Skip to main content

Dasar Sosial: Strategi Kebajikan (Strategi Pengeluaran Ekonomi)


@ Strategi yang digunakan oleh kerajaan untuk menghasilkan kualiti taraf hidup yang baik
@ Adab, kaedah @ sistem kerja oleh kerajaan di kebanyakan negara kebajikan untuk mengubah kesejahteraan masyarakat
@ “End-means of social policy”: Cara di mana sumber-sumber negera digunakan untuk mencapai matlamat polisi
@ Umumnya, strategi kebajikan merujuk kepada siri campur tangan negara khususnya penggunaan sumber, pembiayaan, penghasilan dan penyampaian kebajikan kepada ahli masyarakat

Strategi Pengeluaran Ekonomi (Economic Production Strategies)
@ Berasaskan Teori Pertumbuhan (pertumbuhan ekonomi) yang menekankan kepada hubungan antara pengeluaran dan penggunaan dalam pasaran buruh
@ Diukur melalui kaedah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan Pendapatan Per Kapita
@ Pengeluaran secara maksimum untuk memastikan pertumbuhan ekonomi yang berterusan (pasaran buruh yang aktif untuk pengeluaran ekonomi yang maksimum)
@ Pertumbuhan ekonomi akan memgembangkan skala/saiz ekonomi negara
@ Dapat mengurangkan dan mengawal masalah kemiskinan kerana pertumbuhan ekonomi mampu membuka lebih banyak peluang pekerjaan
@ Pengaktifan aktiviti ekonomi dalam pasaran buruh bagi pekerjaan yang sepenuhnya supaya ia boleh menghasilkan lebih banyak barangan dan perkhidmatan untuk kegunaan masyarakat
@ Strategi kebajikan proaktif

Hubungan Saling Melengkapi antara Pertumbuhan Ekonomi dan Pembangunan Sosial

Pesekitaran Ekonomi Negara
*Pertumbuhan ekonomi menyumbang kepada lebih banyak sumber negara yang boleh digunakan untuk membiayai pembangunan sosial
*Pasaran buruh yang aktif akan menyediakan peluang pekerjaan yang stabil untuk masyarakat
*Pekerjaan yang produktif menyediakan perlindungan sosial untuk pekerja dan ahli keluarga
*Ekonomi yang produktif mengurangkan ketidaksamaan sosial


Persekitaran Sosial Negara
*Pengagihan semula sosial akan mengakibatkan kesamaan sosial
*Dasar-dasar sosial dapat menghasilkan kesihatan, kemahiran dan pekerja  yang berpengetahuan yang seterusnya menyumbang kepad pasaran buruh yang aktif
*Sistem perlindungan sosial yang menyeluruh menghasilkan pekerja yang produktif dan masyarakat yang selamat 

Intervensi Strategi Pengeluaran Ekonomi
1.  Pasaran Buruh yang Merangkumi dan Menyokong
S  Program-program awam yang dibina bertujuan untuk memudahkan transisi pasaran buruh (transisi daripada pengangguran kepada pekerjaan, transisi alam persekolahan kepada alam pekerjaan, transisi pekerjaan tidak berupah kepada pekerjaan berupah)
S  Penyediaan bantuan @ manfaat kewangan kepada para penganggur @ mereka yang tidak berupayan untuk bekerja, program-program penempatan kerja, skim-skim bantuan sosial untuk ibu bapa yang bekerja, program-program latihan kemahiran ekonomi, skim-skim penggalakan kerja, program kebajikan yang mampu menggalakkan peserta bekerja, skim subsidi/upah
S  Sistem pelbagai dasar awam yang dirancang oleh kerajaan bagi menyelesaikan @ mengurangkan masalah-masalah utama yang dihadapi oleh pasaran buruh negara dan hal-ehwal perburuhan
S  Pelan cadangan penyelesaian kepada masalah-masalah pasaran buruh dan pekerjaan di sesebuah negara
S  Cth: Program pembangunan sumber manusia, latihan vokasional, petempatan kerja, insurans pendapatan untuk para penganggur, polisi buruh asing
S  Institusi perlindungan/keselamatan sosial pekerja (KWSP)
S  Cth: Skim Simpanan Wajib
S  Dasar Pasaran Buruh yang Aktif: Program perkhidmatan pekerjaan, program latihan kemahiran sumber manusia, program pembinaan dan pembukaan peluang pekerjaan, program kerja awam, program pembangunan perusahaan/perniagaan kecil-kecilan, bantuan kerja sendiri
2.  Dasar Sumber Manusia yang Aktif/Proaktif
S  Dasar yang mampu mewujudkan sistem sinergi kerja yang memberi dan menyediakan peluang peningkatan kemahiran, pengetahuan, inovasi, motivasi, mobiliti dan fleksibiliti kepada pekerja dan memberi keuntungan kepada majikan
S  Bertindak balas dengan masalah bekalan buruh yang kurang/tidak berkemahiran
S  Bertumpukan kepada tenaga manusia yang berkemahiran tinggi dan berpengetahuan
S  Menambah peluang pendidikan dan latihan berkualiti
S  Meningkatkan kualiti sistem penyampaian pendidikan dan latihan selaras dengan keperluan pasaran buruh
S  Menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat
S  Mengoptimumkan penggunaan tenaga buruh tempatan
S  Mempercepatkan pelaksanaan sistem upah
S  Memperkukuhkan sistem maklumat pasaran buruh
S  Memperbaiki dan meningkatkan kualiti, penambahan keupayanan dan peluang penyertaan tenaga manusia melalui pelbagai program pendidikan, latihan berterusan, latihan semula dan program peningkatan kemahiran
S  Cth: Rancangan Pembangunan Manusia (Program pendidikan jarak jauh, skim latihan bersama, skim latihan berkelompok), Dana Pembangunan Kemahiran, Perkongsian Pemindahan Pengetahuan Teknologi (Institusi Teknikal), Pendidikan dan Kemahiran yang selaras dengan keperluan pasaran buruh
3.  Kerjasama/Perkongsian Pelbagai Sektor
S  Menekankan kepentingan kerjasama sektor awam dengan sektor swasta/persendirian
S  Cth: Jerman (Sistem Perantisan berasaskan syarikat, kemahiran pekerjaan yang spesifik)
S  Membangunkan dan memajukan program pendidikan dan latihan sumber manusia selari dengan keperluan ekonomi pasaran buruh negara dan antarabangsa
S  Membiayai program pendidikan dan latihan
S  Cth: Potongan cukai berganda ke atas perbelanjaan latihan yang menjalankan latihan dalam firma perniagaannya
S  Penubuhan Tabung Pembangunan Sumber Manusia (Majikan yang layak mendapat geran latihan daripada tabung tersebut tidak lagi tertakluk kepada insentif potongan cukai berganda)
S  Cth: Skim Bantuan Latihan (SBL), Skim Program Yang Diluluskan (PROLUS), Skim Pelan Latihan Tahunan (PLT), Skim Perjanjian dengan Penyelia Latihan (PERLA), Skim Perantisan, Skim Bantuan Latihan-Perusahaan Berskala Kecil da Sederhana, Skim Latihan Pekerja yang Diberhentikan (SLPD)
S  Penyediaan kemudahan-kemudahan prasarana pendidikan dan latihan
S  Cth: Skim membenarkan frima/syarikat perniagaan persendirian menggunakan kemudahan latihan awam untuk melatih pekerja mereka; skim pertukaran pelatih dan tenaga pengajar (latihan kemahiran sewaktu bekerja)
S  Skim Perantisan Kebangsaan untuk melatih para pekerja
S  Penglibatan frima perniagaan persendirian dalam proses perancangan dan penggubalan polisi latihan sumber manusia
S  Menubuhkan beberapa agensi/pertubuhan/majlis
S  Cth: Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK), Majlis/Dewan Perniagaan Malaysia
4.  Hubungan Industri yang Bijak
S  Syarat upah dan tenaga buruh (wage labour arrangements)
S  Majikan haruslah menyediakan pelbagai perkhidmatan dan manfaat sosial (manfaat perlindungan/keselamatan sosial) untuk para pekerja dan keluarga mereka
S  Cth: Pekerja dibayar dengan upah yang berpatutan serta berlayak mendapat bantuan, manfaat dan perkhidmatan sosial yang diperlukannya
S  Perhubungan industri sebagai hubungan antara 3 pihak dalam alam persekitaran kerja iaitu pihak majikan dan persatuan-persatuan, pihak pekerja dengan kesatuan-kesatuan sekerjanya, dan pihak kerajaan
S  Cth: Peraturan mengenai gaji, keadaan pekerja, tindakan undang-undang terhadap penyelewengan majikan terhadap pekerja dan sebaliknya
S  Kesatuan Sekerja adalah pertubuhan yang dianggaotai oleh para pekerja dalam industri tertentu yang bertujuan untuk menjaga dan memperjuangkan hak kebajikan kelas pekerja/buruh
5.  Integrasi Dasar Sosial yang Produktif Sosial dan Dasar Ekonomi yang Produktif
S  Undang-undang Buruh
S  Alokasi @ peruntukan khas
S  Kemudahan prasarana fizikal
S  Keistimewaan hak
S  Persekitaran politik dan sosial yang stabil
S  Persediaan sumber manusia yang fleksibel
S  Program mobiliti buruh yang fleksibel
S  “Family-Friendly Employment Programs”


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa