Skip to main content

Psikologi Remaja: Remaja dan Media

THE LOCAL PTA HAS ASKED YOU TO ADDRESS THEIR PARENTS ABOUT THE EFFECTS OF MEDIA ON ADOLESCENT DEVELOPMENT. THEY ARE MOST CONCERNED WITH THE EFFECTS OF TELEVISION AND THE INTERNET ON THEIR CHILDREN'S WELL-BEING. EXPLAIN TO THESE PARENTS WHAT YOU KNOW ABOUT MEDIA IN THE HOME, THE TYPES OF ACTIVITIES FOR WHICH ADOLESCENTS TYPICALLY USE THE TELEVISION AND INTERNET, AND DISCUSS THE IMPACT OF SEXUAL, DRUG-RELATED, AND VIOLENT MESSAGES AND IMAGES ON ADOLESCENTS.

Definisi Media
[ Media merupakan salah satu saluran komunikasi yang penting kepada orang ramai
[ Media dapat memberi banyak maklumat kepada orang ramai
[ Teori Media
1.  Cultivation Theory
Media membentuk kepercayaan, kepentingan dan motif remaja tentang dunia ini
2.  Uses and Gratifications Approach
Kecenderungan remaja untuk memilih media di mana mereka terdedah. Cth: Remaja yang agresif lebih cenderung untuk membeli permainan video yang bersifat agresif
3.  Media Practice Model
Remaja bukan sahaja memilih apa yang mereka terdedah dengan media tetapi mentafsir dengan cara yang membentuk kesannya
[ Media yang digunakan oleh remaja di rumah adalah televisyen dan internet

Media Di Rumah
[ Kebiasaanya remaja akan menggunakan televisyen dan internet sebagai media di rumah
[ Televisyen dan internet telah menemani remaja sejak mereka kecil lagi
[ Di rumah, remaja akan selalu menggunakan televisyen dan internet untuk menonton cerita. Remaja pula menggunakan internet untuk mencari maklumat berkaitan dengan kerja sekolah mereka, memuat turun muzik dan juga cerita, permainan video secara online, “chat” dengan kawan-kawan

Kesan Media
1.  Seks (Sex)
Kebanyakan remaja yang menonton televisyen atau internet akan terdedah kepada konteks seksual. Lebih daripada 70% media ini mendedahkan remaja kepada tingkah laku seksual di mana akan mempengaruhi sikap, kepercayaan serta tingkah laku mereka berkaitan dengan seks. Media ini akan menyampaikan mesej kepada remaja bahawa seks ini boleh dilakukan oleh sesiapa. Cth: Kebanyakan cerita di televisyen mendedahkan hubungan seks di antara pelakon terutamanya di antara yang belum berkahwin. Media juga menyampaikan mesej tentang lelaki melihat wanita sebagai objek seks di mana mereka boleh memperlakukan wanita sebagaimana yang mereka mahu

2.  Keganasan (Violence)
Remaja juga mudah terdedah kepada keganasan apabila mereka menggunakan televisyen dan interent. Lebih daripada 60% kandungan televisyen mempunyai keganasan. Cth: Drama-drama yang terdapat di televisyen seperti KL Gengster menunjukkan pelbagai keganasan yang dapat mempengaruhi tingkah laku dan sikap remaja. Selain itu, kebanyakan remaja juga akan menghabiskan masa mereka dengan bermain permainan video secara online seperti permainan yang melibatkan keganasan. Cth: Counter Strike. Hal ini akan menyebabkan remaja menjadi lebih agresif dan mereka mungkin akan terlibat dalam pergaduhan kerana mereka mempelajari daripada televisyen bahawa hanya keganasan dapat menyelesaikan masalah

3.  Dadah dan Alkohol
Media seperti televisyen selalunya akan melibatkan tentang dadah dan juga alkohol. Remaja akan belajar tentang dadah dan alkohol melalui televisyen dan juga internet. Drama-drama di televisyen selalunya akan memperlihatkan pelakon mereka terlibat dalam dadah dan alkohol. Hal ini akan mempengaruhi kepercayaan remaja iaitu sesiapa yang ambil dadah atau alkohol dilihat sebagai wira atau akan dikagumi oleh orang sekeliling.

4.  Imej Badan
Media juga akan mempengaruhi remaja tentang badan mereka. Remaja perempuan yang selalu melihat model di dalam televisyen akan mempengaruhi pemikiran mereka tentang imej badan mereka. Remaja perempuan memikirkan badan mereka tidak begitu cantik berbanding dengan model-model yang terdapat dalam televisyen dan hal ini mungkin akan menyebabkan tekanan, harga kendiri yang rendah serta kemurungan dalam kalangan remaja perempuan. Bagi remaja lelaki pula, mereka akan menjadi tidak puas hati apabila melihat iklan tentang lelaki yang berotot.


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa