Skip to main content

Asas Tingkah Laku Manusia: Teori Kognitif


 Kognitif bermaksud berfikir
 Tingkah laku ditentukan oleh proses mental seperti persepsi, ingatan, kebijaksanaan dan proses berfikir
 Memberikan perhatian yang lebih kepada pengalaman subjektif dan pentafsiran
 Kurang memberikan perhatian kepada situasi objektif
 Menekankan kepentingan manusia berfikir

Teori Perkembangan Kognitif
 Dipelopori oleh Jean Piaget
 Andaian: Perkembangan kognitif berlaku dalam turutan yang tetap
Perkembangan kognitif berkembang secara berterusan dari tahap yang mudah kepada tahap yang lebih kompleks
Struktur kognitif dibentuk, dikembangkan dan diubahsuai hasil interaksi individu dengan persekitarannya

TAHAP PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET
1.  Tahap Deria Motor (Sensorimotor Stage)
 Lahir hingga 2 tahun
 Bagi membentuk pemahaman mengenai dunia sekelilingnya melalui koordinasi pengalaman kederiaan dengan tindakan fizikal
 Mereka berkembang daripada tindakan refleksi naluri semasa lahir kepada permulaan pemikiran simbolik sehingga tamat tahap tersebut
 Mengalami dunia melalui deria dan pergerakan seperti menghisap jari atau mencapai permainan, mendengar dan merasa
2.  Tahap Pra-Operasi (Preoperational Stage)
 Berlaku semasa kanak-kanak berumur 2-7 tahun
 Mula berupaya menggunakan perkataan dan imej-imej bagi menerangkan tentang dunia sekeliling
 Wujud peningkatan pemikiran simbolik dan ianya melebihi perkaitan antara maklumat kederiaan dan tindakan fizikal
 Prinsip ketekulan adalah lemah
 Logik mereka adalah tidak terurus atau belum berkembang lagi
 Cth: Kanak-kanak akan cenderung berpendapat bahawa air yang dituang ke dalam gelas yang tinggi dan sempit adalah lebih banyak berbanding dengan air di dalam gelas yang pendek dan lebar
 Tahap ini memperlihatkan bahawa konsep masih belum dioperasikan kerana realitinya jumlah air yang dituangkan ke dalam kedua-dua jenis gelas adalah sama banyak
3.  Tahap Operasi Konkrit (Concrete-Operational Stage)
 7-11 tahun
 Kanak-kanak berupaya berfikir secara logik mengenai peristiwa-peristiwa konkrit dan boleh mengkategorikan objek-objek kepada set-set yang berbeza
4.  Tahap Operasi Formal (Formal-Operational Stage)
 11 tahun ke atas iaitu umur remaja dan ke atas
 Berupaya mengguna serta memahami logik dan konsep-konsep abstrak
 Pemahaman logik semakin meningkat
 Individu tersebut menjadi seorang yang sedar tentang kemungkinan-kemungkinan yang ada

    

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa