menerima Buddha mendiri “Empat Rukun Agama Buddha” atau lebih dikenali sebagai “Four Pillars of Buddhism” di mana ia terdiri daripada bhikkhu, bhikkhuni, lelaki dan perempuan. Namun, di Thailand, bhikkhuni dikeluarkan dari segi undang-undang sangha kerana perkataan “sangha” yang bermaksud komuniti monastik ditakrifkan sebagai “sangha bhikkhu”.


Contoh Soalan:
Pada abad ke 21 ini, institusi sami perempuan mazhab Theravada telah berjaya dihidupkan semula dan semakin bertapak di negara-negara Asia mahupun Barat. Bincangkan faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan tersebut di mana kepimpinan wanita dalam bidang keagamaan dan kerohanian semakin diiktiraf.

Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kepada Perkembangan Kepimpinan Wanita Dalam Bidang Keagamaan dan Kerohanian Diiktiraf
1.  Simbol Kepimpinan Kerohanian
] Tahap moral yang lebih tinggi kerana mereka mengikuti disiplin dan amalan keagamaan yang lebih tegas
] Mengetuai upacara ritual dan dipercayai lebih berkesan kerana kealiman mereka
] Apabila niat yang itu suci, maka pahala akan lebih tinggi
] Masyarakat Thai apabila mereka menghadapi sebarang masalah, mereka akan tinggal di kuil untuk mencari ketenangan
] Apabila mereka telah tenang, maka mereka akan dapat fikirkan jalan penyelesaian yang lebih baik dan efektif
] Maka, jika terdapat sami perempuan di kuil, ia juga bererti bahawa perempuan juga boleh ke sana untuk mendapatkan ketenangan
] Jika masyarakat terutamanya kaum wanita menghadapi masalah dan ingin mendapatkan bimbingan kaunseling, dengan adanya sami perempuan di kuil, maka kaum wanita tidak akan berasa segan dan mereka akan berasa lebih selesa mendapatkan nasihat daripada sami perempuan
] Sami perempuan dilihat sebagai ibu dari segi kerohanian kepada semua
] Iaitu dalam bahasa Thailand ia dipanggil sebagai Luang Mae manakala lelaki pula dipanggil sebagai Luang Por


2.  Simbol Kepimpinan Institusi Keagamaan
] Jika institusi agama mempunyai sami perempuan, hal ini juga bermakna bahawa lelaki juga boleh memberi penghormatan kepada sami perempuan
] Sebelum ini, lelaki dan perempuan hanya memberi penghormatan kepada sami lelaki
] Melalui ini, status anak perempuan juga dapat ditingkatkan
] Sebelum ini, hanya status anak lelaki sahaja yang dipentingkan kerana hanya mereka sahaja yang dapat menjadi sami
] Tetapi jika institusi sami perempuan dihidupkan semula dalam mazhab Theravada di Thailand, maka wanita juga dapat menjadi sami
] Ibu bapa yang mempunyai anak perempuan dapat bergantung kepada anak perempuan mereka yang menjadi sami untuk mendapatkan pahala

Comments

  1. Blog yang bagus... semoga terus berkembang.... Saya ingin berbagi article tentang Gunung Fuji di http://stenote-berkata.blogspot.com/2018/04/gunung-fuji-di-stasiun-ke-5.html
    Lihat juga video di youtube https://youtu.be/qOt2CxlZig8

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa