Skip to main content

Etnografi Silang Budaya: Iban (Head Hunting)

HEAD HUNTING
Iban
 Tertumpu di Sarawak
 Bermaksud orang @ manusia
 Juga dikenali sebagai Dayak @ “Sea Dayak”
 Bekas kumpulan pemburu kepala
 Menyembah beberapa Tuhan. Antaranya ialah Singalang Burung (Tuhan Perang), Salampandai (Tuhan Mencipta Manusia)
 Merupakan ahli etnik yang terbesar di Sarawak
 Kebanyakan mereka tinggal di rumah panjang yang biasanya terletak di tebing sungai dan tepi jalan raya
 Tujuannya adalah untuk memudahkan aktiviti kerja, berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain
 Percaya kepada nenek moyang tetapi pada zaman sekarang mereka menerima agama Kristian sebagai pegangan hidup

Tujuan @ Rasional Menjalankan Amalan Memburu Kepala
1.  Mempertahankan Sumber
 Mempertahankan sungai
a)   Sumber air
b)  Sumber makanan: ikan
c)   tempat memburu babi
d)  pengangkutan: membolehkan kerjasama lebih berkesan dalam tentera dan usaha untuk sara diri
e)   Tempat perdagangan: boleh mendapatkan pelbagai barangan seperti pedang, lembing, barang keperluan seharian, makanan
 Hutan (sumber makanan, air, tempat-tempat suci)
 Ladang
 Tanah (tempat untuk bercucuk tanam, mendirikan rumah)
 Kubur nenek moyang (sebagai mercu tanda), jika usik nenek moyang mereka, maka akan dianggap sebagai musuh
2.  Mempertahankan Rumah Panjang dan Komuniti
 Mempertahankan rumah panjang, komuniti dan komuniti daripada musuh (menyerang dulu sebelum diserang)
 Dibuktikan melalui kepala musuh yang dipotong
 Banyak kepala dipotonng, maka semakin berkuasalah seseorang itu
 Hal ini demikian kerana jika musuh memasuki rumah panjang mereka, maka ia akan memusnahkan segala-galanya
 Mempunyai ketinggian sehingga 20 kaki
 Tengah rumah panjang adalah kediaman pemimpin, sebelahnya adalah orang biasa dan hujung sekali adalah tempat hamba
 Orang Iban potong kepala adalah untuk membalas dendam ke atas kematian ahli keluarga yang terkorban di tangan musuh
 Mereka akan potong kepala musuh yang cuba untuk mencerobohi rumah panjang mereka
 Mereka juga akan potong kepala orang yang telah menculik anak perempuan kerana bagi mereka ia merupakan sesuatu perkara memalukan dan maruah mereka tercalar
 Oleh itu, mereka akan potong kepala orang yang telah menculik anak perempuan mereka
 Untuk menjaga keamanan dan kedamaian komuniti
3.  Rite De Passage
 Orang lelaki yang memotong kepala akan dianggap berani, gagah dan kuat serta dianggap sebagai pahlawan
 Ramai wanita yang suka pada lelaki yang potong kepala. Bagi mereka, lelaki yang potong kepala berkemampuan untuk mempertahankan isteri dan anak
 Seseorang lelaki yang potong kepala akan layak untuk berkahwin
 Hal ini membuktikan bahawa mereka telah menjadi seorang lelaki dewasa dan meninggalkan segala sifat kebudak-budakan mereka
 Mereka juga akan mudah untuk diterima sebagai menantu ketika mereka mencari calon
 Potong banyak kepala boleh menjadi pemimpin
 Menaikan taraf sosial seseorang
 Pertukaran status daripada remaja kepada orang dewasa, orang kebanyakan kepada pemimpin, status rendah kepada status tinggi
 Berebut kuasa untuk menjadi seorang pemimpin
 Mereka boleh pakai tatto dan subang yang diperbuat daripada kuku helang


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa