Skip to main content

Psikologi Remaja: Perkembangan Moral (Kohlberg)

SENARAIKAN DAN TERANGKAN ASAS UNTUK PERTIMBANGAN MORAL KANAK-KANAK MENGIKUT SETIAP TIGA TAHAP PEMBANGUNAN MORAL KOHLBERG.
(LIST AND DESCRIBE THE BASIS FOR CHILDREN’S MORAL JUDGEMENTS ACCORDING TO EACH OF THREE LEVELS OF MORAL DEVELOPMENT.)

TAHAP PRECONVENTIONAL
Peringkat 1 Punishment-Obedience Orientation
| Di peringkat ini, kanak-kanak beranggapan bahawa mematuhi peraturan dan undang-undang amat penting. Apa yang dikatakan oleh orang dewasa adalah suatu arahan atau perintah yang perlu dipatuhi. Sebagai cth kanak-kanak tidak akan berani mencuri kerana mengikut undang-undang atau peraturan yang ditetapkan oleh orang dewasa mereka akan dihukum. Bagi kes Heizn, kanak-kanak melihat perbuatan mencuri itu adalah salah kerana ia melanggar undang-undang dan bagi mereka Heizn akan dihukum kerana dia melangagr undang-undang

Peringkat 2 Instrumental-Hedonism Orientation
| Di peringkat ini pula, kanak-kanak cenderung untuk mengatakan bahawa tindakan ini adalah dari segi moral adalah tepat kerana keperluan serius yang diperlukan oleh pelaku. Kanak-kanak akan menilai tindakan seseorang itu sama ada bermoral ataupun tidak berdasarkan bagaimana ia memenuhi keperluan pelaku tersebut. Kanak-kanak beranggapan bahawa seseorang itu melakukan tindakan tersebut diharapkan ia akan mendapat balasan. Sebagai cth seseorang yang mencuri wang daripada orang lain kerana dia memerlukan wang tersebut untuk memberi makanan kepada anak-anaknya yang lapar. Cth kes Heizn, kanak-kanak beranggapan bahawa Heizn akan curi kerana mungkin Heizn mempunyai anak yang kecil dan dia memerlukan isterinya untuk menjaga anak-anaknya. Terdapat juga kanak-kanak yang akan mengatakan yang ia adalah “fair exchange” iaitu mereka mencuri kerana mengharapkan seseorang akan membalasnya. Cth kes Heizn, dia sepatutnya mencuri dadah tersebut untuk isterinya dan mungkin isterinya akan membalasnya

TAHAP CONVENTIONAL
Peringkat 3 Good Girl-Good Boy Orientation
| Pada peringkat ini, kebiasaannya kanak-kanak telah memasuki zaman remaka. Mereka percaya bahawa seseorang sepatutnya melakukan tindakan berdasarkan jangkaan keluarga dan juga masyarakat dan  bertingkah laku dalam cara yang baik. Tingkah laku yang baik di sini bermaksud mempunyai niat yang baik dan perasaan interpersonal seperti sayang, empati, kepercayaan dan prihatin terhadap orang lain. Kanak-kanak di peringkat ini juga berpendapat bahawa seseorang yang mengadili suatu tindakan berdasarkan peranan sosial dan jangkaan sosial di hadapannya. Cth kes Heizn: Ya, Heizn sepatutnya mencuri dadah tersebut untuk menyelamatkan isterinya kerana ia adalah peranan dia sebagai seorang suami yang taat dan baik walaupun mungkin dia akan masuk penjara

Peringkat 4 Law and Order Orientation
| Pada peringkat ini, remaja akan lebih prihatin terhadap apa yang akan dikatakan oleh masyarakat. Mereka berasa bahawa patuh kepada undang-undang dan menjalankan peranan masing-masing dengan bertanggungjawab. Mereka juga perlu menghormati pihak berkuasa. Jika seseorang melanggar undang-undang hanya kerana ia merasakan tindakannya adalah betul atau mempunyai sebab atau alasan yang kukuh, maka masyarakat akan berada dalam keadaan huru-hara kerana setiap orang dapat bertindak mengikut apa yang dia rasa betul. Kanak-kanak di peringkat ini akan melihat patuh kepada undang-undang dan peraturan yang telah ditetapkan amat perlu untuk menjaga keamanan dan ketenteraman

TAHAP POST-CONVENTIONAL
Peringkat 5 Social Contract Orientation
| Pada peringkat ini, orang akan melakukan apa yang mereka rasa betul. Mereka juga lihat kepada pelbagai pendapat dan juga nilai yang dipegang oleh orang sebelum membuat sebarang keputusan berkaitan dengan tindakan moral tersebut. Mereka merasakan mereka perlu sesuatu hak seperti nyawa sepatutnya dipertahankan dan mereka akan berusaha melakukan proses demokrasi untuk mengubah undang-undang dan peraturan yang tidak adil untuk memajukan masyarakat. Bagi mereka undang-undang adalah ciptaan manusia, maka jika undang-undang tersebut tidak membawa kebaikan kepada masyarakat, masyarakat boleh mengubah undang-undang tersebut untuk kepentingan mereka

Peringkat 6 Universal Principled Orientation

| Di peringkat ini, peringkat “ideal” ini beberapa orang sahaja yang pernah mencapainya. Orang-orang di peringkat ini mematuhi beberapa prinsip-prinsip universal seperti kesaksamaan semua rakyat, menghormati maruh manusia, komitmen kepada keadilan yang melampaui norma dan peraturan tertentu. Seseorang individu itu melabelkan sesuatu itu betul atau salah berasaskan prinsip-prinsip universal. Prinsip tersebut dibuat berdasarkan rasa hormat kepada semua individu di dunia. Semua hak individu di dunia termasuk agama dan autoriti-autoriti moral dianggap sebagai moral

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa