Skop Perbandingan
|
Model Institusional
|
Model Residual
|
Fungsi model kebajikan
|
Model ini menyediakan keperluan dan kekurangan
keperluan asasi kepada semua populasi dan bukannya hanya untuk golongan
miskin atau golongan tertentu seperti orang kurang upaya, wanita atau
kanak-kanak yg tertindas. Model ini mewakili nilai2 sosial seperti keadilan
sosial, integrasi sosial dan persamaan sosial. Model ini juga berpegang
kepada prinsip bahawa kebajikan sebagai hak sosial individu dan setiap
warganegara berhak kepada sumber negara.
Sebagai contoh
Sweden merupakan sebuah negara yg mengamalkan model
institusional. Kerajaan Sweden membiayai sepenuhnya kebanyakan perkhidmatan
sosial seperti perkhidmatan pendidikan, kesihatan dan perumahan.
|
Model ini tidak memberi bantuan sepenuhnya kepada
anggota masyarakat. Ia hanya akan membantu mencukupkan keperluan individu
sahaja. Bantuan yg diberikan cukup sekadar membantu individu yg memohon
bantuan mencukupkan sumber yg dimilikinya bagi memenuhi keperluan asasinya.
Perkhidmatan sosial hanya akan diberikan kepada individu yg hanya
memerlukannya.
Sebagai contoh
Sesebuah kerajaan hanya akan memberi bantuan kepada
anggota masyarakat yg memerlukannya. Model ini tidak memberikan bantuan
secara menyeluruh kerana beranggapan bahawa memberi impak negatif kepada
masyarakat. Pemberian secara percuma ini akan melahirkan anggota masyarakat
yg malas bekerja, tiada inisiatif untuk memajukan diri atau masyarakat yg
malas untuk bekerja.
|
Hak individu terhadap perkhidmatan sosial awam
|
Negara yg mengamalkan model ini melihat semua rakyat
mempunyai hak ke atas sumber-sumber sosial yg terdapat di negara. Model ini
melihat akses kepada perkhidmatan sosial awam adalah sebagai hak sosial
setiap individu atas dasar kemanusiaan. Sebagai manusia, semua org mempunyai
hak untuk menerima dan menggunakan semua bentuk pertolongan sosial. Tidak ada
orang yang akan dikecualikan hanya kerana miskin, kaya, tua, muda, sakit dan
sihat. Masyarakat yg menerima bantuan perkhidmatan sosial juga tidak
dikenakan sebarang stigma atau label negatif. Masyarakat mempunyai hak untuk
mendapatkan sebarang bantuan perkhidmatan sosial.
Sebagai contoh
Malaysia menyampaikan segala perkhidmatan awamnya
kepada semua rakyatnya tanpa mengira bangsa dan kaum. Semua rakyat akan
mendapat perkhidmatan yg sama seperti hak pendidikan, hak kesihatan dan
lain2.
|
Model ini juga lebih cenderung kepada hak politik dalam
pengagihan perkhidmatan sosial. Perkhidmatan ini hanya akan disediakan untuk
warganegara sahaja. Masyarakat yg menerima bantuan daripada kerajaan akan
dikenakan stigma atau label negatif oleh orang lain.
Sebagai contoh
Hanya rakyat dalam negara tersebut yg akan diberi perkhidmatan
sosial terutamanya golongan miskin.
|
Peranan kerajaan dalam pembiayaan dan penyediaan perkhidmatan sosial
|
Kerajaan merupakan saluran utama dalam memberi
perkhidmatan sosial kepada rakyat. Kerajaanlah yg bertanggungjawab penuh
dalam semua aspek hal-ehwal pembiayaan, pentadbiran, penyediaan, pengeluaran
dan penyampaian kebajikan sosial. Kerajaan yang akan membiayai sepenuhnya
pembangunan sektor-sektor sosial utama negara. Kerajaan mempunyai peranan yg
utama dalam menyelesaikan segala masalah sosial yg berlaku dan kekurangan
keperluan sosial yg mengancam kesejahteraan hidup anggota masyarakat dan
kesejahteraan pembangunan negara.
Sebagai contoh
Perkhidmatan sosial seperti perkhidmatan pendidikan,
kesihatan dan perumahan telah dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Norway.
|
Peranan kerajaan dalam menyediakan perkhidmatan sosial
dalam model ini hanyalah sebagai pelengkap. Mengikut model ini, pengagihan
perkhidmatan sosial bukan menjadi tanggungjawab utama kerajaan. Sebaliknya,
model ini mengutamakan dan menggalakkan penyediaan perkhidmatan secara
peribadi oleh individu, kebajikan persendirian, jaya diri keluarga dan
perkhidmatan sokongan oleh sektor sukarela.
Sebagai contoh
Kerajaan Hong Kong beranggapan bahawa kemiskinan,
mengemis, kecacatan fizikal atau mental seseorang individu dan masalah rumah
tangga adalah nasib yg ditentukan oleh tuhan serta balasan yg diterima
individu kerana dosa lampaunya. Justeru, sudah menjadi tanggungjawab
institusi keluarga untuk membantu dan menyelesaikan masalah masing-masing.
Kerajaan hanya akan mengambil alih apabila sesebuah institusi itu gagal
berfungsi.
|
Saluran utama penyampaian perkhidmatan sosial awam
|
Sektor awam merupakan saluran utama dalam memberi
perkhidmatan sosial kepada anggota masyarakat. Walaubagaimanapun, sektor2
lain juga tidak boleh “lepas tangan”. Sektor persendirian dan sektor sukarela
berfungsi sebagai “sektor sokongan” kepada sektor awam. Model ini
memperlihatkan sektor bukan kerajaan merupakan pelengkap kepada penyediaan,
pengeluaran dan penyampaian perkhidmatan sosial dalam negara.
Sebagai contoh
Pihak kerajaan Malaysia menyediakan segala perkhidmatan
sosial secara percuma kepada rakyat seperti hak pendidikan, hak kesihatan dan
lain-lain. Sektor kerajaan juga akan bekerjasama dengan badan bukan kerajaan
untuk menjayakan lagi penyampaian perkhidmatan sosial kepada rakyat. Badan
bukan kerajaan hanyalah sebagai penyokong kepada sektor awam.
|
Sektor ketiga merupakan saluran utama dalam
menyampaikan perkhidmatan sosial khususnya sektor sukarela. Negara yg
mengamalkan model ini bergantung kepada kerjasama organisasi sektor korporat
dengan sektor ketiga dalam masyarakat iaitu kerjasama institusi tidak formal
seperti institusi keluarga, agama, komuniti dan sektor sukarela dalam
menyampaikan perkhidmatan sosial.
Sebagai contoh
Pihak kerajaan Amerika Syarikat tidak pernah
menyediakan pendidikan kolej percuma untuk semua. Sektor sukarela yg akan
menyediakan semua perkhidmatan sosial yg terdapat di negara.
|
Ciri dasar sosial
|
Negara yg mengamalkan model ini lazimnya bersifat
komprehensif dan menyeluruh. Perkhidmatan kebajikan sosial disediakan secara
menyeluruh dan skop yg luas untuk memastikan setiap masyarakat mendapat
manfaat dan mampu untuk meningkatkan kesejahteraan hidup rakyat.
Sebagai contoh
Malaysia menyediakan peluang pendidikan kepada semua
lapisan masyarakat. Tidak ada seorang pun yang akan tercicir daripada
pendidikan sama ada kaum Melayu, kaum Cina, kaum India dan lain-lain.
|
Dasar sosial yg diamalkan oleh negara model residual
lazimnya disokong oleh serangkaian dasar sosial yg bersifat terhad. Bantuan
hanya akan diberikan kepada individu atau golongan yg benar-benar
memerlukannya.
Sebagai contoh
Neg yg mengamalkan model residual menyerahkan segala
penyampaian perkhidmatan sosial kepada sektor-sektor lain khususnya kepada
institusi keluaarga dan agama. Mereka beranggapan bahawa segala masalah
sosial yg dihadapi oleh masyarakat merupakan tanggungjawab institusi keluarga
dan agama. Institusi keluarga merupakan penyelesaian kpd masalah peribadi
manakala institusi agama pula bertindak sebagai organisasi sosial penting kpd
individu yg kurang bernasib baik seperti anak yatim piatu, org miskin dan org
kurang upaya
|
Negara yg mengamalkan model ini juga lebih suka
menyediakan perkhidmatan sosial berbentuk awam kepada semua anggota
masyarakatnya serta mengamalkan prinsip universal. Prinsip universal lebih
kepada mengagihkan perkhidmatan kepada semua anggota masyarakat.
Sebagai contoh
Kerajaan Malaysia lebih suka untuk mengagihkan
perkhidmatan kebajikan sosialnya kepada semua lapisan masyarakat tanpa
mengira kaum, bangsa dan etnik.
|
Model ini mengamalkan sistem selektif yg begitu rigid dalam
menyampaikan perkihdmatan sosial. Sistem “sasaran” telah dijadikan sebagai
prinsip utama dalam mengagihkan perkhidmatan sosial. Sistem sasaran ini
memilih individu yg benar-benar layak menerima bantuan.
Sebagai contoh
Kerajaan yg mengamalkan model ini hanya akan
mensasarkan orang miskin, benar-benar berkeperluan dan mereka yg tidak
mempunyai alternatif yg lain. Pihak kerajaan Hong Kong hanya akan berperanan
minimum dalam menyediakan bantuan seperti bantuan kewangan untuk golongan
miskin, individu yg tidak mempunyai pekerjaan.
|
Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。 Perenggan keempat (第四段) 是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得...
Comments
Post a Comment