Z Ciptaan manusia untuk memahami sistem-sistem yang
terdapat di dunia sebenar
Z Mempunyai input maklumat, pemprosesan maklumat, output
yang dijangka
Z Urusan sosial, ekonomi, politik yang cenderung untuk
mewujudkan sistem kebajikan tertentu
Z Pendekatan model kebajikan
Z Budaya kebajikan
Residual Model of Social Policy
Z Dua saluran utama: Keluarga dan pasaran swasta (sektor
sukarela)
Z Kerajaan hanya akan menolong tetapi hanya sementara
apabila saluran-saluran ini tidak dapat berfungsi
Z Objektif sebenarnya adalah untuk mengajar orang ramai
bagaimana untuk melakukan sesuatu tanpa pertolongan kerajaan
Z Pengaruh sosiologi dan ekonomi
Sikap Terhadap Negara Kebajikan
1.
“Tidak”
2.
Tidak
realistik
3.
Salah dari
segi moral
4.
Tidak mampu
5.
Perkhidmatan
percuma serta kebaikan kepada semua orang adalah sesuatu yang bazir dan tidak
berkesan
Nilai-nilai Sosial yang Menyokong Dasar Sosial
1.
Kepercayaan
teguh bahawa kerja keras dan peningkatan kesejahteraan diri sendiri dan
keluarga adalah melalui industri peribadi, penjimatan dan penyimpanan untuk
kegunaan pada masa yang perlu
2.
Meletakkan
nilai yang tinggi pada keluarga dan juga sokongan keluarga
3.
Bantuan
kerajaan dilihat sebagai pilihan terakhir
4.
Tradisionalis
dan nilai-nilai budaya konvensional (agama, bakti, berdikari, tugas
kekeluargaan)
Nilai Politik yang Menyokong Dasar Sosial
1.
Lebih ke
arah konservatif dan “autoritarian” (autokrasi)
2.
Masyarakat
awam menerima patriaki kerajaan
3.
Masyarakat diperjuangkan
oleh golongan elit berkuasa
4.
Kebajikan
sosial sebagai sebahagian daripada struktur sokongan politik
Z Program kebajikan bertujuan untuk meningkatkan kualiti
peribadi dan kesejahteraan masyarakat dan menggalakkan pembangunan sosial
Z Sistem kebajikan yang kurang menyeluruh
Fungsi Sistem Kebajikan
1.
Memperbaiki
kegagalan pasaran ekonomi dan perpecahan keluarga
2.
Jaringan
keselamatan
Z Bagi individu dan keluarga yang tidak dapat membantu diri
mereka
Z Keselamatan sosial sebagai instrumen utama perlindungan sosial
3.
Pengagihan
semula sumber yang minima
4.
Alat status
quo
Z Tidak menggalakkan kesamarataan
Z Stratifikasi yang sangat tinggi
Z Negara kebajikan digunakan untuk menjamin kewujudan kelas
sosial
Pendekatan Kebajikan
1.
Pendekatan
kebajikan sederhana, tidak begitu murah hati, bantuan sosial yang tidak
seberapa
2.
Ditujukan
kepada kumpulan yang mempunyai pendapatan yang rendah
3.
Interaksi
sosial yang minima
4.
Bertujuan
untuk memupuk sifat berdikari dalam kalangan masyarakat serta mengelakkan
kebergantungan jangka panjang
Pembekal Perkhidmatan Sosial
1.
Keluarga
pembekal utama
2.
70% sektor
ketiga (NGO, perkhidmatan kerja sosial, organisasi dermawan tempatan)
3.
Rangka kerja
statistik-koporatis (pengaturan koporat adalah paling ketara, skim swasta
digalakkan bagi mereka yang ingin menjangkaui minimum)
Peranan Kerajaan berhubung dengan Hal Ehwal Kebajikan
Sosial
1.
Penggubalan
dasar, kajian
2.
“Funding and
subsidizer”
3.
Penyelaras
penyampaian perkhidmatan
4.
Peraturan
5.
Bimbingan
profesional
Kesan Sampingan
1.
Penerima
bantuan kebajikan berhadapan dengan stigma sosial
2.
Layanan
buruk
3.
Tanggapan
negatif (tidak munasabah, ketidakadilan)
4.
Mendesak
penerima bantuan kebajikan untuk meninggalkan jaring keselamatan
Industrial Achievement-Performance Model of Social Policy
Z Satu peranan penting bagi institusi kebajikan sosial
berdasarkan kepada pertumbuhan ekonomi
Z Keperluan sosial perlu dipenuhi atas dasar merit,
prestasi kerja dan produktiviti
Z Pengaruh dari pelbagai teori ekonomi dan psikologi
berkenaan dengan insentif, usaha dan ganjaran dan pembentukan kesetiaan dalam
kalangan kelas dan kumpulan
Z The “Handmaiden Model”
Negara Mana?
Z German, Denmark, Norway, Sweden, Switzerland, Iceland,
Greenland, Finland
Sikap terhadap Kebajikan Sosial
1.
Pertumbuhan
ekonomi adalah mendahului pembangunan sosial
2.
Sistem
kebajikan adalah tertanam (embedded)
3.
Perbelanjaan
sosial adalah pada tahap sederhana
Z Keutamaan diberikan kepada projek-projek pelaburan sosial
yang memudahkan pertumbuhan ekonomi dan daya saing (Cth: Pendidikan, kesihatan,
latihan, vokasional)
4.
Hasilnya:
Sistem kebajikannya adalah ketinggalan berbanding dengan tahap pembangunan
ekonomi; tetapi yang lebih kondusif untuk persaingan ekonomi
Penekanan (Emphasis)
1.
Pembangunan
ekonomi yang tinggi
2.
Tahap
pekerjaan @ kadar penyertaan yang tinggi dalam pasaran buruh
3.
Pengangguran
yang rendah
4.
Ekonomi
terbuka dan “work line”
5.
Pekerjaan
adalah dilindungi
Pendekatan (Approach)
1.
Dasar
pasaran pekerja yang sangat aktif
2.
Menggabungkan
kebajikan yang berkualiti dengan pertumbuhan ekonomi
3.
Kestabilan
ekonomi makro
Z Dasar kestabilan kewangan
Z Inflasi yang rendah
Z Dasar fiskal yang konsisten
4.
Mobiliti
buruh
Z Beranggapan memansuhkan syarikat yang mempunyai
keuntungan yang rendah sebagai amalan “kemusnahan kreatif”
5.
Sistem
keselamatan sosial yang fleksibel (Flexicurity System)
Z Kewangan yang stabil melindungi risiko pengangguran
Z Meningkatkan modal insan
Z Instrumen paksaan
6.
Ekuiti
Z Ketidaksamaan yang rendah
Z Pendapatan diagihkan agak sama rata
7.
Pengaktifan
pasaran buruh yang fleksibel
Z Penciptaan kerja yang baru
Z Aktiviti ekonomi yang inovatif
Z Daya saing secara global
Z Penstrukturan semula aktiviti ekonomi
Komprehensif Pekerjaan berdasarkan Program Perlindungan
Sosial
1.
Gaji yang
tinggi
2.
Jaminan
pendapatan individu yang tinggi dan sangat murah hati termasuk faedah
pengangguran
3.
Perkhidmatan
sosial diintegrasikan dalam pasaran buruh supaya dapat menganjurkan
perkhidmatan sosial yang berkualiti tinggi
4.
Kebajikan
yang sangat murah hati
Ciri-ciri Institusi Tertentu
1. Pentadbiran
politik dan ekonomi yang mahir
Z Kadar kemiskinan serta rasuah yang rendah dan tahap
amanah sosial yang sangat tinggi
Z Dasar pencegahan sosial (pencegahan + negara kebajikan
pemulihan)
Z Perlindungan komprehensif terhadap risiko sosial
Z Pelaburan positif dalam pembelajaran sepanjang hayat
2. Sistem rakan
kongsi sosial yang kuat (Kerjasama Diinstitusikan)
Z Kesatuan Sekerja melaksanakan dasar gaji yang bersepadu
Z Pihak berkuasa pasaran buruh (AMS, The Sweden LM Board)
menyediakan aktiviti pembiayaan yang menghasilkan pengaktifan buruh- “work
line”
3. Strategi
Skim Daya Kerja
Z Perjanjian kolektif dengan perlindunagn yang tinggi
Z Pekerjaan yang bersifat mesra
Z Skim keselamatan sosial yang luas
Z Perlindungan sosial yang inklusif
4.
Dasar sosial
(melalui pendidikan dan latihan, membimbing, pemulihan vokasional)
mengintegrasikan orang ke dalam pasaran buruh
Institutional Two Legs Welfare State
1. Pembelajaran
Sepanjang Hayat (Dasar pendidikan yang berkualiti tinggi)
Z Masyarakat berpengetahuan bersepadu yang berdasarkan
pekerjaan
Z Modal insan yang maju
Z Pekerjaan dan keperluan kemahiran (penilaian biasa dan peperiksaan
pengetahuan pekerja)
Z Ekonomi dan inovasi teknologi (firma inovatif sebagai
pemain global)
2. Keselamatan
sosial yang menyeluruh (Comprehensive social safety net)
Z Menawarkan bantuan yang berkualiti tinggi dan tepat pada
masanya dalam semua keadaan sosial serta ekonomi yang lemah
Z Memberi penekanan kepada perkhidmatan sosial yang
berkualiti
Z Dasar gaji dan jaminan kualiti berkaitan dengan keadaan
kerja (dasar gaji berlandaskan perpaduan)
Negara Kebajikan yang Bersifat Pencegahan (Preventive
Welfare State)
1.
Prinsip
masyarakat yang berdasarkan pekerjaan dan pengetahuan
2.
Dasar Buruh
yang memupuk modal insan dalam kalangan penduduk
3.
Mekanisme
pengaktifan bagi kewajipan untuk bekerja
4.
Bantuan
dalam pekerjaan dan persekitaran hidup
Z Dasar mengenai keluarga (perlindungan kewangan keluarga,
urusan penjagaan kanak-kanak dikendalikan oleh kerajaan secara menyeluruh,
kemudahan penjagaan kanak-kanak yang dibiayai oleh kerajaan negeri)
Z Dasar penjagaan kesihatan yang bersepadu (tempat kerja,
sekolah dan keluarga)
Institutional Redistributive Model of Social Policy
Z Kebajikan sosial adalah sangat penting dan utama dalam
masyarakat
Z Kebajikan sosial menyediakan perkhidmatan secara
universal di luar pasaran pada prinsip keperluan
Z Pengaruh daripada teori perubahan sosial, sistem ekonomi
dan prinsip kesaksamaan sosial
Z Mengandungi sistem pengagihan semula
Negara Mana?
Z Sweden, Norway, Denmark, Finland, Iceland
Sikap Terhadap Negara Kebajikan
1.
Kesejahteraan
rakyat adalah tanggungjawab kerajaan
2.
Sumber-sumber
negara seharusnya diagihkan dan dikongsi secara sama rata
3.
Kebajikan
merupakan salah satu alat yang digunakan untuk mewujudkan masyarakat yang maju
4.
Kerajaan
adalah syarikat insurans utama kesejahteraan masyarakat terhadap risiko
insurans sosial (kebajikan bersifat pencegahan)
Nilai Sosial yang Menyokong Dasar Sosial
1.
Hak-hak
sosial
2.
Universal
3.
Keadilan
sosial
4.
Perpaduan
sosial
5.
Kesaksamaan
sosial
6.
Menyeluruh
Penekanan
1.
Perbelanjaan
yang tinggi berkaitan dengan manfaat serta perkhimatan kebajikan
2.
Faedah
secara langsung daripada institusi awam dan perkhidmatan boleh diakses oleh
semua warganegara
3.
Pasaran
buruh. Industri dan dasar-dasar ekonomi yang menjurus untuk mengekalkan guna
tenaga penuh (untuk membayar kos kebajikan)
4.
Integrasi
antara kebajikan fiskal dan kebajikan pekerjaan
Sifat Perkhidmatan Kebajikan
1.
Bantuan yang
bersifat murah hati
2.
Dasar
kebajikan direka untuk memenuhi keperluan golongan kelas menengah dan bekerja
3.
Perkhidmatan
kebajikan perlu diperbaharui berdasarkan kumpulan yang mempunyai masalah khas
4.
Perkhidmatan
kebajikan ialah kewangan dengan tahap cukai yang sangat tinggi
Enjin Dasar Sosial
1.
Dasar gaji
yang bersepadu
2.
Kesatuan
Sekerja yang proaktif
3.
Tawar-menawar
yang berpusatkan majikan
4.
Prinsip
“equal pay for equal work”
5.
Latihan
semula
6.
Dasar Mesra
Keluarga (Family Friendly Policy) untuk menyokong penyertaan tenaga buruh
Comments
Post a Comment