Skip to main content

Jenayah dan Keadilan Jenayah: Kawalan dan Deterens

KAWALAN DAN DETERENS
{ Kawalan sosial adalah sala satu cara yang digunakan oleh masyarakat untuk mengawal dan mempengaruhi tingkah laku ahlinya supaya bersesuaian dengan norma-norma sosial serta tingkah laku yang telah ditetapkan
{ Kawalan termasuklah kawalan secara langsung, kawalan tidak langsung, kawalan dalaman dan kawalan dari peluang aktiviti konvensional berbanding aktiviti devian
{ Deterens pula merupakan pencegahan berbentuk hukuman untuk mengawal tingkah laku serta menghalang seseorang melakukan jenayah

Kawalan Secara Langsung (Direct Control)
{ Hukuman dan ganjaran secara formal dan tidak formal yang diberikan kepada masyarakat untuk memastikan tingkah laku mereka bersesuaian dengan norma-norma yang ditetapkan
{ Ganjaran formal terdiri daripada kenaikan gaji, pemberian sijil, pingat dan lain-lain
{ Ganjaran tidak forma pula adalah senyuman, pujian, hadiah
{ Cth: Jika seseorang remaja itu berkelakuan baik, maka ibu bapanya akan memberi ganjaran tidak formal seperti pujian dan senyuman kepada remaja tersebut
{ Cth: Jika remaja berbuat jasa kepada sekolahnya dengan mendapat nombor satu dalam apa-apa pertandingan maka sekolah akan memberi ganjaran formal seperti menyediakan sijil penghargaan serta pingat kepada remaja tersebut
{ Hukuman juga terdiri daripada formal (hukuman yang diberikan oleh sistem pengadilan jenayah: polis, mahkamah dan penjara) dan tidak formal (pemulauan, ejekan, kritikan)
{ Cth: Bagi pesalah yang membuat kesalahan seperti membunuh dan merompak, mereka akan dikenakan hukuman formal seperti hukuman mati @ penjara @ denda oleh sistem pengadilan jenayah
{ Cth: Bagi kanak-kanak atau remaja yang tidak berkelakuan baik dan tidak dengar nasihat daripada ibu bapa mereka, maka mereka akan diejek @ dikritik oleh orang lain @ dimarahi dan dipukul oleh ibu bapa mereka
{ Kanak-kanak atau remaja selalunya akan patuh dan akur kepada perintah untuk mengelakkan diri mereka daripada dikritik atau bahan ketawa oleh kawan-kawan mereka
{ Bagi mereka yang dipulau oleh masyarakat seperti tidak menegur @ menjauhkan diri mereka daripada seseorang yang melakukan kesalahan sosial

Kawalan Tidak Langsung (Indirect Control)
{ Berasaskan kepada keterikatan (attachment) dengan individu yang konvensional seperti keluarga
{ Bergantung kepada penghayatan individu mengenai norma sosial, nilai dan jangkaan peranannya melalui proses sosialisasi
{ Akibat daripada proses ini, inidvidu didorong untuk mematuhi norma-norma sosial yang dipercayainya
{ Kawalan keluarga yang dikuatkuasakan oleh keluarga ke atas anggota keluarganya

Kawalan Dalaman
{ Berasaskan perkembangan personaliti individu (self-concept) @ kesedaran (consciousness)
{ Juga dikenali sebagai kawalan peribadi yang melibatkan seseorang individu
{ Berdasarkan kepada sifat peribadi yang berada dalam diri seseorang
{ Cth: Konsep kendiri @ motivasi diri yang sangat tinggi dapat menangani kekecewaan seseorang
{ Cth: Seseorang yang mempunyai pegangan agama serta nilai-nilai yang baik seperti penyayang, baik hati, perkemanusiaan akan membendung seseorang untuk melakukan jenayah kerana bagi mereka ia merupakan kesalahan yang amat besar untuk menyakiti seseorang

Kawalan Dari Peluang Aktiviti Konvensional berbanding Aktiviti Devian
{ Satu bentuk kawalan yang diperoleh dari kesempatan yang sah untuk mencapai kepentingan
{ Dengan sendirinya tingkah laku akan dikawal oleh kepentingan itu melalui aktiviti konvensional yang dianggap sah
{ Cth: Bagi seseorang pelajar yang belajar dengan bersungguh-sungguh dengan menghabiskan masa mereka dengan menelaah pelajaran mereka supaya dapat mencapai keputusan yang baik. Secara tidak langsung, ia dapat mengawal diri mereka daripada terlibat dalam aktiviti yang tidak berfaedah

Deterens
{ Merupakan satu ancaman yang berbentuk hukuman untuk menghalang seseorang daripada melakukan kesalahan jenayah
{ Mencegah perbuatan jenayah tersebut dilakukan oleh orang lain dan pada masa yang sama memberi pengajaran kepada diri sendiri agar tidak mengulangi perbuatan yang sama
{ Merupakan satu ancaman yang disengajakan untuk menakutkan individu-individu tertentu supaya mereka membatalkan rancangan mereka untuk membuat kegiatan jenayah
{ Ancaman tersebut boleh didapati dalam kesakitan, ketidakselesaan @ kesusahan yang diakibatkan oleh hukuman
{ Deterens boleh dibahagikan kepada 3
a)  Deterens Am (General Deterrence)
« Hukuman tersebut mencegah masyarakat umum daripada melakukan kegiatan jenayah @ perbuatan-perbuatan yang dilarang
« Cth: Melalui pendidikan, kempen, media massa
« Hukuman yang diberikan kepada pesalah akan menjadi pengajaran kepada masyarakat agar tidak mengulangi perbuatan yang sama
b)  Deterens Khusus (Specific Deterrence)
« Ditujukan khusus kepada pesalah @ penjenayah tersebut
« Kesan ancaman yang menghalang seseorang daripada melakukan kesalahan ulangan
« Berpandukan pengalaman hukuman yang pernah dirasai oleh diri sendiri ekoran daripada perbuatan jenayah yang pernah dilakukannya
« Cth: hukuman penjara, pemulihan kepada penagih dadah @ alkohol
c)  Menghilangkan keupayaan (Incapacitation)
« Menghalang seseorang terus melakukan jenayah dengan cara memasukkan penjenayah ke dalam penjara
« Ia dapat mematahkan keupayaan penjenayah untuk melakukan kesalahan jenayah apabila mereka berada di dalam penjara
« Dapat menjaga keamanan dan kestabilan masyarakat
« Cth: Menjatuhkan hukuman penjara kepada perompak supaya mereka tidak mempunyai peluang untuk melakukan perompakan

« Cth: Menjatuhkan hukuman mati kepada perogol supaya mereka tidak dapat melakukan selama-lamanya

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa