Skip to main content

Asas Tingkah Laku Manusia: Persepsi


Y  Kesedaran dan reaksi seseorang individu terhadap rangsangan-rangsangan
Y  Suatu proses di mana individu mentafsirkan kederiaan rangsangan dan memberi makna kepadanya
Y  Melibatkan interpretasi deria rangsangan yang dideriakan, mentafsir dan mengorganisasikannya supaya gambaran mental yang dibentuk dapat difahami secara lebih bermakna

PANCAINDERA DAN DERIA
Y  Mata (Penglihatan)
Y  Hidung (Bau)
Y  Lidah (Rasa)
Y  Telinga (Pendengaran)
Y  Kulit (Sentuhan)

PRINSIP-PRINSIP GESTALT (PERSEPSI ORGANISASI)
Y  School of though yang melihat minda manusia dan tingkah laku sebagai suatu keseluruhan
1.  Bentuk dan Latar serta Kontur
| Bentuk adalah benda yang dilihat, 1 unit yang dipersepsikan dan memberi makna
| Latar adalah latar belakang benda tersebut, tidak mempunyai bentuk dan makna
| Kontur merupakan garis pemisah untuk membezakan bentuk dan latar
Figure and Ground2.jpg

| Cth: Rasa masin pada makanan yang sedang dimakan (bentuk), nasi dan lauk  dalam mulut (latar)
| Cth: Manusia yang jahat cuba mengaburi kejahatannya dengan cara berbuat baik (kontur)
2.  Pengelompokan (Grouping)
| Kedekatan (Law of Proximity)
b  Benda-benda yang berdekatan antara satu sama lain selalunya akan dianggap sebagai satu kelompok
law-of-proximity-web-design.png
| Kesamaan (Law of Similarity)
b  Objek-objek yang sama dari segi warna, bentuk atau tekstur cenderung untuk dikelompokkan sebagai satu kelompok
b  Cth: Pemain bola sepak, 2 pasukan berlainan berdasarkan kepada warna jersi
| Penutupan (Law of Closure)
b  Manusia juga mengumpulkan elemen-elemen untuk menghasilkan penutupan atau penyudahan
sqare_circle1-300x132.jpg
| Permudahan (Law of Pragnanz)
b  Manusia cenderung mengkelompokkan elemen untuk membentuk rajah atau gambaran yang elok
b  Gambaran yang elok mungkin bermaksud manusia cenderung mengorganisasi bentuk dengan cara yang paling mudah
| Kesinambungan/Keselanjaran (Law of Continuity)
b  Manusia cenderung melihat elemen-elemen dengan cara yang menghasilkan kesinambungan yang lancar
b  Cenderung untuk menghubungkan titik-titik yang menghasilkan garisan yang lurus atau sedikit lengkuk

PERSEPSI KEJAUHAN DAN KEDALAMAN
Y  Persepsi penglihatan yang berkait dengan jarak objek
Y  Tandasaran (cues) menentukan kejauhan dan kedalaman sesuatu objek
Y  Tandasaran pula bergantung kepada maklumat melalui satu mata (monocular cues) atau kedua-dua mata (binocular cues)

PERSEPSI KEMALARAN
Y  Kita mempersepsikan dunia ini sebagai tempat yang tetap dan tidak berubah
Y  Namun, kederiaan memberitahu kita objek itu berubah
Y  Antara jenis-jenis kemalaran persepsi ialah saiz, warna, bentuk dan kecerahan

PERSEPSI PERGERAKAN
Y  “Pergerakan” bermaksud perubahan kedudukan objek dalam suatu ruang
Y  Kita hanya mempersepsikan objek itu bergerak, namun rangsangan yang sebenarnya diterima ialah objek tersebut tidak bergerak
Y  Cth: Cahaya lampu mendorong kepada terjadinya persepsi pergerakan


Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa