Elemen
|
Ciri-ciri
|
Catuan
|
Sistem mengehadkan atau
mencatukan segala perkhidmatan atau barang-barang atau kebendaan. Hal ini
menyebabkan masyarakat terpaksa untuk berkongsi pakaian, makanan dan
lain-lain pada masa kekurangan barang atau masa barang terhad. Pada masa
barang-barang atau benda-benda terhad, pengagihan sumber juga menjadi terhad
dan ini menyebabkan sesetengah masyarakat tidak mendapat perkhidmatan yang
diperlukannya. Sebagai contoh, semasa zaman perang dahulu, beras telah dicatu
oleh kerajaan kerana permintaan yang tinggi daripada masyarakat tetapi bahan
atau sumber amat kurang atau terhad. Tindakan ini dianggap sebagai tindakan
yang wajar kerana pada zaman perang banyak barang atau sumber telah musnah
atau dibekalkan kepada tentera-tentera. Perkhidmatan perlu diterhadkan
menjadi perkara yang biasa dan wajar. Pencatuan perkhidmatan juga dilihat
sebagai pilihan untuk mengawal kewangan. Pada zaman kemelesetan ekonomi,
kewangan di dunia telah mengalami penjatuhan yang sangat dahsyat. Hal ini
menyebabkan kerajaan terpaksa mengambil langkah untuk mencatukan perkhidmatan
supaya kewangan juga dapat dikawal. Pencatuan ini juga dapat mengimbangi
antara permintaan dan penawaran di luar mekanisme pasaran. Pencatuan ini juga
bertindak sebagai penstabil untuk kos perkhidmatan.
|
Ekuiti dan
Keadilan Prosedur
|
Terdapat beberapa kes dilayan
secara sama. Apabila sesetengah kes mempunyai perbezaan, maka ia akan dilayan
dengan cara yang berbeza. Hal ini adalah tidak adil dan sewenang-wenangnya.
Sebagai contoh, bagi perkhidmatan kanak-kanak, bagi kes yang sama haruslah
dilayan secara sama. Misalnya, kanak-kanak yang mempunyai masalah
pembelajaran haruslah dilayan secara sama. Selan itu, orang kurang upaya juga
seharusnya mendapat layanan yang sama seperti orang lain. Mereka juga
seharusnya diberi peluang untuk mendapatkan perkhidmatan serta hak yang sama
dengan orang lain. Misalnya, orang kurang upaya juga seharusnya diberi hak
untuk mendapatkan pendidikan yang sama dengan orang lain. Mereka tidak
sepatutnya dipinggirkan dan tidak mendapat pendidikan. Bagi kes yang berbeza
pula, haruslah dilayan secara saksama dan adil. Hal ini kerana setiap orang
mempunyai keperluan serta kemampuan yang berbeza. Contohnya, orang kurang
upaya yang cacat penglihatan haruslah dilayan secara berbeza dengan orang
kurang upaya yang cacat pendengaran.
|
Keutamaan
|
Keutamaan merupakan salah satu
elemen yang mempengaruhi proses penyediaan perkhidmatan. Hal ini demikian
kerana apa yang harus didahului haruslah didahului. Keutamaan ini selalunya
dikaitkan dengan proses politik. Hal ini mempunyai hubungan antara masalah
fungsi dan sumber-sumber. Sebagai contoh, bagi bantuan BR1M, Ali yang
merupakan anak orang berpengaruh akan diutamakan daripada Abu yang merupakan
orang miskin dalam memberi bantuan. Hal ini demikian kerana ia melibatkan
proses politik. Sama juga dengan penangkapan penjenayah, kebanyakan
penjenayah yang ditangkap telah dilepaskan oleh pihak polis kerana
penjenayah-penjenayah tersebut merupakan anak kepada “seseorang” atau orang
berpengaruh. Amalan seperti ini amatlah tidak betul dan mereka sepatutnya
memberi keutamaan kepada orang yang lebih memerlukan
|
Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。 Perenggan keempat (第四段) 是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得...
Comments
Post a Comment