Skip to main content

Etnografi Silang Budaya: Yanomamo

YANOMAMO
ö  Dikenali sebagai Yanomami
ö  Terkenal sebagai masyarakat yang bengis
ö  Tinggal di Amazon, Brazil
ö  Merupakan kumpulan indigenus yang terbesar di Amazon
ö  Mempunyai bahasa yang unik dan tersendiri
ö Aktiviti harian adalah bercucuk tanam, memburu, mengutip hasil hutan, menangkap ikan
ö  Juga dikenali sebagai pemburu, pemancing dan “horticulturists”

Faktor-Faktor yang Menyebabkan Yanomamo Ganas
1.  Alam Sekitar
ö  Yanomamo merupakan sebahagian daripada Amazon
ö  Dikelilingi oleh hutan
ö  Terdapat banyak binatang yang buas dan ganas seperti gajah, harimau, semut, anaconda, kala-jengking, lebah dan lain-lain
ö  Hal ini menyebabkan mereka menjadi bengis dan ganas
ö  Cth: Yanomamo perlu berdepan dengan binatang yang ganas, maka mereka disosialisasikan dengan cara yang ganas supaya mereka dapat menangani apabila berdepan dengan binatang yang ganas
2.  Mempertahankan Sumber
ö  Mereka tinggal di dalam kawasan yang kecil
ö  Namun, dalam satu kawasan tersebut terdapat banyak kampung
ö  Dalam sesebuah kampung pula mempunyai ahli keluarga yang besar iaitu sebanyak 50-400 orang
ö  Hal ini akan menyebabkan persaingan sumber antara mereka kerana sumber adalah sangat terhad
ö  Konflik akan berlaku apabila mereka merebut sumber
ö  Untuk mempertahankan sumber-sumber mereka seperti sungai, tanah
ö  Tanaman-tanaman seperti pisang, kacang, keladi
ö  Peperangan selalu berlaku
ö  Badan mereka akan menjadi kuat apabila mereka selalu berperang
3.  Mempertahankan Isteri/Anak Perempuan
ö  Kekurangan wanita maka mereka sering mencuri anak perempuan @ isteri dari wilayah yang lain
ö  Hal ini menjadikan mereka ganas kerana mereka perlu mempertahankan anak perempuan @ isteri mereka
ö  Semasa perang berlaku, mereka akan menculik kaum wanita daripada kumpulan tersebut
ö  Cth: Anak perempuan diculik oleh seseorang dari wilayah yang lain
ö  Cth: Seorang lelaki muda telah melarikan salah seorang isteri orang lain kerana isterinya telah didera oleh suaminya. Hal ini menyebabkan suaminya marah sehingga suaminya bergaduh dan bunuh lelaki tersebut
4.  Tidak Suka dengan Orang Luar
ö  Mereka mahu hidup dalam dunia mereka sendiri
ö  Tidak mahu orang luar menggangu kehidupan mereka
ö  Mahu masyarakat mereka sendiri
ö  Mereka mesti mempertahankan masyarakat mereka daripada orang luar melalui kebengisan dan keganasan
ö  Mahu terasing daripada masyarakat lain
ö  Ahli kumpulan lain yang mahu masuk kumpulan mereka pun tidak boleh
ö  Mereka tidak percaya dengan orang luar
5.  Sosialisasi
ö  Cara sosialisasi yang amat ganas
ö  Kanak-kanak lelaki akan disosialisasikan dan diajar untuk menjadi seorang yang kuat, gagah dan agresif
ö  Cth: Seorang remaja lelaki disosialiasikan dengan cara meletakkannya di dalam sarang semut agar dapat melatih dirinya menjadi kuat
ö  Budak lelaki juga diajar untuk bermain permainan yang kasar, berkeliaran dalam hutan, menembak haiwan menggunakan busur
ö  Mereka juga digalakkan untuk bertindak ganas jika ada budak lain yang membuli mereka
ö  Cth: Digalakkan untuk menampar @ memukul budak tersebut


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa