Skip to main content

Gender: Ketakakuran Gender dan Kesannya


1.    Penampilan
Ketakakuran gender dapat dilihat melalui penampilan para wanita dan juga lelaki. Ketakakuran gender dapat dilihat apabila lelaki berpakaian seperti seorang wanita manakala wanita berpakaian seperti seorang lelaki. Lelaki yang tidak mengaku gendernya akan memakai pakaian wanita seperti pakai baju berwarna merah jambu, berkasut tumit tinggi, memakai skirt dan “dress” dan lain-lain supaya kelihatan lebih feminin. Bagi wanita pula, mereka akan memakai pakaian seperti seorang lelaki seperti berseluar, baju T-shirt dan pakai kasut kasut. Penampilan wanita dan lelaki juga dapat dilihat melalui solekan iaitu lelaki yang bersifat feminin akan suka bersolek seperti gincu, pewarna kuku, rantai, gelang, anting-anting dan lain-lain. Seseorang wanita atau lelaki yang tidak akur gendernya juga dapat dilihat melalui rambutnya iaitu wanita berambut pendek seperti lelaki manakala lelaki berambut panjang.

2.      Gaya Hidup
Gaya hidup bagi seseorang wanita atau lelaki yang tidak akur kepada gendernya akan amat berbeza dengan orang yang biasa. Sebagai contoh, seseorang lelaki yang berkelakuan seperti seorang wanita akan bersifat lemah lembut, bersopan serta tidak akan menggunakan perkataan-perkataan yang kasar. Sebaliknya wanita yang berkelakuan seperti seorang lelaki pula akan menggunakan bahasa-bahasa atau isyarat-isyarat yang kasar, kurang sopan atau tidak sedap didengar. Lelaki-lelaki ini akan hidup seperti seorang wanita iaitu pakai pakaian wanita, memasak, membasuh baju, menjaga anak-anak dan kerja-kerja domestik lain yang dilakukan oleh wanita. Wanita pula akan berpakaian seperti seorang lelaki, bekerja di luar rumah, mencari nafkah untuk keluarga dan lain-lain. Seseorang wanita yang berkelakuan seperti seorang lelaki akan lebih suka untuk bergaul dengan lelaki-lelaki lain dan sekitar mereka juga akan dikelilingi oleh kaum lelaki. Mereka juga berkemungkinan untuk jatuh hati dengan sama jenis. Bagi lelaki yang berkelakuan seperti seorang wanita pula, mereka lebih suka untuk bergaul dengan wanita, lebih memahami wanita dan mereka akan dikelilingi oleh para wanita. Mereka juga berkemungkinan untuk suka pada sama jenis.

3.      Pekerjaan
Pekerjaan juga merupakan salah satu contoh ketidakakuran gender. Mengikut pandangan masyarakat, seseorang wanita harus memilih pekerjaan yang bersifat feminin seperti setiausaha, jururawat, cikgu dan lain-lain manakala lelaki pula sepatutnya bekerja sebagai seorang doktor, polis, askar dan lain-lain pekerjaan yang bersifat maskulin. Mereka yg tidak akur kepada gender sendiri akan memilih pekerjaan yang bersifat bertentangan dengan gender mereka. Bagi seseorang wanita yang bersifat sebagai seorang lelaki, mereka akan memilih pekerjaan yang bersifat maskulin seperti menjadi arkitek, jurutera, doktor, polis dan lain-lain. Lelaki yang bersifat feminin pula akan cenderung untuk menceburi bidang guru, kerani, setiausaha, jururawat dan lain-lain pekerjaan yang bersifat feminin. Kesannya, golongan-golongan ini akan dilihat sebagai pelik kerana mereka memilih pekerjaan yang bertentangan dengan gender mereka. Mereka juga akan dianggap sebagai “gila” oleh sesetengah masyarakat kerana memilih pekerjaan yang bertentangan dengan persepsi masyarakat.

4.      Hobi
Hobi juga merupakan salah satu aspek ketakaakuran gender. Sejak dari kecil, budak lelaki dan budak perempuan telah disosialisasikan oleh ibu bapa mereka. Budak lelaki dibenarkan untuk bermain permainan seperti pistol dan robot serta menolong ayah. Budak perempuan pula dibenarkan untuk bermain dengan anak patung atau permainan masak-memasak serta menolong ibu mereka di dapur atau menjaga adik-adik mereka yang masih kecil. Hal ini telah menyebabkan hobi mereka ini telah ditetapkan semenjak mereka kecil lagi. Bagi wanita atau lelaki yang tidak akur dengan gender mereka, mereka akan melakukan hobi yang bertentangan dengan gender mereka. Bagi wanita yang berkelakuan seperti seorang lelaki, mereka akan suka sukan yang lasak seperti main bola sepak atau sepak takraw, bertukang, mengecat atau membaiki lampu-lampu yang rosak di rumah. Lelaki yang feminin pula akan suka memasak, mengemas rumah, menjaga anak, menanam pokok-pokok bunga atau menjahit.

5.      Pemikiran
Pemikiran kaum wanita dan lelaki telah dibentuk sejak mereka kecil lagi. Sebagai contoh, seseorang budak perempuan sudah disosialisasikan oleh ibu mereka supaya menjadi seperti ibu mereka apabila budak perempuan itu sudah besar. Budak perempuan tersebut telah diajar bagaimana untuk memasak, membasuh dan menjaga adik-adik mereka yang masih kecil. Budak perempuan itu juga tidak digalakkan untuk belajar kerana mereka telah diberitahu bahawa pelajaran itu tidak penting bagi mereka. Mereka juga diajar bagaiman untuk berjalan, bercakap atau bertindak di depan semua orang terutamanya orang yang lebih tua. Oleh itu, wanita yang mempunyai pemikiran seperti seorang lelaki iaitu berfikiran rasional, bersikap tenang dan lain-lain akan menganggap wanita-wanita lain membosankan atau sangat rimas. Bagi wanita berpelajarn tinggi pula akan ditakuti oleh lelaki-lelaki lain kerana mereka dianggap lebih bijak dan cerdik daripada lelaki tersebut. Pemikiran wanita yang berpelajaran juga berlainan dengan wanita yang tidak berpelajaran. Lelaki lebih suka akan wanita yang dianggap lebih bodoh daripada mereka. Lelaki yang lebih feminin pula akan bersifat lebih penyayang, lebih lembut, akan lebih beremosi, lebih suka meluahkan perasaan dan lain-lain.

KESAN KETAKAKURAN GENDER
1.      Dibuli dan Didera
Golongan yang tidak akur kepada gendernya akan dibuli atau didera oleh masyarakat. Hal ini demikian kerana masyarakat menganggap bahawa kewujudan golongan sebegini adalah ancaman bagi mereka dan mereka tidak mungkin akan membiarkan golongan sebegini berleluasa. Sebagai contoh, seorang lelaki yang berpakaian wanita akan dibuli, diejek dan didera kerana golongan ini dlihat sebagai golongan yang amat keji dan geli. Masyarakat tidak dapat menerima golongan ini kerana mereka tidak akur kepada gender mereka sendiri dan bertentangan dengan norma-norma masyarakat. Golongan ini juga mungkin akan didera secara fizikal atau seksual. Misalnya, terdapat golonagn Mak Nyah yang mengatakan bahawa mereka dipukul atau ditendang apbila masyarakat melihat golongan ini pakai pakaian yang bertentangan dengan gender masing-masing. Selain daripada didera secara fizikal, golongan ini juga didera secara seksual. Terdapat beberapa yang mengatakan bahawa mereka dijadikan sebagai sasaran untuk melakukan seks. Sesetengah akan dipukul atau diugut jika mereka tidak ingin melakukan seks dengan orang berkenaan. Hal ini menyebabkan mereka berasa sangat takut dan akan menjerit meminta tolong apabila mereka diserang. Masyarakat yang melihat golongan ini dibuli dan didera membiarkan mereka sahaja kerana masyarakat berpendapat bahawa mereka layak untuk menerimanya.

2.      Hilang Keyakinan Diri
Masyarakat memandang rendah kepada golongan ini. Hal ini menyebabkan golongan yang tidak akur kepada gender mereka sendiri akan hilang keyakinan diri mereka. Mereka akan pandang rendah kepada diri sendiri dan mereka juga mungkin akan mula berfikir adakah apa yang mereka lakukan selama ini betul. Mereka akan terima tamparan yang lebih hebat apabila keluarga sendiri tidak dapat menerima mereka seadanya. Misalnya, terdapat seorang Mak Nyah yang menceritakan pengalaman dia dihalau oleh keluarga sendiri kerana ahli keluarganya tidak dapat menerima dia seadanya. Apbila ahli keluarga sendiri tidak dapat menerimanya, hal ini akan menyebabkan keyakinan dirinya semakin rendah. Golongan ini mungkin akan bermula berfikir untuk bunuh diri atau melakukan perkara yang bodoh kerana mereka telah mula hilang keyakinan sendiri. Golongan ini mungkin akan berasa marah, sedih dan kecewa dengan masyarakat kerana maasyarakat tidak dapat menerima mereka seadanya.

3.      Hilang Punca Pendapatan
Masyarakat yang melihat golongan yang tidak akur kepada gender sendiri akan berasa bahawa golongan ini sangat menjijikkan. Hal ini menyebabkan golongan ini mungkin tidak dapat mencari pekerjaan atau sesetengah daripada mereka yang mungkin akan hilang kerja yang sedia ada. Sebagai contoh, terdapat seorang Mak Nyah yang mengatakan bahawa dia tidak dapat bekerja secara halal kerana tidak ada orang ingin mengambilnya bekerja. Apabila terdesak, golongan ini akan mula mencari punca pendapatan dengan cara lain atau cara yang kotor. Ada sesetengah mereka yang terpaksa menjual diri hanya kerana ingin mencari pendapatan supaya dapat menyara hidup diri sendiri. Golongan yang hilang punca pendapatan ini juga mungkin akan mengalami kesusuhan untuk hidup kerana mereka tidak mempunyai wang yang cukup untuk menyara hidup mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa