Skip to main content

Asas Tingkah Laku Manusia: Kecelaruan


PSIKOPATOLOGI
v Bidang ilmu psikologi yang mengkaji kecelaruan mental, emosi dan tingkah laku yang dialami oleh manusia
v Individu yang mengalami masalah psikopatologi dilihat sebagai individu yang tidak berkeupayaan untuk bertingkah laku mengikut landasan yang dapat meningkatkan kesejahteraan dirinya

PUNCA-PUNCA KECELARUAN
1.    Biologikal
2.    Psikologikal
3.    Persekitaran
4.    Kuasa ghaib

JENIS-JENIS KECELARUAN
1.  Kecelaruan Psikotik
v Kecelaruan yang dicirikan oleh kehadiran simptom-simptom psikotik seperti halusinasi (kecelaruan persepsi), delusi (kecelaruan pemikiran), skizofrenia (kecelaruan yang luas dan boleh merangkumi halusinasi, delusi, emosi, tingkah laku dan lain-lain), percakapan tidak tersusun, terputus hubungan dengan realiti (anda boleh dengar dan lihat tetapi orang lain tidak boleh)
2.  Kecelaruan Mental
v Berkaitan dengan stress/tekanan
v Tidak dianggap sebagai perkembangan normal
3.  Kecelaruan Bahan
v Kecelaruan di mana berlaku perubahan yang tidak diingini akibat daripada penyalahgunaan, kebergantungan ke atas bahan seperti dadah dan alkohol
v Penyalahgunaan dadah, alkohol, kokain, pil kuda

4.  Kecelaruan Mood
v Kecelaruan yang dicirikan oleh kemurungan atau mania yang berpanjangan
v Cth: Kecelaruan kemurungan major, kecelaruan dwipolar
v Mania: Mood adalah gembira, riang, girang, suka bergaul dan suka mendesak
v Kecelaruan dwipolar melibatkan kedua-dua mood iaitu mood kemurungan dan mood mania
5.  Kecelaruan Kebimbangan
v Kecelaruan yang dicirikan oleh kebimbangan dan tingkah laku menghindar
v Cth: Kecelaruan panik (mudah rasa cemas), agorafobia (dalam situasi baru), kecelaruan tekanan (stress disorder), kecelaruan obsesif-kompulsif (keterlaluan dalam fikiran atau tingkah laku)
6.  Kecelaruan Somatofora
v Kecelaruan di mana simptom-simptom fizikal yang wujud berasal daripada sumber psikologikal dan bukannya daripada masalah perubatan
v Rasa mengalami masalah kefungsian badan
v Cth: Hipokondrios, kecelaruan penukaran
v Hipokondrias: Rasa demam tetapi suhu badan normal; tidak percaya bahawa dia tidak mempunyai penyakit
v Somatisasi: Rasa bimbang yang ditandai dengan masalah kefungsian badan seperti sesak nafas
v Kesakitan: Rasa kerap sakit dan telah mendapatkan rawatan perubatan berulang kali
v Penukaran: Gangguan emosi melampau sehingga mengganggu kefungsian tubuh badan
7.  Kecelaruan Pemisahan
v Kecelaruan di mana seseorang menangani tekanan atau konflik dengan melupakan maklumat peribadi yang penting atau tentang identiti keseluruhan seseorang
v Wujud jurang dalam memori/rasa asing pada diri sendiri
v Amnesia: Keliru dengan ingatan diri sendiri
] Auterograd: Sukar membentuk ingatan baru
] Retrograd: Sukar mengingati peristiwa lampau
v Fugue: Keliru dengan identiti diri sendiri
v Personaliti pelbagai: Seseorang mempunyai 2 atau lebih personaliti (Cth: Seorang gadis yang pernah dirogol semasa kecil, dia mempunyai pelbagai personaliti semasa dewasa
8.  Kecelaruan Personaliti
v Kecelaruan yang dicirikan oleh pola tingkah laku yang maladaptif, tidak fleksibel yang berpanjangan yang bermula di awal kehidupan, yang menyebabkan kemurungan personaliti atau masalalah dalam kefungsian sosial dan pekerjaan
v Tahap sederhana
a)   Kecelaruan Personaliti Kebergantungan
] Individu tersebut terlalu bergantung kepada orang sekelilingnya sehingga tidak dapat dipisahkan dan mempunyai perasaan takut apabila berpisah
b)  Kecelaruan Personaliti Anti-Sosial
] Menunjukkan sedikit rasa bersalah terhadap tingkah lakunya yang salah seperti menipu, memanipulasi, mempergunakan orang lain, tingkah laku seksual yang agresif
v Tahap Tinggi
a)   Kecelaruan Personaliti Penolakan
] Sesetengah individu yang akan cuba untuk mengelakkan dirinya dari pergaulan sosial sebab merasa dirinya akan dimalukan di hadapan umum dan menjauhkan dirinya dari keadaan-keadaan yang memberi ancaman pada dirinya
b)  Kecelaruan Obsesif-Kompulsif
] Sifat kesempurnaan yang tinggi, sifat kawalan diri yang tinggi, susah buat keputusan, ketegaran terhadap sesuatu tingkah laku
] Kelemahan dalam mengendalikan aktiviti harian seperti kekerapan membasuh tangan, terlalu menjaga kebersihan tempat dan diri sendiri, sifat fanatik terhadap sesuatu perkara atau orang
c)   Kecelaruan Personaliti Skidzoid
] Ketidakupayaan dalam membentuk hubungan emosi yang baik dengan orang lain dan tidak mempunyai minat dalam apa-apa hal pun
v Tahap Keras
a)   Kecelaruan Personaliti Pinggiran (Borderline)
] Keadaan individu yang mengalami gangguan identiti jantina, matlamat hidup, imej kendiri dan hubungan peribadi dengan orang yang signifikan
] Tingkah laku impulsif, cepat marah tanpa provokasi yang rasional
b)  Kecelaruan Personaliti Paranoid
] Tingkah laku ganjil seperti sering mengesyaki perbuatan orang lain, tidak mempercayai orang lain
] Cth: Seseorang yang menganggap kekasihnya atau suaminya curang kepadanya walaupun perkara ini tidak betul atau tidak ada bukti langsung
9.  Kecelaruan Seksual
v Ia memberi bahaya kepada orang lain
v Cth: Mempunyai keghairahan seks terhadap kanak-kanak atau menyebabkan seseorang individu mengalami tekanan dan sakit di kawasan organ seksnya seperti keengganan melakukan hubungan seksual
10.            KECELARUAN NEUROTIK
v Kecelaruan yang melibatkan sebahagian personaliti
v Kebimbangan berlebihan, takut, sedih, tertekan, mudah terganggu, marah, penghargaan kendiri rendah

v Simptom fizikal: Degupan jantung kencang, kejang otot, sakit perut

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa