Skip to main content

Psikologi Remaja: Akil Baligh (Puberty)

BINCANGKAN KESAN PSIKOLOGI DAN SOSIAL AKIL BALIGH.
(DISCUSS THE PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL IMPACT OF PUBERTY)

Akil Baligh (Puberty)
Akil baligh merujuk kepada transformasi fizikal dari zaman kanak-kanak ke zaman dewasa. Akil baligh juga menandakan seseorang individu berupaya melakukan perkara-perkara yang berkaitan dengan kejantinaan orang dewasa dan berkeupayaan untuk melahirkan anak. Terdapat tiga perubahan ketara yang berlaku semasa akil baligh iaitu pertumbuhan yang cepat dan mendadak terutamanya dalam ketinggian dan berat badan, perkembangan ciri-ciri seks primer seperti organ pembiakan, hormon serta perkembangan ciri-ciri seks sekunder seperti pertumbuhan dekat dada, pertumbuhan bulu pada kemaluan. Perubahan komposisi badan, sistem pernafasan serta peredaran darah

1.  Akil Baligh dan Harga Diri (Puberty and Self-Esteem)
Remaja akan berusaha supaya mereka diterima dan berusaha untuk menyesuaikan diri dengan rakan sebaya mereka. Apabila keadaan iaitu fizikal mereka mula berubah, remaja akan mula rasa berbeza dan mereka juga akan menjadi sedar diri (self-conscious) akan perubahan yang berlaku. Remaja perempuan akan menjadi semakin bimbang dengan berat badan mereka manakala remaja lelaki pula fokus kepada pertumbuhan otot. Remaja akan menjadi semakin prihatin terhadap imej badan (body image) mereka terutamanya remaja perempuan yang akan membawa kepada harga kendiri yang rendah. Ketampanan atau kecantikan fizikal merupakan sesuatu yang sangat penting kepada remaja. Ia mempengaruhi harga kendiri dan penerimaan sosial remaja, ia juga mempengaruhi personaliti, tarikan interpersonal dan perhubungan sosial.

2.  Akil Baligh dan Moodiness Remaja (Puberty and Adolescent Moodiness)
Remaja sangat terkenal dengan “raging hormones” atau “mood swings” yang sangat drastik. Mood remaja akan berubah sepanjang akil baligh antara gembira, sedih, marah, bimbang, murung dan lain-lain. Remaja dianggap lebih “moodier” berbanding dengan kanak-kanak atau orang dewasa. “The Beeper Study” menunjukkan mood remaja adalah berubah secara berlebihan daripada orang dewasa. Mood remaja dikatakan tidak stabil sepanjang masa. Tekanan hidup dikatakan sebagai punca berlakunya “mood swings” dalam kalangan remaja. Perubahan mood remaja adalah selari dengan perubahan dalam aktiviti yang dilakukan oleh mereka. Remaja dikatakan berada dalam mood yang sangat baik apabila mereka bersama-sama dengan kawan-kawan atau melakukan aktiviti yang mereka.

3.  Akil Baligh dan Perubahan dalam Corak Tidur (Puberty and Changes in Patterns of Sleep)
Hormon juga boleh mempengaruhi keperluan tidur remaja. Remaja cenderung untuk tidur lewat dan bangun lewat daripada kanak-kanak atau orang dewasa. Cthnya terdapat remaja yang tidur daripada pukul 1 pagi hingga 12 tengah hari atau 1 petang. Tidur yang tidak cukup akan menyebabkan kesihatan mental yang rendah serta menjejaskan pencapaian akademik mereka di sekolah.

4.  Akil Baligh dan Hubungan Kekeluargaan (Puberty and Family Relationships)
Hal ini akan meningkatkan konflik antara ibu bapa dengan anak-anak mereka. Perkembangan semasa akil baligh memberik kesan kepada hubungan interpersonal dalam sistem keluarga. Remaja sering kali mengatakan bahawa rakan sebaya adalah lebih penting daripada ibu bapa mereka. Remaja sering mempunyai konflik dengan ibu bapa berkaitan dengan tingkah laku, kawan-kawan, pencapaian di sekolah dan lain-lain berkaitan dengan mereka. Hal ini akan merenggangkan lagi hubungan remaja dengan ahli keluarga mereka. Remaja mengatakan bahawa ibu bapa tidak memahami apa yang dikehendaki oleh mereka.

5.  Akil Baligh dan Hubungan Rakan Sebaya (Puberty and Peer Relationships)
Remaja dikatakan lebih rapat dengan rakan sebaya mereka apabila melalui akil baligh. Remaja dilihat meluangkan masa yang banyak dengan rakan sebaya berbanding dengan ahli keluarga. Remaja berasa sangat seronok apabila mereka meluangkan masa bersama-sama dengan rakan sebaya mereka berbanding dengan melakukan aktiviti yang lain. Mereka juga dikatakan berada dalam mood yang baik apabila bersama dengan kawan-kawan mereka. Remaja menyatakan bahawa rakan sebaya adalah lebih memahami dan mudah menerima keadaan mereka berbanding dengan orang lain. Hubungan yang mesra cenderung untuk berlaku dalam kalangan remaja yang mempunyai minat, kepentingan serta latar belakang yang sama


6.  Remaja Lelaki dan Perempuan yang Cepat Matang
Remaja lelaki yang cepat matang lebih berbadan besar, lebih berotot dan lebih berminat dengan aktiviti-aktiviti sukan serta lebih bernasib baik dalam hubungan sosial. Mereka juga cenderung dipilih menjadi pemimpin dan lebih popular dalam kalangan remaja perempuan. Remaja perempuan yang cepat matang akan berlaku perubahan yang drastik dalam fizikal mereka seperti cepat tinggi. Hal ini akan menyebabkan mereka rasa sedar diri (self-conscious) dan janggal. Namun, mereka adalah lebih matang dan popular dalam kalangan lelaki. Mereka juga dikatakan pandai menyesuaikan diri dan keluarga, mempunyai konsep kendiri serta hubungan yang positif dengan orang lain. Remaja lelaki yang cepat matang mudah terlibat dalam aktiviti anti-sosial seperti penyalahgunaan dadah dan alkohol, ponteng sekolah dan delinkuen. Remaja perempuan pula mempunyai masalah emosi, imej diri, kemurungan, “eating disorders” dan panik

7.  Remaja Lelaki dan Perempuan yang Lambat Matang
Remaja lelaki yang lambat matang sering menerima keburukan sosial (sosial disadvantages) dan hal ini akan memperkembangakan rasa rendah diri. Mereka dikatakan lemah berbanding dengan remaja lelaki yang cepat matang. Remaja lelaki yang lambat matang juga dilihat sebagai keanak-anakan, kurang popular, kurang menghias diri, kurang menarik dari segi fizikal, lebih gelisah, suka memerintah dan memberontak, kadang-kadang bersifat bergantungan, tidak cekap, tidak sempurna dan ditolak. Remaja lelaki yang lambat matang juga kurang popular dalam kalangan remaja perempuan. Remaja perempuan yang lambat matang pula selalunya kurang upaya dari segi sosial. Mereka juga sering dilayan seperti budak kecil. Mereka juga kurang popular dalam kalangan remaja lelaki.



Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa