Skip to main content

Dasar Sosial: Models of Social Policy (Model Dasar Sosial)


Z Ciptaan manusia untuk memahami sistem-sistem yang terdapat di dunia sebenar
Z Mempunyai input maklumat, pemprosesan maklumat, output yang dijangka
Z Urusan sosial, ekonomi, politik yang cenderung untuk mewujudkan sistem kebajikan tertentu
Z Pendekatan model kebajikan
Z Budaya kebajikan

Residual Model of Social Policy
Z Dua saluran utama: Keluarga dan pasaran swasta (sektor sukarela)
Z Kerajaan hanya akan menolong tetapi hanya sementara apabila saluran-saluran ini tidak dapat berfungsi
Z Objektif sebenarnya adalah untuk mengajar orang ramai bagaimana untuk melakukan sesuatu tanpa pertolongan kerajaan
Z Pengaruh sosiologi dan ekonomi

Sikap Terhadap Negara Kebajikan
1.    “Tidak”
2.   Tidak realistik
3.   Salah dari segi moral
4.   Tidak mampu
5.   Perkhidmatan percuma serta kebaikan kepada semua orang adalah sesuatu yang bazir dan tidak berkesan

Nilai-nilai Sosial yang Menyokong Dasar Sosial
1.    Kepercayaan teguh bahawa kerja keras dan peningkatan kesejahteraan diri sendiri dan keluarga adalah melalui industri peribadi, penjimatan dan penyimpanan untuk kegunaan pada masa yang perlu
2.   Meletakkan nilai yang tinggi pada keluarga dan juga sokongan keluarga
3.   Bantuan kerajaan dilihat sebagai pilihan terakhir
4.   Tradisionalis dan nilai-nilai budaya konvensional (agama, bakti, berdikari, tugas kekeluargaan)

Nilai Politik yang Menyokong Dasar Sosial
1.    Lebih ke arah konservatif dan “autoritarian” (autokrasi)
2.   Masyarakat awam menerima patriaki kerajaan
3.   Masyarakat diperjuangkan oleh golongan elit berkuasa
4.   Kebajikan sosial sebagai sebahagian daripada struktur sokongan politik
Z Program kebajikan bertujuan untuk meningkatkan kualiti peribadi dan kesejahteraan masyarakat dan menggalakkan pembangunan sosial
Z Sistem kebajikan yang kurang menyeluruh

Fungsi Sistem Kebajikan
1.    Memperbaiki kegagalan pasaran ekonomi dan perpecahan keluarga
2.   Jaringan keselamatan
Z Bagi individu dan keluarga yang tidak dapat membantu diri mereka
Z Keselamatan sosial sebagai instrumen utama perlindungan sosial
3.   Pengagihan semula sumber yang minima
4.   Alat status quo
Z Tidak menggalakkan kesamarataan
Z Stratifikasi yang sangat tinggi
Z Negara kebajikan digunakan untuk menjamin kewujudan kelas sosial

Pendekatan Kebajikan
1.    Pendekatan kebajikan sederhana, tidak begitu murah hati, bantuan sosial yang tidak seberapa
2.   Ditujukan kepada kumpulan yang mempunyai pendapatan yang rendah
3.   Interaksi sosial yang minima
4.   Bertujuan untuk memupuk sifat berdikari dalam kalangan masyarakat serta mengelakkan kebergantungan jangka panjang

Pembekal Perkhidmatan Sosial
1.    Keluarga pembekal utama
2.   70% sektor ketiga (NGO, perkhidmatan kerja sosial, organisasi dermawan tempatan)
3.   Rangka kerja statistik-koporatis (pengaturan koporat adalah paling ketara, skim swasta digalakkan bagi mereka yang ingin menjangkaui minimum)

Peranan Kerajaan berhubung dengan Hal Ehwal Kebajikan Sosial
1.    Penggubalan dasar, kajian
2.   “Funding and subsidizer”
3.   Penyelaras penyampaian perkhidmatan
4.   Peraturan
5.   Bimbingan profesional

Kesan Sampingan
1.    Penerima bantuan kebajikan berhadapan dengan stigma sosial
2.   Layanan buruk
3.   Tanggapan negatif (tidak munasabah, ketidakadilan)
4.   Mendesak penerima bantuan kebajikan untuk meninggalkan jaring keselamatan

Industrial Achievement-Performance Model of Social Policy
Z Satu peranan penting bagi institusi kebajikan sosial berdasarkan kepada pertumbuhan ekonomi
Z Keperluan sosial perlu dipenuhi atas dasar merit, prestasi kerja dan produktiviti
Z Pengaruh dari pelbagai teori ekonomi dan psikologi berkenaan dengan insentif, usaha dan ganjaran dan pembentukan kesetiaan dalam kalangan kelas dan kumpulan
Z The “Handmaiden Model”

Negara Mana?
Z German, Denmark, Norway, Sweden, Switzerland, Iceland, Greenland, Finland

Sikap terhadap Kebajikan Sosial
1.    Pertumbuhan ekonomi adalah mendahului pembangunan sosial
2.   Sistem kebajikan adalah tertanam (embedded)
3.   Perbelanjaan sosial adalah pada tahap sederhana
Z Keutamaan diberikan kepada projek-projek pelaburan sosial yang memudahkan pertumbuhan ekonomi dan daya saing (Cth: Pendidikan, kesihatan, latihan, vokasional)
4.   Hasilnya: Sistem kebajikannya adalah ketinggalan berbanding dengan tahap pembangunan ekonomi; tetapi yang lebih kondusif untuk persaingan ekonomi

Penekanan (Emphasis)
1.    Pembangunan ekonomi yang tinggi
2.   Tahap pekerjaan @ kadar penyertaan yang tinggi dalam pasaran buruh
3.   Pengangguran yang rendah
4.   Ekonomi terbuka dan “work line”
5.   Pekerjaan adalah dilindungi

Pendekatan (Approach)
1.    Dasar pasaran pekerja yang sangat aktif
2.   Menggabungkan kebajikan yang berkualiti dengan pertumbuhan ekonomi
3.   Kestabilan ekonomi makro
Z Dasar kestabilan kewangan
Z Inflasi yang rendah
Z Dasar fiskal yang konsisten
4.   Mobiliti buruh
Z Beranggapan memansuhkan syarikat yang mempunyai keuntungan yang rendah sebagai amalan “kemusnahan kreatif”
5.   Sistem keselamatan sosial yang fleksibel (Flexicurity System)
Z Kewangan yang stabil melindungi risiko pengangguran
Z Meningkatkan modal insan
Z Instrumen paksaan
6.   Ekuiti
Z Ketidaksamaan yang rendah
Z Pendapatan diagihkan agak sama rata
7.   Pengaktifan pasaran buruh yang fleksibel
Z Penciptaan kerja yang baru
Z Aktiviti ekonomi yang inovatif
Z Daya saing secara global
Z Penstrukturan semula aktiviti ekonomi

Komprehensif Pekerjaan berdasarkan Program Perlindungan Sosial
1.    Gaji yang tinggi
2.   Jaminan pendapatan individu yang tinggi dan sangat murah hati termasuk faedah pengangguran
3.   Perkhidmatan sosial diintegrasikan dalam pasaran buruh supaya dapat menganjurkan perkhidmatan sosial yang berkualiti tinggi
4.   Kebajikan yang sangat murah hati

Ciri-ciri Institusi Tertentu
1.  Pentadbiran politik dan ekonomi yang mahir
Z Kadar kemiskinan serta rasuah yang rendah dan tahap amanah sosial yang sangat tinggi
Z Dasar pencegahan sosial (pencegahan + negara kebajikan pemulihan)
Z Perlindungan komprehensif terhadap risiko sosial
Z Pelaburan positif dalam pembelajaran sepanjang hayat
2.  Sistem rakan kongsi sosial yang kuat (Kerjasama Diinstitusikan)
Z Kesatuan Sekerja melaksanakan dasar gaji yang bersepadu
Z Pihak berkuasa pasaran buruh (AMS, The Sweden LM Board) menyediakan aktiviti pembiayaan yang menghasilkan pengaktifan buruh- “work line”
3.  Strategi Skim Daya Kerja
Z Perjanjian kolektif dengan perlindunagn yang tinggi
Z Pekerjaan yang bersifat mesra
Z Skim keselamatan sosial yang luas
Z Perlindungan sosial yang inklusif
4.   Dasar sosial (melalui pendidikan dan latihan, membimbing, pemulihan vokasional) mengintegrasikan orang ke dalam pasaran buruh


Institutional Two Legs Welfare State
1.  Pembelajaran Sepanjang Hayat (Dasar pendidikan yang berkualiti tinggi)
Z Masyarakat berpengetahuan bersepadu yang berdasarkan pekerjaan
Z Modal insan yang maju
Z Pekerjaan dan keperluan kemahiran (penilaian biasa dan peperiksaan pengetahuan pekerja)
Z Ekonomi dan inovasi teknologi (firma inovatif sebagai pemain global)
2.  Keselamatan sosial yang menyeluruh (Comprehensive social safety net)
Z Menawarkan bantuan yang berkualiti tinggi dan tepat pada masanya dalam semua keadaan sosial serta ekonomi yang lemah
Z Memberi penekanan kepada perkhidmatan sosial yang berkualiti
Z Dasar gaji dan jaminan kualiti berkaitan dengan keadaan kerja (dasar gaji berlandaskan perpaduan)

Negara Kebajikan yang Bersifat Pencegahan (Preventive Welfare State)
1.    Prinsip masyarakat yang berdasarkan pekerjaan dan pengetahuan
2.   Dasar Buruh yang memupuk modal insan dalam kalangan penduduk
3.   Mekanisme pengaktifan bagi kewajipan untuk bekerja
4.   Bantuan dalam pekerjaan dan persekitaran hidup
Z Dasar mengenai keluarga (perlindungan kewangan keluarga, urusan penjagaan kanak-kanak dikendalikan oleh kerajaan secara menyeluruh, kemudahan penjagaan kanak-kanak yang dibiayai oleh kerajaan negeri)
Z Dasar penjagaan kesihatan yang bersepadu (tempat kerja, sekolah dan keluarga)

Institutional Redistributive Model of Social Policy
Z Kebajikan sosial adalah sangat penting dan utama dalam masyarakat
Z Kebajikan sosial menyediakan perkhidmatan secara universal di luar pasaran pada prinsip keperluan
Z Pengaruh daripada teori perubahan sosial, sistem ekonomi dan prinsip kesaksamaan sosial
Z Mengandungi sistem pengagihan semula

Negara Mana?
Z Sweden, Norway, Denmark, Finland, Iceland

Sikap Terhadap Negara Kebajikan
1.    Kesejahteraan rakyat adalah tanggungjawab kerajaan
2.   Sumber-sumber negara seharusnya diagihkan dan dikongsi secara sama rata
3.   Kebajikan merupakan salah satu alat yang digunakan untuk mewujudkan masyarakat yang maju
4.   Kerajaan adalah syarikat insurans utama kesejahteraan masyarakat terhadap risiko insurans sosial (kebajikan bersifat pencegahan)

Nilai Sosial yang Menyokong Dasar Sosial
1.    Hak-hak sosial
2.   Universal
3.   Keadilan sosial
4.   Perpaduan sosial
5.   Kesaksamaan sosial
6.   Menyeluruh

Penekanan
1.    Perbelanjaan yang tinggi berkaitan dengan manfaat serta perkhimatan kebajikan
2.   Faedah secara langsung daripada institusi awam dan perkhidmatan boleh diakses oleh semua warganegara
3.   Pasaran buruh. Industri dan dasar-dasar ekonomi yang menjurus untuk mengekalkan guna tenaga penuh (untuk membayar kos kebajikan)
4.   Integrasi antara kebajikan fiskal dan kebajikan pekerjaan

Sifat Perkhidmatan Kebajikan
1.    Bantuan yang bersifat murah hati
2.   Dasar kebajikan direka untuk memenuhi keperluan golongan kelas menengah dan bekerja
3.   Perkhidmatan kebajikan perlu diperbaharui berdasarkan kumpulan yang mempunyai masalah khas
4.   Perkhidmatan kebajikan ialah kewangan dengan tahap cukai yang sangat tinggi

Enjin Dasar Sosial
1.    Dasar gaji yang bersepadu
2.   Kesatuan Sekerja yang proaktif
3.   Tawar-menawar yang berpusatkan majikan
4.   Prinsip “equal pay for equal work”
5.   Latihan semula


6.   Dasar Mesra Keluarga (Family Friendly Policy) untuk menyokong penyertaan tenaga buruh

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa