Skip to main content

Ketaksamaan Sosial: Masyarakat Kelas Terbuka


Contoh Soalan:
1)  Aspek mobiliti sosial adalah penting dalam sistem kelas terbuka. Huraikan faktor-faktor yang dapat mempengaruhi mobiliti sosial seseorang dalam masyarakat.
2) Terdapat tiga dimensi dalam melihat kelas sosial iaitu atasan, menengah dan bawahan. Bincangkan dengan ringkas dimensi-dimensi ini dan kesan-kesan yang wujud dalam kelas sosial.
3) Apakah maksud status kepada anda? Apakah status sosial dan bagaiman ia memberi kesan kepada kehidupan anda?

Mobiliti Sosial
È Merujuk kepada pergerakan antara individu dan kumpulan kepada kedudukan sosio-ekonomi yang berbeza

Bentuk-Bentuk Mobiliti Sosial
1) Anjakan Mobiliti Keatas (Upward Mobility)
é Merujuk kepada anjakan individu dalam kumpulan daripada status bawahan kepada atasan dalam sistem stratifikasi sosial
é Cth: Seseorang yang berasal dari kasta yang rendah berjaya menduduki kedudukan yang lebih tinggi apabila dia memenangi pilihan raya dan menjadi seorang menteri
é Cth: Seorang kanak-kanak perempuan yang dari keluarga yang miskin berjaya melanjutkan pelajaran sehingga ke universiti dan berjaya mendapat pekerjaan yang profesional dan dihormati oleh masyarakat

2) Anjakan Mobiliti Kebawah (Downward Mobility)
ê Merujuk kepada anjakan individu dalam kumpulan daripada status atasan kepada bawahan dalam sistem stratifikasi sosial
ê Cth: Seseorang individu yang mempunyai pekerjaan yang dihormati oleh masyarakat dan tiba-tiba terjebak dalam gejala rasuah dan ditangkap oleh pihak berkuasa serta dipenjarakan. Individu tersebut dianggap sebagai penjenayah seumur hidup dan menduduki kedudukan yang lebih rendah dan dipandang hina oleh masyarakat
ê Cth: Dalam sistem kasta di India, jika seseorang wanita dari kedudukan Brahmin berkahwin dengan seorang lelaki dari kedudukan Sudra, maka wanita tersebut akan dianggap sebagai mobiliti anjakan ke bawah di mana wanita tersebut dari kedudukan yang tinggi ke kedudukan yang rendah

3) Mobiliti Melintang/Mendatar (Horizontal Mobility)
èMelibatkan perubahan dalam status seseorang tetapi tidak memberi kesan kepada kelas sosial mereka
èCth: Seorang pensyarah di Universiti Sains Malaysia ditukarkan kepada pensyarah di Universiti Malaya
èCth: Doktor, jurutera dan pensyarah boleh menikmati status yang sama walaupun mereka berubah tempat kerja kerana mereka masih melakukan kerja yang sama dengan status pekerjaan mereka

4) Mobiliti Menegak (Vertical Mobility)
ì Pergerakan daripada satu kedudukan kepada satu kedudukan yang lain dan anjakan ini boleh menjadi anjakan ke atas ataupun anjakan ke bawah
ì Perubahan yang berlaku dalam status pekerjaan, ekonomi atau politik seseorang yang membawa kepada perubahan kedudukan mereka
ì Anjakan ke atas adalah pergerakan seseorang individu yang berkedudukan rendah kepada kedudukan yang tinggi
ì Cth: Seseorang individu yang bekerja sebagai seorang penyapu sampah dan diberi peluang untuk berniaga. Dia berkemahiran dalam berniaga dan akhirnya perniagaannya membawa banyak keuntungan
ì Anjakan ke bawah pula adalah pergerakan seseorang individu yang berkedudukan tinggi kepada kedudukan yang rendah
ì Cth: Seorang ahli perniagaan yang mengalami kerugian dalam perniagaannya sehingga menyebabkan dia diisytiharkan muflis

5) Mobiliti Intergenerasi (Intergenerational Mobility)
Ì Pergerakan ini merujuk kepada perubahan dalam kedudukan sosial kanak-kanak relatif kepada ibu bapa mereka
Ì Cth: Golongan dari kelas bawahan boleh memberi kemudahan kepada anak-anak mereka untuk mendapatkan pendidikan, latihan atau kemahiran yang tinggi untuk mengubah status anak-anak mereka
Ì Cth: Jika bapa seorang tukang kasut tetapi anaknya merupakan seorang kerani atau cikgu selepas memperoleh pendidikan

6) Mobiliti Intragenerasi (Intragenerational Mobility)
Ë Pergerakan ini merujuk kepada perubahan dalam kedudukan sosial dalam kehidupan dewasa seseorang
Ë Cth: Ali bekerja sebagai seorang pencuci pinggan di sebuah restoran. Ali diberi peluang oleh majikannya untuk mendapatkan latihan dan kemahiran dalam memasak. Maka, dalam tempoh tersebut, Ali berjaya untuk menjadi seorang tukang masak yang hebat di restoran tersebut. Hal ini menunjukkan Ali telah berjaya bergerak ke kedudukan yang atas dan menduduki kelas sosial yang tinggi berbanding dengan semasa Ali memulakan pekerjaannya

Faktor-Faktor Mempengaruhi Mobiliti Sosial
1) Kerja Keras
Seseorang haruslah bekerja keras untuk berjaya dan mengubah status kedudukannya
Cth: Seseorang individu dari keluarga yang miskin dan diberi peluang untuk mendapatkan pendidikan sehingga ke tahap yang tinggi. Maka, ia haruslah menggunakan peluang ini untuk belajar bersungguh-sungguh dan kerja keras supaya ia boleh mendapat keputusan yang cemerlang dan seterusnya boleh mendapat pekerjaan yang baik untuk mengubah statusnya

2) Tahap Pendidikan
Pendidikan memberi seseorang pengetahuan dan peluang untuk mendapatkan pekerjaan yang baik
Cth: Seseorang yang ingin menjadi seorang doktor haruslah menguasai bidang kedoktoran dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam bidang kedoktoran sekurang-kurangnya ijazah
Melalui pendidikan, seseorang mampu untuk mengubah status kedudukannya



3) Perkahwinan
Juga boleh mengubah status seseorang sama ada menduduki status sosial yang tinggi ataupun rendah
Cth: Seorang rakyat biasa berkahwin dengan golongan diraja
Cth: Seseorang berkahwin dengan seorang yang mempunyai gelaran Dato, Datin

4) Nasib
Cth: Program Tunjuk Ajarku Sifu di televisyen yang mengenai penyanyi-penyanyi tempatan yang mengambil orang-orang biasa untuk dijadikan sebagai anak murid. Jika seseorang yang biasa dan ingin mencuba nasib dengan pergi uji bakat dan seterusnya ia terpilih untuk menyertai program ini.
Cth: Seseorang yang tidak membuat persediaan untuk menghadapi temu duga untuk pekerjaannya. Tetapi ia tetap terlepas daripada temu duga tersebut dan diterima bekerja kerana pada masa tersebut hanyalah dia seorang sahaja yang meminta jawatan kosong tersebut

5) Migrasi
Migrasi juga merupakan salah satu faktor yang membolehkan mobiliti sosial
Orang berhijrah dari satu tempat ke tempat lain adalah kerana faktor penarik dan faktor penolak di sesebuah tempat
Cth: Sesebuah tempat itu tidak mempunyai peluang dan kemudahan untuk seseorang memperbaiki status sosialnya. Maka, ia membuat keputusan untuk berpindah atau berhijrah ke tempat yang dapat memberi peluang kepadanya
Di tempat-tempat baru ini mungkin mempunyai peluang yang berbeza dan terbuka
Mereka merebut peluang sosial yang ada ini untuk membaiki kedudukan mereka
Cth: Orang berhijrah dari kampung ke bandar kerana pusat-pusat bandar mempunyai kemudahan serta peluang pekerjaan yang lebih banyak berbanding kampung
Mereka datang ke kawasan bandar adalah untuk mendapatkan pendidikan dan kemahiran yang ada di bandar. Seterusnya, mendapatkan pekerjaan yang lebih baik daripada ibu bapa ataupun saudara mereka yang berada di kampung

Kelas Sosial
_Kelas sosial adalah pembahagian masyarakat yang terdiri daripada orang-orang yang mempunyai ciri-ciri sosial tertentu yang diambil untuk memenuhi syarat mereka untuk hubungan status yang intim, hubungan status yang sama antara satu sama lain dan menyekat interaksi mereka dengan ahli-ahli kelas sosial yang lain
_Manusia yang menduduki lapisan sosial berasaskan kepada kriteria ekonomi
Status
_Taraf atau kedudukan seseorang
_Pangkat atau kedudukan seseorang dalam konteks tertentu

Status Sosial
_Juga dikenali sebagai kedudukan sosial
_Kelas sosial timbul kerana adanya perbezaan dari segi penghormatan dan status sosialnya
_Seseorang yang dihormati kerana ia mempunyai status sosial yang lebih tinggi
_Manakala, bagi seseorang yang datang daripada latar belakang yang miskin ataupun dari golongan yang rendah, dia tidak akan dipandang hina atau tidak dihormati oleh masyarakat kerana daripada status sosial yang rendah
_Kedudukan sosial seseorang itu dalam masyarakat yang diperoleh melalui kerja keras ataupun pemberian
_Status yang tinggi akan lebih berpengaruh dan akan menerima layanan yang berbeza daripada masyarakat
_Boleh terdiri daripada status yang diwarisi (ascribed status), status yang dicapai (achieved status), status yang diberikan (assigned status)
_Ascribed status adalah status yang tidak boleh dipilih dan ia ada diwarisi (ibu bapa, anak, adik-beradik)
_Achieved status pula adalah status yang dicapai oleh seseorang melalui kerja keras (pengurus, cikgu)

Kelas-Kelas Sosial yang Wujud dalam Sistem Kelas
1) Kelas Atasan
S Terdiri daripada mereka yang kaya, berpengaruh dan pemilik usahawan yang besar dan mewah
S Kekayaan bergantung kepada aset-aset seperti saham, sekuriti dan harta tanah
S Mereka juga menyediakan pekerjaan dan menentukan nasib golongan masyarakat yang lain
S Mereka mempunyai harta dan wang yang baik
S Boleh memberi anak-anak mereka pendidikan yang terbaik dengan mencari sekolah yang terbaik serta mendapatkan cikgu yang terbaik untuk mengajarkan anak mereka
S Mempunyai masa yang lebih banyak untuk melibatkan diri dalam aktiviti sosial ataupun meluangkan masa bersama dengan ahli keluarga
S Tempat berkumpul mereka juga adalah lebih eksklusif dan bersifat mewah serta mahal
S Mempunyai lebih banyak pengaruh dan kuasa sama ada dalam kalangan mereka sendiri ataupun dunia
S Mewakili kepimpinan institusi, ketua syarikat multinasional, yayasan atau universiti
S Memiliki sumber-sumber pengeluaran dan memegang peranan ekonomi sebagai pelabur
S Cth: Golongan borjuis yang wujud dalam masyarakat industri kapitalis di mana mereka mempunyai kuasa serta harta yang dapat mereka gunakan

2) Kelas Menengah
S Terdiri daripada mereka yang bekerja keras dan mendapat gaji yang sederhana seperti usahawan kecil, guru, jururawat
S Merasai keselamatan bekerja tetapi diancam oleh inflasi dan cukai
S Mampu untuk memperbaiki nasib dengan menggandakan usaha
S Pada masyarakat industri kapitalis, adalah terdiri daripada golongan yang mempunyai kelayakan pendidikan atau latihan teknikal dan memegang peranan ekonomi sebagai pekerja kolar putih
S Pekerja kolar putih yang menerima gaji untuk perkhidmatan mereka dalam mengendalikan berbagai aktiviti pengurusan dan pentadbiran sama ada dalam sektor swasta atau sektor awam
S Terdiri daripada golongan profesional, pemilik sesebuah perniagaan ataupun mereka yang memiliki perbadanan yang dimiliki oleh kapitalis
S Berpendidikan tinggi dan ramai yang mempunyai ijazah, pasca-ijazah dan mampu menghantar anak-anak ke institusi pengajian tinggi swasta
S Cth: Pekerja-pekerja profesional spt doktor, jurutera, peguam
S Terdiri daripada kelas menengah atasan dan kelas menengah bawahan
S Golongan yang tergolongan dalam kelas menengah atasan adalah yang berpendidikan tinggi, profesional dan dengan pendapatan yang tinggi
S Golongan kelas menengah bawahan pula terdiri daripada orang yang kurang berpendidikan dan mempunyai gaji yang rendah seperti pengurus, cikgu dan setiausaha

3) Kelas Pekerja
S Terdiri daripada pekerja-pekerja yang melakukan tugas-tugas rutin yang memerlukan penyeliaan seperti pekerja kilang, buruh kasar
S Biasanya tidak berpendidikan tinggi dan pendapatan mereka amat dipengaruhi oleh keadaan ekonomi semasa
S Selalunya dipanggil dengan “working poor”
S Juga terdiri daripada pekerja-pekerja yang mahil seperti tukang kayu, tukang paip, juruelektrik yang dipanggil sebagai pekerja kolar biru
S Produktif (penghasilan barangan) dan tidak produktif (memberi perkhidmatan)
S Kesan perindustrian juga membawa kepada keperluan tenaga buruh yang mahir terutamanya yang bagi yang pandai menggunakan teknologi moden
S Terbahagi kepada buruh mahir, buruh separuh mahir dan buruh tidak mahir
S Buruh mahir dibayar dengan gaji yang lebih tinggi berbanding dengan buruh separuh mahir dan buruh tidak mahir
S Kebanyakan buruh tidak mahir pula menerima pendapatan yang rendah atau dibayar gaji yang kurang (selalunya dipanggil sebagai kelas pekerja miskin)

4) Kelas Bawahan
S Terdiri daripada mereka yang bergelut dengan kemiskinan kerana tidak mempunyai pekerjaan yang tetap
S Taraf pendidikan adalah amat rendah dan sukar untuk mengubah status kepada lebih tinggi
S Biasanya juga disebut sebagai kelas pekerja
S Terlibat dalam pekerjaan-pekerjaan yang bersifat tenaga dan buruh
S Kemiskinan, kehilangan tempat tinggal dan pengangguran
S Menghadapi pelbagai masalah iaitu keperluan-keperluan asas seperti makanan dan minuman serta pakaian yang tidak mencukupi, masalah kesihatan
S Dalam masyarakat kapitalis, kelas ini adalah kelas yang tidak mempunyai sebarang sumber atau alat pengeluaran
S Telah digunakan oleh kelas pemodal sebagai tenaga kerja dalam pengeluaran

Pengaruh Kelas Ke Atas Masyarakat
1) Peluang Kehidupan
] Mereka yang berada di kelas atasan mempunyai peluang yang lebih baik untuk menikmati penginapan, makanan dan pakaian yang lebih selesa berbanding kelas lain
] Kelas atasan juga berpeluang untuk hidup lebih lama dan lebih sihat berbanding kelas bawahan
] Kelas atasan selalunya tinggal di perumahan yang mewah dan dilengkapi dengan segala kemudahan
] Selalunya orang yang tinggal di rumah mewah ini terdiri daripada kelompok orang yang kaya
] Kelas bawahan pula hanya tinggal di rumah yang tidak seberapa, kotor dan tidak selesa serta tidak mempunyai kemudahan
] Makanan yang dimakan oleh golongan dari kelas atasan adalah lebih mewah dan mahal seperti Lobster, Chicken Chop berbanding dengan golongan dari kelas bawahan yang hanya makan nasi dengan lauk yang tidak seberapa ataupun terdapat sesetengah yang terlalu miskin dan mereka tidak berpeluang untuk membeli makanan dan sentiasa kelaparan
] Pakaian bagi golongan kelas atasan adalah terdiri daripada jenama yang mahal dan kualitinya adalah bagus (Chanel, Hermes). Mereka juga bangga dengan jenama-jenama dari luar negara

2) Gaya Hidup
] Kelas atasan dan menengah adalah lebih cenderung untuk terlibat atau aktif dengan aktiviti di luar rumah
] Mereka juga lebih cenderung untuk berkawan atau berhubungan dengan kawan-kawan sekerja atau pelbagai komuniti, kelab
] Kehidupan sosial kelas bawahan pula tertumpu kepada keluarga dan sanak-saudara
] Mereka dari kelas berbeza juga cenderung untuk memilih surat khabar, majalah, buku atau program-program di kaca televisyen atau filem yang berbeza
] Kelas atasan biasanya tidak menggemari menonton tv yang dianggap bosan atau untuk remaja sahaja

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa