Contoh Soalan:
Undang-undang yang mengatur institusi
perkahwinan adalah salah satu punca kelemahan status kewarganegaraan dan
autonomi seorang wanita Muslim. Namun, perubahan dalam perundangan syariah
boleh mengangkat status wanita melalui kesetaraan antara suami dan isteri.
Huraikan penggubalan semula undang-undang
Syariah di Morroco dan Tunisia yang bertujuan untuk mempertingkatkan hak wanita
Muslim yang berkahwin daripada aspek-aspek yang berikut:
a) Poligami
b) Peranan
wali dalam majlis pernikahan
c) Perceraian
PENGGUBALAN
SEMULA UNDANG-UNDANG SYARIAH DI TUNISIA DAN MOROCCO
Kedua-dua negara majoriti Muslim di Afrika Utara
iaitu Tunisia dan Morroco merupakan contoh negara yang memperkenalkan perubahan
kepada undang-undang Syariah berkaitan perkahwinan dan poligami
Rang undang-undang keluarga dan status diri di
Morroco digelar Mudawwana manakala Tunisia pula dikenali sebagai Majalla
Peranan
Wali dalam Majlis Pernikahan
1. Tunisia
v
Pengantin perempuan tidak memerlukan wali dalam
majlis pernikahan
v
Kedua-dua pihak mempunyai hak untuk menjalankan
perkahwinan sendiri atau melantik wakil
v
Hal ini menunjukkan definisi perkahwinan untuk
wanita Muslim telah berubah
v
Perubahan ini juga telah memberi wanita kuasa
dalam akad nikah
v
Hak untuk berkahwin telah berubah daripada
tanggungjawab wakil-wakil keturunan (patrilineal) kepada hak individu
v
Melemahkan kuasa lelaki dalam mengatur pernikahan
ahli keluarganya
v
Perkahwinan paksa juga diharamkan
v
Clause yang menyatakan bahawa tanggungjawab isteri
untuk mematuhi suaminya juga dikeluarkan daripada Majalla
v
Perempuan dan lelaki mempunyai hak yang sama dalam
perkahwinan
2. Morroco
v
Wali tidak boleh memaksa pengantin perempuan untuk
berkahwin
v
Melarang perkahwinan paksa kerana amalan tersebut
bertentangan dengan undang-undang Syariah
v
Berpendapat bahawa sesiapa yang memaksa seseorang
wanita itu untuk berkahwin tanpa kerelaan adalah mengingkari perintah Allah dan
Rasul serta merupakan satu bentuk ketidakadilan yang nyata dan tidak menepati
nilai-nilai dan ciri-ciri dalam Islam
v
Namun, wali boleh meneruskan pernikahan tanpa
persetujuan pihak perempuan jika wanita tersebut pernah melakukan perbuatan
yang “kurang sopan” di mata keluarga
v
Pengantin perempuan juga tidak boleh berkahwin
dengan lelaki yang tidak direstui oleh wali bagi pihak perempuan
Poligami
1. Tunisia
v
Poligami adalah dilarang sama sekali untuk lelaki
v
Lelaki yang berpoligami akan dipenjarakan atau
didenda atau kedua-duanya
2. Morroco
v
Poligami dibenarkan dengan syarat yang ketat dan
tertakluk kepada pengawasan kehakiman
Perceraian
1. Tunisia
v
Menghentikan keistimewaan talak
v
Perceraian hanya boleh berlaku dan disahkan di
mahkamah
v
Wanita juga boleh meminta dan mengusulkan
perceraian atas sebab-sebab dan cara yang sama dengan lelaki
v
Seorang wanita yang diceraikan tanpa sebab musabab
boleh diberikan mu’tah (bayaran pampasan dari suami kepada isteri, dibayar
selepas bercerai secara talak atau di mana kesalahan berada di pihak suami)
dalam bentuk jumlah wang yang besar, pindah milik harta atau bayar secara
ansuran bulanan
v
Jumlah yang dibayar tersebut hendaklah ditentukan
berdasarkan taraf hidup yang bersesuaian dengan wanita tersebut
2. Morroco
v
Talak hanya boleh dilakukan dengan sah selepas
rundingan/merujuk dan di hadapan hakim Syariah
v
Membenarkan penceraian kepada kedua-dua pihak
suami dan isteri dengan alasan tiada persefahaman
SUNAT
ATAU KHITAN UNTUK ANAK PEREMPUAN
Apa itu
Khitan/Sunat untuk Perempuan?
Khitan
untuk perempuan adalah berbeza daripada lelaki
Ia juga
mempunyai cara yang berbeza dan perbezaan tersebut bergantung kepada budaya
yang berlainan
Di
Malaysia, Khitan melibatkan potongan kecil atau tusukan dengan jarum pada
lapisan luar kelentit
Khitan
secara lazimnya dilakukan oleh bidan ke atas bayi perempuan daripada umur 2
minggu atau sebelum 2 tahun di Asia hingga 15 tahun di Afrika
Khitan
dalam Masyarakat Islam
Amalan
khitan tidak ternyata dalam al-Quran. Namun ia terkandung dalam hadis yang
dikumpulkan oleh Abu Dawud
Sesetengah
ulama berpendapat bahawa amalan khitan ternyata dalam hadis yang lemah
Cara
mengamal dan tujuan ia diamalkan juga tidak dinyatakan dengan jelas dan
terperinci
Ulama di
seluruh dunia mempunyai pendapat yang berbeza mengenai isu khitan ini: ada yang
mewajibkannya, ada yang menentang keras amalan ini, ada yang menasihatkan
supaya tidak keterlaluan sehingga menyebabkan kecederaan dan menekankan
kemakruhan amalan tersebut
Sebab-Sebab
Khitan Diwajibkan
Kedua-dua
lelaki dan perempuan terutamanya ahli keluarga menerima amalan khitan ini
Anak
perempuan yang tidak berkhitan dianggap sebagai “kotor” dan sukar mendapat
pasangan yang menerimanya
Maka,
terdapat tekanan sosial untuk melaksanakan amalan khitan atas anak perempuan
Wanita
yang berkhitan dianggap mempunyai keinginan seksual yang rendah di mana
berkhitan ini dianggap dapat mengawal seksualiti wanita secara fizikal
Kesan
Khitan Terhadap Golongan Perempuan
Kesan
khitan bergantung kepada jenis, kemahiran orang melakukannya, kebersihan alat
yang digunakan dan keadaan anak perempuan semasa prosedur dijalankan
Kesan
jangka masa pendek adalah kejutan, kesakitan, infeksi, septicemia dan kematian
Kesan
jangka panjang pula adalah termasuk kesulitan semasa melahirkan anak, kesulitan
menahan pembuangan air kencing, masalah seksual dan trauma
PERKAHWINAN
BAWAH UMUR
_ Perkahwinan
bawah umur 16 tahun merupakan satu isu yang kompleks dan saling berhubungkait
dengan budaya-sosial dan ekonomi
_ Ibu bapa
yang miskin boleh membuat pilihan untuk mengahwini anak mereka sebagai satu
bentuk perlindungan
_ Namun,
perkahwinan bawah umur digunakan untuk menutup aib perogol dan keluarga mereka
_ Ini
bermakna seorang perempuan berumur 9-15 tahun perlu berkahwin dengan perogol
mereka
_ Bilangan
kes perkahwinan bawah umur adalah tinggi
_ Perogol
boleh menawarkan sebanyak RM5000 kepada keluarga mangsa untuk mendapatkan
kebenaran untuk bernikah dengannya
_ Malaysia
mempunyai perundangan yang menjadikan “grooming” untuk tujuan perkosaan
kanak-kanak bawah umur satu jenayah yang berat
_ Terdapat
pendapat yang menyatakan bahawa kanak-kanak perempuan seumur 9 tahun cukup
bersedia daya tahan fizikal dan psikologi untuk bernikah dan membuat hubungan
seksual
_ Dalam
erti lain, peranan seorang isteri di Malaysia adalah untuk memuaskan nafsu
lelaki dan melahirkan anak sahaja
_ Di
Malaysia, hubungan seksual dengan seorang remaja bawah umur 16 tahun adalah
dilarang di sisi undang-undang
_ Ia adalah
dilarang walaupun hubungan seksual tersebut secara suka sama suka dan ia
dianggap sebagai merogol di bawah umur
_ Perundangan
di Malaysia juga tidak melarang/menjadikan perkosaan dalam perkahwinan (marital
rape) satu jenayah
_ Perkosaan
dalam perkahwinan merupakan keganasan yang menyokong fahaman sosial mengenai
status seorang isteri yang tidak boleh menolak permintaan seksual dan wujud
sebagai objek seksual untuk suaminya
_ Perkosaan
dalam perkahwinan akan menyebabkan mangsa bawah umur untuk terus menderita
_ Malaysia
mempunyai masalah dalam menangani jenayah seksual terhadap kanak-kanak
_ Namun
kini, nikah bawah umur boleh digunakan untuk menutup kes jenayah deraan seksual
terhadap kanak-kanak
Kesan
Nikah Bawah Umur kepada Anak Perempuan
_ Boleh
mendatangkan kesulitan semasa hamil dan bersalin terutamanya kepada perempuan
yang berusia antara 14-19 tahun
_ Menyukarkan
pengalaman bersekolah dan pilihan untuk meneruskan pendidikan
_ Kecenderungan
terhadap keganasan rumah tangga (remaja perempuan menjadi mangsa) adaah tinggi
terutamanya apabila jarak umur antara suami dan isteri adalah besar
_ Perkahwinan
bawah umur ini melanggar hak asasi kanak-kanak
_ Menurut
fatwa yang dikemukakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada tahun
2014, perkahwinan bawah umur tidak wajib dan tidak digalakkan
Langkah-Langkah
untuk Membasmi Perkahwinan Bawah Umur
_ Memperkasakan
anak perempuan dengan maklumat mengenai kesan perkahwinan bawah umur dan
perundangan, kemahiran (berkomunikasi, negosiasi, berdikari) dan rangkaian
sokongan seperti keluarga, sekolah dan komuniti
_ Mendidik
keluarga dan ahli-ahli komuniti untuk mencabar tradisi dan budaya yang membatas
peluang kanak-kanak perempuan
_ Meningkatkan
peluang dan akses anak-anak perempuan kepada pendidikan berkualiti; menawarkan
insentif seperti baju seragam baru dan biasiswa untuk yuran, makan, buku dan
peralatan asas
_ Memberikan
insentif kewangan dan kursus kemahiran yang menjana pendapatan kepada keluarga
yang menggalakkan anak perempuan untuk meneruskan pendidikan di sekolah
_ Menyokong
dan beradvokasi untuk perundangan yang melarang perkahwinan bawah umur,
meningkatkan kesedara awam
Comments
Post a Comment