Skip to main content

Psikologi Remaja: Definisi-Definisi berkaitan Psikologi Remaja

1.  Remaja
Zaman peralihan dari zaman kanak-kanak ke zaman dewasa. Merupakan proses mencapai atau memperolehi sikap dan kepercayaan yang diperlukan demi penglibatan yang berkesan dalam masyarakat. Zaman remaja bermula apabila organ-organ peranakan dan ciri-ciri jantina sekunder (bulu badan, buah dada dan sebagainya) mula berubah di zaman akhir kanak-kanak. Remaja berumur antara 13-19 tahun yang memasuki usia kira-kira 1-10-12 tahun dan berakhir 18-22 tahun. Remaja juga bermaksud kebolehan untuk menggunakan pemikiran abstrak serta memikirkan pelbagai penyelesaian kepada sesuatu masalah

2.  Social Redefinition
Proses di mana kedudukan individu atau statusnya ditakrif semula oleh masyarakat. Remaja berasa lebih matang dan menjadi lebih “self-governing”. Mereka berfikir secara berbeza berkaitan dengan “dating”, perkahwinan dan seksualiti. Juga menandakan bahawa perubahan dalam hubungan dengan orang lain. Remaja juga mengalami perubahan dalam status seperti interpersonal, politik, ekonomi dan undang-undang. Ia juga membawa erti bahawa masyarakat tidak melihat anda sebagai remaja tetapi sebagai orang dewasa

3.  Egocentrisme
Ketidakupayaan untuk melihat sesuatu keadaan dari sudut pandangan orang lain. Hanya dapat melihat satu “point of view” dan mengganggap “point of view” orang lain adalah sama dengan “point of view” diri sendiri. Seseorang yang menjadikan dirinya sendiri sebagai titik pusat pemikiran

4.  Penyalahgunaan Bahan (Substance Abuse)
Merujuk kepada penggunaan bahan yang berbahaya iaitu psikoaktif seperti alkohol dan dadah. Ia juga bermaksud menggunakan bahan-bahan seperti dadah, alkohol atau gam secara salah atau menyalahi undang-undang bertentangan dengan kepentingan rawatan serta fungsinya.

5.  Puberty
Transformasi fizikal dari zaman kanak-kanak ke zaman dewasa menandakan seseorang individu berupaya melakukan perkara-perkara yang berkaitan dengan kejantinaan orang dewasa dan berupaya melahirkan anak bagi wanita. Puberty adalah masa dalam kehidupan apabila lelaki atau perempuan menjadi seksual matang. Ia adalah proses yang biasanya berlaku antara umur 10 dan 14 untuk kanak-kanak perempuan dan peringkat umur 12 dan 16 untuk kanak-kanak lelaki. Ia menyebabkan perubahan fizikal dan memberik kesan kepada kanak-kanak lelaki dan perempuan adalah berbeza

6.  Cliques (Puak)
Kumpulan kecil yang terdiri daripada 2-12 orang. Biasanya terdiri daripada jantina, umur, bangsa dan kelas sosial yang sama. Ia juga dapat ditakrifkan melalui aktiviti yang sama serta melalui persahabatan. Cliques juga menggalakkan pembangunan persahabatan yang rapat serta memudahkan keintiman.

7.  Crowds
Berbeza dengan cliques. Mereka terdiri daripada kumpulan yang lebih besar dan ditakrifkan oleh reputasi dan stereotaip. Fungsinya adalah untuk mencari individu dalam struktur sosial sekolah, untuk menyalurkan remaja ke dalam persatuan-persatuan dengan orang yang tertentu, serta untuk berkhidmat sebagai konteks yang memberi ganjaran kepada gaya hidup yang tertentu dan memperkecilkan orang lain. Remaja cenderung untuk memuji crowds mereka sendiri dan memburuk-burukkan crowds orang lain. Crowds juga dapat bertindak sebagai kumpulan rujukan (reference group) di mana mereka menyediakan identiti tertentu kepada individu. Berfungsi mempengaruhi tingkah laku dan sikap ahli-ahli crowds. Harga kendiri adalah lebih tinggi bagi individu yang merupakan ahli dalam crowds yang mempunyai status tinggi dalam sekolah. Cth kumpulan terdiri daripada jocks, nerds, druggies, punks, populars dan lain-lain

8.  Self-Conceptions
Adalah cara di mana seseorang individu memikirkan tentang diri mereka dan menyifatkan tentang diri mereka. Ia juga mencerminkan bagaimana remaja menilai dirinya sendiri

9.  Self-Esteem
Di mana remaja merasakan positif atau negatif tentang diri sendiri. Remaja yang mempunyai self-esteem yang tinggi akan menghargai diri mereka sendiri, yakin pada diri sendiri, melihat kepada ciri-ciri baik yang ada pada diri sendiri dan berasa bangga dengan apa yang dilakukan oleh mereka. Remaja yang mempunyai self-esteem yang rendah pula mempunyai keyakinan diri yang rendah, malu, kemurungan, tekanan, rasa diri mereka ini tidak cukup bagus dan lain-lain

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa