Skip to main content

Etnografi Silang Budaya: Kekuatan dan Kelemahan Etnografi

Kekuatan
1.  Pemerhatian Secara Langsung (Direct Observation)
Penyelidik tidak bergantung kepada laporan daripada kajian-kajian lepas, tetapi mampu untuk mengumpul data yang telah dialami @ diperhatikan olehnya. Oleh itu, tidak ada kesalahan melainkan penyelidik yang menjadikannya salah. Penyelidik mengumpul data dan maklumat secara langsung daripada respondennya. Data tersebut diperoleh melalui pemerhatian secara langsung di lapangan tersebut
2.  Mempunyai Kaitan dengan Teori (Links With Theory)
Sepanjang menjalankan kajian, penyelidik menilai bahan yang dikumpul dan boleh membandingkan dengan teori-teori, mengubah teori telunjuk data. Oleh itu, terdapat hubungan yang langsung dengan teori-teori yang sentiasa berubah
3.  Data Terperinci (Detailed Data)
Penyelidik boleh mendapatkan data yang terperinci kerana tempoh masa yang dihabiskan bersama dengan responden yang sangat panjang serta pemerhatian secara jarak dekat dan secara langsung (serta pengalaman yang dikongsi)
4.  Kesahan (Validity)
Oleh kerana penyelidik terlibat bersama dengan para responden. Data yang dikumpul adalah melalui pemerhatian secara langsung, maka datanya adalah lebih sah dan terjamin. Penyelidik mengalami apa yang dialami oleh ahli-ahli kumpulan yang dikaji
5.  Sedar Diri (Self-Awarness)
Penyelidik yang menjadi sebahagian daripada ahli kumpulan @ budaya tersebut menyebabkan penyelidik menjadi sedar diri. Hal ini akan menjadikan penyelidik lebih sedar tentang pengalaman, perasaan dan lain-lain daripada ahli-ahli kumpulan

Kelemahan
1.  Keperluan Masa (Time Requirement)
Kajian etnografi ini memerlukan masa yang lama dan panjang iaitu ia mungkin makan masa selama bertahun-tahun dan penyelidik haruslah menjadi sebahagian daripada budaya @ kumpulan pada setiap masa
2.  Kebolehpercayaan (Reliability)
Oleh kerana penyelidik etnografi sering bekerja sendiri, maka tiada sesiapa yang boleh menyemak sama ada data yang diperoleh oleh penyelidik dapat dipercayai @ tidak
3.  Keselamatan (Safety)
Terdapat isu-isu keselamatan yang perlu difikirkan oleh penyelidik iaitu penyelidik akan terpinggir daripada persekitaran sendiri/beliau diletakkan dalam persekitaran yang asing baginya. Penyelidik jg akan berasa bahawa ia menjadi sangat terasing daripada jaringan keselamatan mereka. Mungkin bahaya dari segi fizikal, mental, emosi @ sosial.
4.  Pencerobohan Privasi (Invasion of Privacy)
Terdapat kebimbangan terhadap pencerobohan privasi yang lebih terjadi kepada ahli-ahli kumpulan @ budaya. Walaupun mereka bersetuju bahawa penyelidikan boleh diteruskan, namun mereka tidak tahu sejauhmana privasi mereka boleh diancam semasa (penyelidik) dan selepas kajian dijalankan (masyarakat). Potensi kekurangan privasi bagi penyelidik terutamanya selepas kajian selesai jika ahli kumpulan mencari penyelidik untuk keluar
5.  Pembentangan Keputusan (Presentation of Result)
Masalah kepada penyelidik kerana akan terdapat pelbagai keputusan akibat daripada persepsi yang berbeza. Tempoh masa dan kemungkinan responden yang ramai akan menyebabkan pengumpulan data serta mempersembahkan keputusan akan menjadi sukar


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa