Contoh Soalan:
1. Status
seorang wanita adalah berbeza dalam satu masyarakat dengan masyarakat yang
lain. Bincangkan apakah indikator-indikator yang digunakan untuk melihat status
wanita dalam masyarakat.
2. Apakah
aspek-aspek yang wujud dalam isu ketaksamaan gender. Nilai dan bincangkan dua
daripada aspek ini secara kritikal.
Aspek
gender dan ketaksamaan dapat dilihat dalam hubungan
1. Gender dan Keluarga
«
Peranan suami dan isteri yang berbeza
«
Suami sebagai ketua keluarga dan membuat segala
keputusan
«
Suami bekerja di luar dan mencari pendapatan
«
Isteri pula sebagai penyokong kepada suami dan
menyetujui keputusan yang dibuat oleh suami
«
Isteri menjaga keperluan suami dan anak-anak di
rumah
«
Isteri juga bertindak sebagai memberi motivasi dan
sokongan kepada suami dengan melayan suami
«
Perbezaan antara layanan kepada anak lelaki dan
anak perempuan
«
Anak lelaki diajar dengan cara untuk bersifat
kuat, gagah dan tidak boleh menangis
«
Diberi peluang untuk berdikari berbanding anak
perempuan
«
Tidak perlu membuat kerja-kerja di rumah
«
Anak perempuan pula diajar dengan sifat
lemah-lembut, penyayang
«
Perlu membantu ibu di rumah dengan memasak,
membersihkan rumah
«
Tidak diberi peluang untuk berdikari kerana anak
perempuan dan ibu bapa takut terjadi apa-apa kepada anak perempuan mereka jika
berdikari dan tinggal berjauhan dengan keluarga
«
Layanan antara anak sulung dan anak bongsu
«
Anak sulung dikehendaki bertanggungjawab terhadap
urusan di dalam rumah seperti membantu ayah dan ibu membuat kerja
«
Anak sulung mempunyai tanggungjawab dan peranan
yang lebih berat
«
Anak bongsu pula sentiasa dimanjakan dan tidak
perlu membuat apa-apa pekerjaan
«
Anak bongsu akan diberikan segala keperluan yang
mereka perlu
2. Gender dan Kumpulan Sebaya
Z
Kanak-kanak yang belajar dan bermain
Z
Kanak-kanak perempuan akan bermain dengan
kanak-kanak perempuan
Z
Cth: Permainan masak-masak, Barbie
Z
Kanak-kanak lelaki pula bermain permainan yang
bersifat lebih agresif
Z
Cth: Permainan polis dengan pencuri, permainan
kereta
3. Gender dan Pendidikan
[
Di sekolah, pelajar lelaki lebih diberikan
perhatian yang lebih daripada pelajar perempuan
[
Zaman dahulu, lelaki lebih diberi peluang untuk
mendapatkan peluang pendidikan berbanding perempuan
[
Terdapat bidang-bidang pendidikan yang hanya
memerlukan lelaki kerana bagi mereka bidang tersebut tidak sesuai dengan
perempuan
[
Cth: Bidang kejuruteraan
[
Terdapat juga bidang pendidikan yang hanya
ditawarkan kepada perempuan kerana dilihat lebih sesuai dengan sifat perempuan
yang penyayang, penyabar, lemah lembut
[
Cth: Bidang pendidikan, bidang kejururawatan
4. Gender dan Media Massa
Y
Lelaki disifatkan sebagai maskulin dan wanita pula
disifatkan sebagai feminin
Y
Terdapat iklan-iklan yang menunjukkan wanita
sebagai objek seks
Y
Filem-filem serta cerita-cerita di televisyen juga
menunjukkan perwatakan-perwatakan lelaki (maskulin) dan wanita (feminin)
Y
Menunjukkan wanita adalah lemah dan perlu
perlindungan daripada lelaki
Y
Lelaki pula disifatkan sebagai kuat dan dapat
melindungi wanita
Ketaksamaan
boleh dilihat melalui beberapa bentuk
1. Pendapatan
v
Perbezaan dalam pendapatan adalah dilihat sebagai
elemen utama yang memaparkan ketaksamaan yang wujud
v
Empat faktor yang menyebabkan ini berlaku adalah:
Y
Kewujudan diskriminasi gender di mana wanita
mendapat gaji yang kurang daripada lelaki
Y
Bebanan tanggungjawab domestik ini telah
mengurangkan pendapatan wanita kerana wanita turut perlu menjaga anak, membuat
kerja rumah dan menjaga orang tua
Y
Wanita lebih tertumpu dalam pekerjaan bergaji
rendah dan sektor industri di mana wanita akan mendapat gaji yang kurang
daripada lelaki
Y
Kerja yang dilakukan oleh wanita dianggap kurang
bernilai berbanding dengan kerja yang dilakukan oleh orang lelaki kerana
melibatkan kurang kemahiran. Cth: Lelaki di US yang bekerja sebagai pemasang
telefon boleh mendapat USD800 seminggu berbanding dengan guru tadika USD700
seminggu
v Walaupun
lelaki dan wanita melakukan pekerjaan yang sama, namun pendapatan wanita adalah
lebih kurang daripada lelaki
2. Keganasan Lelaki Terhadap Wanita
v
Keganasan dan tindakan agresif lelaki terhadap
golongan wanita juga merupakan suatu situasi yang tidak asing
v
Cth: Kes rogol, pronografi dan ganggguan seksual
v
Wanita selalunya menjadi mangsa kepada lelaki sama
ada semasa bercinta ataupun setelah berumah tangga
v
Cth: Banyak berita yang mengenai keganasan rumah
tangg di mana suami melakukan penderaan dan penyeksaan secara fizikal terhadap
isterinya
v
Hal ini mungkin terjadi kerana isteri tidak dapat
memberi kepuasan kepada suami ataupun suami yang berasa tertekan di tempat
kerja dan melepaskan tekanannya terhadap isterinya
v
Selain penderaan fizikal, terdapat juga suami yang
melakukan penderaan secara seksual terhadap isteri
v
Cth: Penderaan seksual termasuklah meminta isteri
melakukan hubungan seks secara paksa ataupun menyakitkan isteri semasa
melakukan hubungan seksual
3. Penjagaan kanak-kanak
v
Kebanyakan wanita tidak dapat bekerja di luar
rumah atau membuat kerja sambilan disebabkan tiada pilihan untuk menjaga anak
dan membayar kos pusat penjagaan
v
Budaya dalam masyarakat bahawa kerja menjaga
kanak-kanak merupakan kerja wanita
v
Sejak zaman dahulu lagi, wanita diberikan peranan
sebagai penjaga sama ada penjaga kepada kanak-kanak, orang tua atau pesakit
v
Bagi seseorang wanita yang sudah berkahwin dan
mempunyai anak, maka tanggungjawabnya adalah untuk menjaga anak serta suami dan
rumah tangganya
v
Maka, wanita tidak dapat bekerja di luar rumah
kerana peranan yang telah ditetapkan olehnya
v
Sifat wanita yang ditetapkan sebagai penyayang dan
penyabar merupakan salah satu faktor yang menyebabkan wanita terlibat dalam hal
penjagaan kanak-kanak berbanding lelaki
4. Pendidikan
v
Cara sekolah mengatur dan mengajar dalam sesuatu
kelas juga wujud ketaksamaan gender
v
Cth: Ditentukan bentuk pakaian lelaki dan wanita
berdasarkan jantina sebagaimana yang dipaparkan sebagai imej satu-satu gender
v
Walaupun pada zaman moden ini, ramai wanita yang
telah mendapatkan pendidikan yang formal, namun masih terdapat segelintir
wanita terutamanya wanita yang menetap di luar bandar dan berada dalam
kemiskinan tidak berpeluang untuk mendapat pendidikan
v
Hal ini kerana keluarga mereka berpendapat bahawa
walaupun setinggi mana wanita belajar, mereka masih perlu berkahwin dan akan
masuk dapur juga
v
Selain itu, terdapat juga sesetengah masyarakat
yang berpendapat bahawa wanita seharusnya berkahwin semasa usia mereka masih
muda
v
Hal ini kerana jika muda, maka mereka akan mudah
untuk mencari pasangan dan jika sudah tua, maka tiada sesiapa yang inginkan
wanita tersebut
v
Pendapat-pendapat sebegini yang menyebabkan wanita
tidak berpeluang untuk mendapat pendidikan formal yang sempurna
v
Wanita tidak berpeluang untuk melanjutkan
pendidikan ke tahap yang tinggi kerana keluarga bimbang wanita tidak dapat
menjaga diri mereka dengan baik berbanding dengan lelaki
v
Jika di sekolah, pelajar lelaki selalunya dilihat
sebagai pelajar yang pintar berbanding pelajar perempuan
v
Buku-buku teks di sekolah juga mempunyai
ketaksamaan gender melalui gambar-gambar
v
Bahasa sebagai komunikasi di sesebuah sekolah juga
boleh menjadi salah satu aspek yang menjadi ketaksamaan sosial
5. Politik
v
Walaupun kini semakin ramai wanita yang memegang
jawatan tinggi dalam bandar atau negeri, tetapi perubahan yang berlaku sangat
perlahan
v
Wanita kurang melibatkan diri dalam bidang politik
berbanding dengan lelaki
v
Hal ini kerana untuk melibatkan diri dalam bidang
politik, maka seseorang haruslah mempunyai mental yang kuat
v
Bagi wanita yang mudah beremosi, mereka kurang
sesuai untuk melibatkan diri dalam bidang politik
v
Mungkin kerana sesetengah berpendapat bahawa
wanita tidak sesuai untuk melibatkan diri dalam politik kerana politik ini melibatkan
proses pembuatan keputusan, kuasa, kepimpinan
v
Sesetengah masyarakat berpendapat wanita tidak
mampu untuk memimpin dan halangan-halangan lain seperti hal-hal berkaitan
dengan keluarga menyebabkan mereka tidak melibatkan diri dalam sebarang bidang
politik
Mengukur
Ketaksamaan Gender
1. Peluang dan Pencapaian dalam
Pendidikan
©
Wanita pada zaman moden ini telah berjaya untuk
mendapat pendidikan sehingga ke peringkat yang tinggi
©
Namun, peluang dan pencapaian mungkin adalah
berberza dalam kalangan wanita dan lelaki
©
Terdapat sesetengah bidang yang hanya ingin
mengambil kaum lelaki sahaja dan sesetengah bidang pula hanya ingin mengambil
kaum wanita sahaja
©
Cth: Bidang kejuruteraan lebih ingin mengambil
pelajar lelaki berbanding wanita
©
Bagi keluarga yang miskin, wanita mungkin akan
disuruh untuk berhenti sekolah ataupun tidak mempunyai peluang untuk menyambung
pelajaran kerana keadaan keluarga mereka yang miskin
©
Namun, pada zaman moden, adalah lebih ramai
pelajar perempuan berbanding dengan pelajar lelaki terutamanya di sekolah
menengah
©
Ramai pelajar lelaki yang berhenti sekolah
berbanding pelajar perempuan kerana mereka tidak berminat untuk belajar
berbanding dengan pelajar perempuan
2. Penambahbaikan dalam Kesihatan
ª
Zaman dahulu, perempuan mempunyai jangka hayat
yang lebih pendek daripada lelaki terutamanya yang melahirkan anak
ª
Hal ini kerana zaman dahulu tidak mempunyai
kemudahan kesihatan yang dapat menyelamatkan wanita yang sudah bersalin
ª
Zaman moden ini, teknologi dan perubatan yang maju
telah dapat membantu wanita dalam memanjangkan hayat mereka
ª
Wanita yang bersalin di hospital juga adalah lebih
selamat kerana dengan adanya segala kemudahan dan teknologi yang canggih untuk
membantu wanita yang bersalin
ª
Ubat-ubatan yang terdapat di hospital juga dapat
menyelamatkan orang ramai dan seterusnya memanjangkan hayat mereka
ª
Doktor-doktor pakar dalam sesuatu bidang seperti
pakar pemakanan akan menjelaskan pemakanan yang seimbang kepada semua
masyarakat
ª
Pemakanan yang seimbang ini dapat menjamin
kehidupan yang sihat dan seterusnya menjamin hayat yang lebih panjang
3. Indeks Sama Rata dalam Legal dan
Ekonomi bagi Wanita dalam Masyarakat dan Perkahwinan
¨
Masa kahwin dan wang hantaran bergantung kepada
status wanita
¨
Jika seseorang wanita itu merupakan anak dara,
maka mereka akan menerima mas kahwin dalam bentuk perhiasan baranngan kemas dan
barangan yang mempunyai simbolik agama seperti al-Quran dan buku agama
¨
Jika seseorang itu berstatus janda, maka mas
kahwinnya adalah dalam bentuk mata wang
¨
Nilai mas kahwin anak dara adalah lebih tinggi
nilainya daripada janda
¨
Pendidikan dan pendapatan juga mempunyai kesan ke
atas mas kahwin
¨
Dowry merupakan bayaran perkahwinan daripada pihak
perempuan kepada pihak lelaki dalam bentuk kewangan atau barangan berdasarkan
kemampuan pihak perempuan
¨
Di India, individu dari kelas sosial atasan tidak
akan berkahwin dengan individu dari kelas sosial bawahan
¨
Pembayaran dowry ini menyebabkan tekanan emosi
kepada kaum wanita dan bebanan kepada pihak keluarga wanita
¨
Hal ini melihat kepada wanita tidak mempunyai hak
dalam hal dowry ini kerana mereka perlu menyediakan wang bagi perkahwinan
mereka dan jumlah pembayaran adalah bergantung kepada kelas sosial pihak lelaki
¨
Jika pihak lelaki dari golongan yang kaya dan
mempunyai status yang tinggi, maka pihak keluarga wanita perlu menyediakan
pembayaran yang setimpal dengan status sosial lelaki
4. Ukuran Kekuasaan Wanita
§
Wanita tidak mempunyai sebarang kuasa untuk
membuat keputusan terutamanya hal-hal yang penting
§
Walau bagaimanapun, dalam sesetengah perkara,
lelaki masih meminta pendapat daripada wanita
§
Cth: Dalam sesebuah majlis makan, mungkin lelaki
yang sebagai pengarah majlis tersebut akan meminta pendapat daripada wanita
berkaitan dengan jenis-jenis makanan kerana wanita lebih mahir dari segi
masakan ini
§
Dalam hal berkaitan dengan keluarga pula,
seseorang suami akan bertanya isterinya berkenaan dengan keputusan-keputusan
berkaitan dengan anak-anak kerana kebiasaannya anak-anak lebih dekat dengan
ibunya dan ibu lebih memahami keadaan anak-anak berbanding ayah
Comments
Post a Comment