Skip to main content

Dasar Sosial: Strategi Kebajikan (Strategi Pengagihan Semula)

Strategi Pengagihan Semula (Redistribution Strategies)
@ Pengagihan pendapatan, kekayaan, penggunaan @ petunjuk lain kebajikan seluruh isi rumah, memindahkan dan/@ penyediaan barangan dan perkhidmatan percuma oleh negara kebajikan
@ Amalan mengurangkan ketidaksamaan dalam pendapatan melalui langkah-langkah seperti cukai pendapatan progresif dan program anti-kemiskinan
@ “Robin Hood”
@ Kaedah untuk modal @ sumber pengumpulan dan/@ pengambilan untuk tujuan membiayai pelbagai program kebajikan sosial
@ Aktiviti @ usaha mengambil sumber yang dimiliki oleh individu, kumpulan sosial @ komuniti tertentu dan memberikan sumber tersebut kepada individu, kumpulan sosial @ komuniti lain
@ Proses mengambil semula sumber dari golongan tertentu dan memberikannya kepada golongan lain yang lebih memerlukan

Agihan Semula Menegak (Vertical Redistribution Practices)
@ Aktiviti @ usaha mengambil sumber yaang dimiliki individu, kumpulan sosial @ komuniti tertentu dan memberikan sumber tersebut kepada individu, kumpulan sosial @ komuniti yang sama, tetapi mempunyai ciri sosial yang berbeza
1.  Progresif (dari golongan kaya kepada golongan miskin)
µ Agihan semula yang bersifat malar/pergerakan terus-menerus ke hadapan
µ Cth: Mengenakan cukai harta kepada golongan kaya bagi mengagihkan semula harta kepada golongan miskin
µ Cth: Percukaian yang dikenakan ke atas urus niaga, pendapatan, perbelanjaan dan kekayaan
µ Cukai langsung merupakan bayaran yang dikenakan secara langsung ke atas pendapatan dan kekayaan seseorang dan perniagaan
µ Cth: Cukai pendapatan, cukai sewa filem, cukai pendapatan petroleum, duti setem, duti harta pusaka
µ Cukai tidak langsung merupakan cukai yang dikenakan secara tidak langsung apabila seseorang membeli @ menggunakan sesuatu barangan @ perkhidmatan
µ Cth: Cukai eksport, cukai import, cukai jalan, cukai lindungan, cukai perkhidmatan
2.  Regresif (dari golongan miskin kepada golongan kaya)
µ Bersifat mundur/secara terus-menerus ke belakang
µ Cth: Mengambil sumber yang dimiliki oleh golongan miskin dan memberikan sumber tersebut kepada golongan kaya

Agihan Semula Mendatar (Horizontal Redistribution Practices)
@ Aktiviti @ usaha membahagikan semula sumber kepada anggota tertentu dalam kumpulan sosial yang sama kerana memiliki ciri-ciri spesifik tertentu
@ Dari suami kepada isteri (perkahwinan), dari isi rumah yang tidak mempunyai anak kepada rumah yang mempunyai ramai anak, dari orang muda kepada orang tua
@ Cth: Dari suami kepada isteri (Skim Papasan Pekerjaan, Skim Perlindungan Sosial di tempat kerja) (Skim Pengeluaran Kematian dan Skim Pengeluaran Kesihatan, KWSP)
@ Semangat kolektif antara generasi yang berbeza dan generasi yang sama
@ Cth: Perkhidmatan kesihatan percuma, perkhidmatan penjagaan kanak-kanak dan golongan berusia serta bantuan kewangan untuk golongan berusia dan kanak-kanak
@ Cth: Perkhidmatan Perlindungan Sosial (Skim Bencana Pekerjaan dan Skim Papasan Kesihatan Pekerjaan)
@ Percukaian
a)  Digunakan untuk mengawal dan menentukan saiz populasi negara
J Cth: Cuti bersalin 3 bulan, pemberian subsidi jagaan bayi, caj lebih rendah bagi mengambil pembantu rumah warga asing untuk menjaga anak
b)  Percukaian juga merupakan mekanisme utama mencapai matlamat utama dasar penduduk sesebuah negara
J Cth: Cukai Anak ke atas pasangan yang mempunyai 3 @ lebih orang anak, 1979
c)  Menggalakkan ahli keluarga menjaga ahli keluarga yang uzur/tidak sihat/cacat dan ahli keluarga berusia/ibu bapa tua
J Cth: Bajet 2005, PM mencadangkan pelepasan cukai tambahan bagi OKU
@ Menggalakkan tingkah laku murni seperti membaca dan kemahiran berkomputer
a)   Rebet cukai daripada RM400 kepada RM500 diberi kepada pembayar cukai pendapatan individu untuk pembelian komputer peribadi
b)  Pelepasan cukai untuk perbelanjaan membeli buku (RM500 kepada RM700)
@ Mengubah dan mencegah cara hidup @ tingkah laku yang berisiko
a)   Menggalakkan cara hidup sihat (Struktur duti import dan duti eksais ke atas rokok dan minuman keras)

Example of Redistribution Strategies to Support Welfare
1.  Penguatkuasaan Pelbagai Undang-undang dan Peraturan, Dasar Sosial serta “Keistimewaan Politik”
Y  Dasar Pendidikan Negara/DEB
Y  Kebajikan Fiskal (Dasar Fiskal Negara): Pengecualian cukai, pengurangan cukai dan perbelanjaan cukai (penyisihan), pengecualian @ pengurangan khas dalam pendapatan kasar individu, kredit khas ke atas kadar bayaran cukai tertentu
Y  Kod Cukai/Undang-undang
2.  Bantuan Sosial Awam (Public Social Assistance)
Y  Bantuan kewangan (biasiswa, bantuan dan pinjaman pelajaran)
Y  Cth: Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Yayasan Tenaga Nasional, Pinjaman MARA
Y  Bantuan berbentuk perkhidmatan (in-kind services)
Y  Cth: Pembangunan infrastruktur sekolah, penyediaan pelbagai jenis kemudahan pengajaran dan pembelajaran, program penyediaan tenaga pengajar yang berkualiti untuk sekolah luar bandar, skim pinjaman buku teks, skim makanan tambahan, kemudahan asrama, pengenalan sistem kupon tuisyen, Program Literasi Komputer
3.  Peluang Sosial
Y  Pendidikan (Skim Pinjaman Buku Teks, Rancangan Makanan Tambahan)
Y  Perniagaan
Y  Penyertaan sosial

Isu-isu Berkaitan dengan Pengagihan Semula Sosial
@ Kepentingan moral berkaitan dengan dasar pengagihan semula
@ Mengelakkan cukai
@ Pengagihan semula dan penciptaan kebajikan berlapis emas negara/sistem

@ Keadilan pengedaran untuk membantu ketidaksamaan sosial antarabangsa

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa