Skip to main content

Dasar Sosial: Strategi Kebajikan (Strategi Pelaburan Sosial)

Strategi Pelaburan Sosial (Social Investment Strategies)
@ Membangunkan modal insan di sesebuah negara
@ Memfokuskan kepada pelbagai usaha membangunkan kualiti pendidikan, pengetahuan, latihan dan kemahiran
@ Modal insan ialah
a)   Jumlah pengetahuan dan kemahiran yang boleh digunakan oleh sesebuah syarikat untuk melanjutkan matlamatnya
b)  Merupakan koleksi sumber-sumber pengetahuan, bakat, kemahiran, kebolehan, pengalaman, perisikan, latihan, penghakiman dan kebijaksanaan yang dimiliki secara individu dan secara kolektif oleh individu dalam populasi. Sumber-sumber ini adalah jumlah kapasiti rakyat yang merupakan satu bentuk kekayaan yang boleh diarahkan untuk mencapai matlamat negara @ lain-lain

Konsep Modal Insan
@ Aset-aset sosial seperti sumber manusia, budaya, nilai, norma, agama, penyertaan awam, komuniti dan kumpulan sosial tertentu yang terdapat dalam sesebuah negara untuk menjana keuntungan ekonomi, politik dan sosial kepada negara tersebut
@ Jaringan sosial dan sistem sokongan sosial yang amat diperlukan oleh individu bagi mewujudkan hubungan interaksi yang berkesan dan bermakna dengan individu-individu
@ Kata kunci penting dalam modal insan adalah jaringan kerja dan nila/norma timbal balas yang bersifat dua hala yang proaktif

Kepentingan Pelaburan Sosial
1.    Meningkatkan kualiti kesejahteraan hidup individu, kumpulan sosial, komuniti, masyarakat dan rakyat secara menyeluruh
2.   Pencapaian yang baik dalam pendidikan dan ilmu pengetahuan (kadar pencapaian yang tinggi dalam peperiksaan, penurunan dalam kadar keciciran pelajar)
3.    Penurunan dalam kadar jenayah kekerasan atau bersifat negatif
4.   Peningkatan dalam tahap kesihatan
5.   Memberi sumbangan yang baik dalam bentuk pembayaran cukai
6.   Mempunyai kadar toleransi yang tinggi, mengamalkan sistem ekonomi yang lebih adil kepada semua rakyat, mengamalkan persamaan hak yang lebih adil, mempunyai semangat sivik dan nilai moral yang tinggi

Intervensi-intervensi Strategi Pelaburan Sosial
1.  Meningkatkan Pelaburan dalam Modal Insan
ö Program “manusia, manusia dan manusia”
ö Kesejahteraan sosial individu hanya boleh dicapai jika individu mempunyai semangat dan usaha untuk meningkatkan taraf kehidupan mereka
ö Program jaga diri bagi kemahiran sosial di mana memberi tumpuan kepada usaha diri sendiri
ö Pelaburan ekonomi dan sosial berskala besar (budaya keusahawanan) dan berskala kecil (membantu individu, keluarga yang berpendapatan rendah @ peniaga-peniaga/pekebun-pekebun/petani-petani kecil supaya dapat menjalankan perniagaan mereka dengan lebih efektif)
ö Intervensi kemahiran sosial (membina keyakinan diri, semangat diri serta melatih mereka dengan kemahiran-kemahiran sosial)
2.  Menggalakkan Pelaburan dalam Program-Program Pembentukan Modal Insan
ö Strategi pembangunan komuniti membolehkan komuniti mengawal dan mentadbir urus sumber-sumber setempat untuk digunakan bagi memajukan komuniti mereka sendiri
ö Cth: Program berbentuk mobilisasi sosial, program berbentuk pemerkasaan sosial, program berbentuk penyertaan sosial
ö Sektor pendidikan
ö Bidang-bidang kesihatan dan makanan, kebajikan kanak-kanak, kemahiran-kemahiran serta perkhidmatan-perkhidmatan sosial untuk kumpulan berkeperluan khas dan berusia, pendidikan kesihatan ibu mengandung, perancangan dan pengurusan keluarga, pendidikan kanak-kanak
ö Mampu menamam ideologi @ nilai sosial tertentu untuk mengatasi masalah sosial yang wujud
ö Meningkatkan volume dan intensiti perhubungan sosial yang bersifat kerjasama dalam komuniti
3.  Memperkasa Aset Individu dan Aset Komuniti
ö Pelaburan dalam pembangunan infrastruktur (jalan raya, pengangkutan, jabatan, sekolah, sistem bekalan air awam, klinik, hospital)
ö Menggalakkan Penglibatan dan Penyertaan Aktif Individu dan Komuniti dalam Ekonomi Pekerjaan yang Produktif
a)   Latihan pekerjaan, pendidikan pekerjaan, penempatan kerja, program-program mikrokredit
b)  Polisi pekerjaan yang fleksibel dan terbuka kepada individu berkeperluan khas
c)   Program pembangunan microenterprise
d)  Program menyediakan peluang pekerjaan, menyediakan penempatan dan latihan kerja, perkhidmatan sokongan, program menanam pengetahuan kemahiran yang diperlukan
ö Mengalihkan dan Menghapuskan Segala Halangan Individu/Komuniti untuk Menyertai Aktiviti Ekonomi
a)   Kekurangan kemahiran, kebolehan untuk mencari pekerjaan, limitasi akses terhadap maklumat dan jaringan sosial, had mobilisasi untuk mencari pekerjaan
b)  Harus sensitif kepada keperluan peranan jantina berbeza (Cth: Ibu yang mempunyai anak)
c)   Diskriminasi ras-etnik, jantina, keagamaan, bangsa, umur, kenegaraan, kecacatan
d)  Melabur dalam program-program sosial yang berkaitan dengan anti-diskriminasi dan tindakan affrimative yang mampu membasmi halangan terhadap pekerjaan dan menggalakkan penyertaan serta penglibatan individu dalam aktiviti ekonomi
e)   Cth: Program-program penjagaan anak di tempat kerja, polisi sekuriti sosial yang lebih komprehensif (keperluan penjagaan keluarga para pekerja), program tempat kerja yang lebih selesa (pekerja wanita yang berkeluarga)
4.  Membentuk Persekitaran Sosial yang Kondusif untuk Pembangunan
ö Program sosial yang mampu mencegah dan mengurangkan masalah jenayah dan masalah sosial dalam negara
ö Program yang mampu mengekalkan keharmonian setiap kaum
ö Program yang mampu meningkatkan integrasi dan solidariti kaum
ö Program yang menjamin keselamatan, kestabilan dan ketenteraman politik negara




Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa