Skip to main content

Organizational Behavior: Organizational Culture

Definisi
·         Merupakan sistem nilai bersama yang dikongsi oleh ahli-ahli sesebuah organisasi yang membezakannya daripada organisasi-organisasi yang lain
·          Mempunyai nilai dan kepercayaan yang dikongsi bersama dan mengawal bagaimana tingkah laku manusia dalam organisasi tersebut
·         Nilai-nilai ini mempunyai pengaruh yang kuat ke atas ahli-ahli yang berada dalam organisasi tersebut seperti dari segi pemakaian, perbuatan dan juga cara melaksanakan pekerjaan mereka
·         Setiap organisasi mempunyai ciri-ciri yang unik dan istimewa
·         Menyediakan garis panduan serta batas bagi tingkah laku ahli-ahli organisasi
·         Terdapat 7 ciri-ciri yang merupakan asas budaya organisasi
1.  Inovasi dan mengambil risiko (Innovation and risk taking)
«  Syarikat-syarikat dengan budaya yang meletakkan nilai yang tinggi kepada inovasi menggalakkan pekerja mereka untuk berinovasi dan berani untuk mengambil risiko dan cabaran. Pekerja-pekerja juga digalakkan untuk membuat pembaharuan dalam melaksanakan pekerjaan mereka. Manakala bagi syarikat-syarikat yang tidak meletakkan nilai yang tinggi kepada budaya inovasi dan mengambil risiko pula akan mengharapkan pekerja mereka untuk menjalankan tugas mereka dengan cara yang sama tanpa melakukan sebarang pembaharuan atau mencari jalan untuk meningkatkan prestasi mereka
2.  Memberi perhatian kepada terperinci (Attention to detail)
«  Syarikat yang memandang tinggi pada nilai ini akan mengharapkan pekerja mereka untuk menjadi seorang yang tepat dalam melaksanakan kerja mereka. Pekerja juga diharapkan agar memberi perhatian kepada pekerjaan mereka dengan terperinci. Pekerja juga diharap agar menjadi seorang yang pandai membuat analisis
3.  Orientasi kepada hasil (Outcome orientation)
«  Syarikat yang mempunyai nilai yang tinggi pada orientasi kepada hasil akan melihat kepada hasil atau keputusan yang dilakukan oleh pekerja mereka. Mereka tidak akan melihat kepada proses atau teknik yang digunakan oleh pekerja mereka dalam mencapai tujuan tersebut. Sebagai contoh, bagi syarikat yang menjual barangan, mereka hanya akan memerintahkan pekerja mereka untuk menjual barangan itu dengan cara yang apapun agar barangan tersebut mendapat tempahan yang banyak serta mendapat hasil yang baik.
4.  Orientasi orang (People orientation)
«  Syarikat-syarikat yang meletak nilai yang tinggi pada budaya ini akan meletakkan kepentingan terhadap pekerja mereka. Mereka akan berfikir bagaimana keputusan yang dibuat oleh mereka akan memberik kesan kepada pekerja-pekerja mereka. Hal ini demikian kerana bagi mereka, ia adalah amat penting menjaga maruah dan juga kehormatan pekerja mereka
5.  Orientasi pasukan (Team orientation)
«  Syarikat-syarikat yang menjalankan kerja secara berpasukan atau berkumpulan dan bukannya individu akan meletakkan nilai yang tinggi ke atas ciri-ciri budaya organisasi ini. Syarikat-syarikat ini akan menggalakkan pekerja mereka untuk berkerjasama dalam satu pasukan bagi merealisasikan sebarang projek mereka. Mereka tidak menggalakkan pekerja mereka untuk melaksanakan sebarang projek secara individu. Syarikat-syarikat yang mengamalkan ciri-ciri budaya organisasi ini cenderung untuk mempunyai hubungan yang baik antara rakan sekerja dan juga pengurus mereka
6.  Agresif (Aggressiveness)
«  Ciri-ciri budaya organisasi ini akan menentukan sama ada ahli kumpulan akan dijangkakan untuk menjadi agresif atau “easy going” apabila mereka bertanding dengan syarikat yang sama dengan mereka di pasaran. Syarikat yang mengamalkan nilai agresif ini akan meletakan nilai yang tinggi kepada daya saing. Mereka mengharapkan pekerja mereka untuk menjadi seorang yang daya saing dan mampu untuk menghasilkan sesuatu keputusan atau hasil yang diingini oleh syarikat mereka


7.  Kestabilan (Stability)
«  Kestabilan ini melihat sejauhmanakah organisasi menekankan untuk mengekalkan status quo atau untuk berubah supaya dapat berkembang. Ciri budaya organisasi kestabilan ini adalah diramalkan, berorientasikan berkuasa dan birokrasi. Hal ini bertujuan untuk menyelaras serta melaraskan usaha individu supaya mencapai tahap yang tertinggi dalam kecekapan. Apabila persekitaran syarikat adalah stabil, budaya ini dapat membantu syarikat untuk menjadi berkesan dengan menyediakan tahap yang stabil dan berterusan. Namun, apabila persekitaran menjadi tidak stabil maka syarikat haruslah cepat berubah supaya ia dapat berkembang menjadi maju

HOW EMPLOYEES LEARN CULTURE (BAGAIMANA PEKERJA MEMPELAJARI BUDAYA)
1.  Cerita (Stories)
«  Selalunya pekerja mempelajari tentang budaya di tempat kerja adalah melalui cerita
«  Cerita ini adalah tentang pengasas organisasi tersebut, objektif dan matlamat organisasi, halangan serta masalah ketikan ingin menubuhkan organisasi, zaman kegemilangan, reaksi terhadap kesilapan-kesilapan masa lalu

2.  Upacara (Rituals)
«  Merupakan salah satu aktiviti yang diluahkan dan memperkuatkan nilai-nilai di sesebuah organisasi iaitu matlamat yang macam mana paling penting, orang mana yang paling penting dan lain-lain
«  Cth: “Gimme a W, Gimme an A, Gimme an L, Gimme a squiggle, give an M,A,R,T!”

3.  Simbol Material (Material Symbols)
«  Apa yang disampaikan kepada pekerja tentang siapa yang penting, tahap keinginan pengurusan serta tingkah laku yang bersesuaian dengan organisasi
«  Cth: susunan meja dan kerusi, bilik mesyuarat dan lain-lain yang boleh dijadikan sebagai simbol budaya di sesebuah organisasi

4.  Bahasa (Language)
«  Digunakan untuk membezakan budaya dengan organisasi yang lain
«  Istilah yang unit boleh terdiri daripada alat-alatan, pekerja, pembekal, pelanggan ataupun barangan yang berkaitan dengan organisasi
«  Cth: Syarikat Boeing, BOLD (Boeing online data), SLO (service level objectives)

Kandungan dan kekuatan sesuatu budaya dipengaruhi oleh persekitaran etika organisasi dan tingkah laku beretika ahli dalam organisasi tersebut. Terangkan berserta contoh yang sesuai mengenai peranan organisasi dalam membentuk budaya yang beretika dalam kalangan pekerjanya.

1.  Menjadi role model yang boleh dicontohi (Be a visible role model)
«  Pengurus haruslah menjadi contoh atau role model yang baik kepada pekerjanya
«  Hal ini demikian kerana pekerja akan melihat kepada tingkah laku pengurusan atasan yang bersesuaian dan dapat diterima di tempat kerja
«  Oleh itu, jika pihak atasan mengamalkan sikap atau tingkah laku yang positif maka pekerjanya juga akan bertingkah laku sedemikian
«  Cth: Pengurus yang meletakkan amanah, jujut dan bertanggungjawab sebagai salah satu piawai yang tinggu bagi dirinya. Maka pekerja di bawahnya juga akan mengikuti langkahnya
«  Pemimpin juga haruslah bersikap terbuka terhadap kritikan, kegagalan dan cadangan. Pengurus yang berkesan adalah pengurus yang dapat menerima sebarang kritikan, kegagalan dan cadangan tersebut dengan baik
«  Menghargai tugas baik yang dilaksanakan oleh pekerja


2.  Berkomunikasi berkaitan dengan jangkaan etika (Communicate ethical expectations)
«  Etika yang kabur dan samar boleh dikurangkan dan menyampaikan kod etika organisasi
«  Kod etika organisasi hendaklah menyatakan nilai-nilai utama organisasi dan peraturan etika yang mesti diikuti oleh pekerja
«  Namun, kod etika akan tidak bernilai atau tidak dapat berfungsi dengan baik jika pengurusan atasan gagal untuk menunjukkan model tingkah laku yang beretika
«  Pengurus haruslah sentiasa berkomunikasi dengan pekerja mereka tentang kod etika seperti bertanggungjawab dalam melaksanakan kerja mereka, jujur, amanah, berdisiplin
«  Pengurus haruslah melaksanakan kod etika yang telah ditetapkan, hal ini demikian kerana pekerja akan mengikuti
«  Berkomunikasi dengan pekerja bawahan mereka berkenaan dengan isu-isu berkaitan dengan etika dan integriti seperti kepentingan etika, moral dan integriti, keperluan mempraktikkan nilai-nilai murni dan pematuhan terhadap undang-undang dalam pelaksanaan tanggungjawab

3.  Menyediakan latihan etika (Provide ethical training)
«  Sediakan seminar, bengkel latihan dan program latihan etika yang sama dan bersesuaian
«  Gunakan sesi latihan untuk mengukuhkan piawaian kelakuan organisasi
«  Cth: Untuk menjelaskan apa amalan yang dibenarkan atau tidak dibenarkan
«  Untuk menangani dilema etika
«  Bekalkan majalah, jurnal, artikel dan sebagainya semasa menyediakan program latihan (risalah)
«  Slogan-slogan atau cogan-cogan kata


4.  Memberi ganjaran kepada sesiapa yang mematuhi kod etika dan hukuman kepada yang tidak mematuhi kod etika (Visibly reward ethical acts and punish unethical ones)
«  Pengurs haruslah membuat penilaian dari semasa ke semasa bagaimana untuk mengukur orang-orang yang menentang atau melanggar kod etika
«  Penilaian termasuk cara-cara yang diambil untuk mencapai matlmat dan juga matlamat itu sendiri
«  Orang yang bertindak secara beretika perlu diberi ganjaran manakala yang melanggar etika pula perlu dihukum
«  Cth: Kenaikan pangkat atau gaji (ganjaran), penurunan pangkat atau gaji (hukuman)

5.  Menyediakan mekanisme perlindungan (Provide protective mechanisms)
«  Organisasi perlu menyediakan mekanisme formal supaya pekerja boleh membincangkan dilema etika dan melaporkan kelakuan yang tidak beretika tanpa rasa takut teguran

«  Penciptaan kaunselor beretika atau pegawai yang beretika

Comments

Popular posts from this blog

Teknik Menjawab Rumusan - Carta Pai (独中, UEC, 统考)

Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。   Perenggan keempat (第四段)  是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得到怎样的结果 ..

Teknik Menjawab Rumusan - Jadual (独中, UEC, 统考)

  Hai, semua. Sebelum ini, saya sudah menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk carta pai. Kali ini, saya ingin menunjukkan cara untuk menjawab soalan rumusan berbentuk jadual. 那我们就来看看 jadual 的样子吧! Contoh Soalan: Kaji jadual di bawah ini dengan teliti. Kemudian tulis satu rumusan tentang kesalahan yang dilakukan oleh para pemandu di jalan raya tahun 2019. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan . Kesalahan yang Dilakukan oleh Para Pemandu di Jalan Raya Tahun 2019 Jenis Kesalahan Jumlah (kes) Memotong di garisan berkembar 55 Melanggar lampu isyarat 100 Memandu melebihi had laju 150 Memandu tanpa lesen 88 Memandu di lorong kecemasan 40   之前已经向大家解释了要怎么写 rumusan. 所以,这次的 rumusan 我不会再详细的解释。因为 jadual 的写法是跟 carta pai 的差不多。所以,你们可以根据 carta pai 的写法来写 jadual 的 rumusan. 好了,不浪费时间了!我们马上开始写!   Rumusan Lengkap

Prinsip Kerja Sosial: Peranan Pekerja Sosial

1.   Enabler Menyatakan keperluan, menjelaskan dan mengenal pasti masalah, meneroka pelbagai strategi penyelesaian, memilih dan mengaplikasikan strategi serta membangunkan potensi klien supaya mereka berupaya mengendalikan masalah dengan lebih berkesan. Biasanya, pekerja sosial juga akan memberi kaunseling bagi membantu klien bertindak melakukan perubahan 2.   Orang Tengah (Broker) Menhubungkan klien yang memerlukan bantuan terutamanya mereka yang tidak tahu untuk mendapatkan sumber dengan menyediakan sumber-sumber yang ada di persekitaran. Pekerja perlu mempunyai kemahiran dalam mengenal pasti sumber dan peluang yang boleh digunakan oleh klien dalam proses memberi pertolongan. Pekerja sosial juga haruslah pandai untuk menilai keadaan klien berkaitan dengan budaya, kelemahan, keupayaan lisan, kestabilan emosi, kecerdasan/kebijaksanaan dan komitmen klien untuk berubah. Pekerja sosial juga haruslah pandai menilai sumber iaitu mereka mesti memahami apakah perkhidmatan yang ditawa