Skip to main content

Psikologi Remaja: Cognitive Transitions

DALAM LIMA CARA APAKAH KEBOLEHAN INTELEK REMAJA ADALAH LEBIH UNGGUL DARIPADA KANAK-KANAK. TERANGKAN DAN BERIKAN SATU CONTOH YANG KONKRIT KEPADA SETIAP TREND PEMBANGUNAN.
(IN WHAT FIVE WAYS ARE THE INTELLECTUAL ABILITIES OF ADOLESCENTS ARE SUPERIOR TO THOSE OF CHILDREN? EXPLAIN AND GIVE A CONCRETE ILLUSTRATION OF EACH DEVELOPMENTAL TREND.)

Y  Remaja berfikir lebih maju, cekap dan berkesan daripada kanak-kanak

1.  Berfikir tentang Kemungkinan (Thinking about Possibilities)
Remaja tidak seperti kanak-kanak, pemikiran mereka tidak semestinya terikat kepada peristiwa-peristiwa konkrit. Bagi remaja, realiti hanya satu aspek “possible realities”. Kanak-kanak mempunyai imaginasi dan fantasi tetapi remaja boleh memanipulasi pemikiran mereka dengan cara yang membolehkan mereka menjana kemungkinan dan membandingkan fantasi atau kemungkinan dengan senario masa depan. Remaja mencari penyelesaian kepad masalah dengan melibatkan pelbagai kemungkinan. Keupayaan untuk berfikir secara logik dan sistematik meningkatkan keupayaan remaja dalam matematik yang abstrak seperti algebra, geometri, trigonometri, bilohi, fizik dan kimia. Remaja juga dapat berfikir sebarang hipotesis dan merancang kesan pada masa depan melalui tindakan diri sendiri dan juga orang lain. Remaja juga mempunyai kepercayaan mereka sendiri dan dapat berhujah tentang kepercayaan mereka itu. Remaja juga membentuk satu kemahiran kognitif yang dipanggil sebagai penaakulan deduktif iaitu keupayaan untuk membuat kesimpulan logik berdasarkan fakta. Pemikiran hipotesis juga muncul di zaman remaja iaitu menggunakan apa yang tahu dan menjangkakan hasil berdasarkan logik. Ini membolehkan remaja untuk berhujah atau berfikir tentang apa yang boleh dilakukan. Pemikiran hipotetikal membolehkan remaja melihat dan berfikir dari perspektif orang lain. Hal ini memainkan peranan yang penting dalam kemahiran membuat keputusan kerana ia membolehkan remaja untuk meramalkan kesan-kesan yang mungkin berlaku.

2.  Berfikir tentang Konsep Abstrak (Thinking about Abstract Concepts)
Remaja boleh berfikir tentang perkara-perkara yang tidak boleh dialami secara langsung oleh kanak-kanak. “Puns”, peribahasa, metafora dan analogi hanya masuk akal bagi remaja. Remaja juga menggunakan pemikiran abstrak untuk isu-isu berkaitan sosial dan ideologi seperti politik, falsafah, agama, moral, makna kehidupan dan interaksi sosial. Remaja dapat memikirkan tentang benda-benda yang abstrak serta membuat analisa daripada benda-benda tersebut. Cth tentang agama, remaja akan lebih memikirkan tentang agama (Adakah tuhan itu benar-benar wujud?, Apkah tujuan saya dilahirkan di dunia ini?)

3.  Berfikir tentang Pemikiran (Thinking about Thinking)
Berfikir tentang pemikiran seseorang dipanggil “metacognition”. Remaja akan mula menyedari pemikiran, kefahaman atau pembelajaran seseorang. Mereka juga akan dapat menjelaskan pemikiran tersebut kepada orang lain. Remaja akan menjadi lebih introspektif dan sedar diri serta melibatkan diri dalam “intellectualization”. Remaja akan mula memikirkan emosi mereka sendiri. Egocentrisme remaja adalah kepercayaan remaja bahawa orang lain memandang mereka dan memerhatikan tingkah laku serta penampilan mereka. Hal ini menyebabkan wujudnya “imaginary audience” dan “personal fable”. “Imaginary audience” merupakan sebuah situasi di mana remaja percaya bahawa semua orang memerhatikan tingkah laku serta penampilan mereka. “Personal fable” pula berkaitan dengan remaja percaya kepada keunikan yang dimiliki oleh mereka. Tiada apa-apa yang buruk akan berlaku kepada mereka kerana mereka adalah sangat unik. Hal ini menyebabkan remaja harga kendiri mereka meningkat tetapi kadang-kadang ia juga membawa bahaya kepada remaja. Cth, bagi remaja kemalangan tidak akan berlaku walaupun mereka memandu secara tidak berhemah. Remaja juga akan berfikir secara lanjut tentang pemikiran mereka sendiri sehingga asyik kepada diri sendiri (egocentrisme). Pertumbuhan ini akan membawa masalah kepada remaja. Cth semua orang mesti pandang saya dan berfikir, betapa hodohnya saya berpakaian sedemikian. Mereka juga mungkin akan berada di dalam dunia sendiri dan mula berkhayal diri sendiri ini untuk unik dan tidak ada sesiapa yang memahami atau mempunyai kebolehan yang unik dan istimewa daripada orang lain

4.  Berfikir dalam Pelbagai Dimensi (Thinking in Multiple Dimension)
Remaja boleh berfikir dalam pelbagai dimensi serta aspek yang berbeza. Mereka memahami bahawa soalan atau masalah yang rumit mempunyai pelbagai jenis jawapan yang berbeza. Remaja juga menggambarkan diri mereka dan orang lain adalah berbeza dan rumit. Setiap orang adalah unik dan berbeza serta mempunyai pandangan masing-masing. Remaja lebih memahami “sarcasm” dan “double-entendres”

5.  Relativisme Remaja (Adolescent Relativism)

Kanak-kanak cenderung melihat perkara secara “hitam dan putih” manakala remaja dapat melihat perkara yang relatif. Remaja akan mula meragui perkara-perkara yang mereka percaya sebelum ini dan mempertikaikannya. Semua kelihatan samar-samar dan tidak pasti seperti juga pengetahuan.

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa