Elemen
|
Ciri-ciri
|
Keperluan
|
Keperluan mempunyai pelbagai
jenis sama ada dari segi permintaan yang berpotensi dan permintaan yang
berkesan. Keperluan ini haruslah diteliti dengan betul-betul kerana setiap
orang mempunyai keperluan yang berbeza. Sebagai contoh, keperluan mengikut
Bradshaw iaitu terdiri daripada keperluan normatif, keperluan komparatif,
keperluan yang dirasakan serta keperluan yang disuarakan atau digambarkan
oleh orang tersebut. Keperluan normatif merupakan keperluan asas yang
betul-betul diperlukan oleh seseorang dan keperluan ini ditentukan oleh
profesion mengikut kriteria. Sebagai contoh, seseorang rasa dia memerlukan
sebuah rumah dan sesebuah rumah mengikut profesion adalah mempunyai ruang
makan, ruang tamu, bilik tidur, bilik air, tandas serta dapur yang
bersesuaian dengan jumlah ahli keluarganya. Keperluan komparatif pula
merupakan perbandingan antara keperluan. Misalnya, perbandingan antara rumah
orang mewah dan rumah orang miskin. Rumah orang mewah mempunyai dapur basah,
dapur kering, bilik tidur yang besar, kolam renang, lima buah bilik, 4 buah
tandas dan lain-lain berbanding dengan rumh orang miskin hanya mempunyai ruang
makan, bilik tidur yang secukupnya serta tandas. Keperluan yang dirasakan
pula ialah keperluan yang dirasa oleh individu tersebut. Sebagai contoh,
kanak-kanak yang cacat pendengaran merasakan dia memerlukan pertolongan yang
lain daripada kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran. Keperluan yang
disuarakan atau digambarkan oleh seseorang. Keperluan seperti ini merupakan
keperluan yang mereka rasa masih tidak cukup dan harus dipenuhi. Contohya,
Ali rasa yang dia masih memerlukan bantuan kewangan daripada kerajaan
walaupun pada pandangan orang lain dia telah memiliki wang yang secukupnya. Keperluan
haruslah merujuk kepada jenis-jenis masalah yang dihadapi oleh seseorang,
syarat-syarat untuk bertindak balas dengan beberapa jenis serta masalah dan
tindak balas tersebut haruslah boleh didapati. Keperluan merupakan satu
tuntutan untuk perkhidmatan. Walaubagaimanapun, permintaan terhadap
perkhidmatan boleh wujud di mana tidak ada keperluan. Perkhidmatan harus
melihat kepada keperluan berbanding dengan permintaan. Perlbagai cara dan
kaedah untuk mengenal pasti keperluan seseorang haruslah digunakan supaya
orang yang berkeperluan sahaja dapat menerima bantuan sosial.
|
Hak
|
Hak dibangunkan berdasarkan
kepada peningkatan kebajikan di mana ia memenuhi kriteria untuk menyampaikan
perkhidmatan bukan kepada keperluan. Hak adalah sebagai permintaan kepada
perkhidmatan. Seseorang mempunyai hak untuk meminta bantuan atau perkhidmatan
sosial yang diperlukan. Peraturan disebut sebagai peraturan yang boleh
melindungi kebebasan atau mengenakan duti ke atas orang lain. Tuntutan ke
atas perlindungan, rawatan atau manfaat ke atas seseorang individu boleh
dibuat atas dasar undang-undang, kod amalan atau akuan. Hak terhadap sesuatu
kebajikan boleh menjadi umum atau khusus. Sebagai contoh, seseorang
penjenayah haruslah diberi hak untuk dibicarakan di mahkamah secara adil
sebelum menjatuhkan hukuman ke atasnya. Hal ini disebut sebagai hak kebajikan
seseorang dari segi manfaat sosial. Bagi seseorang pesakit, dia mempunyai hak
untuk mendapatkan bantuan perubatan daripada pihak hospital kerana ia
merupakan haknya untuk mendapatkan rawatan tersebut.
|
Stick and
carrot effects on claiming
|
Akses iaitu kejahilan tentang
manfaat, kesukaran dan kerumitan proses menuntut, ketidakupayaan untuk
menjelaskan aduan, kurang dapat berunding tentang sumber, tahap bertolak
ansur serta kepayahan untuk mendapatkan kemudahan. Selain itu, pemohon
bantuan juga harus meminta sesuatu yang bantuan atau perkhidmatan yang
seseorang sudah ada. Pemohon bantuan juga akan sukar untuk berhenti apabila
dia sudah mula menerima bantuan. Pemohon bantuan juga akan menerima
penghinaan, stigma atau dilabel negatif kerana meminta atau menuntut
perkhidmatan atau bantuan sosial. Pemohon bantuan juga harus mengimbangi
antara kos dan manfaat. Sebagai contoh, seseorang ibu tunggal tidak tahu yang
dia boleh meminta bantuan ibu tunggal kerana dia mempunyai pengetahuan yang
cetek tentang bantuan tersebut. Selain itu, ibu tunggal tersebut juga
menghadapi kesukaran dan kerumitan semasa proses menuntut bantuan kerana dia
perlu mengisi borang dan beratur di pejabat. Ibu tunggal tersebut juga tidak
mampu untuk membuat aduan serta dia juga kurang dapat berunding dengan
pegawai kebajikan tenatng sumber yang akan didapatinya. Di samping itu, ibu
tunggal ini juga perlu mempunyai tahap bertolak ansur yang tinggi serta dia
payah untuk mendapatkan kemudahan. Ibu tunggal tersebut juga berasa sangat
tidak selesa kerana apabila dia meminta bantuan, dia akan dilabel negatif
oleh masyarakat sebagai perempuan yang miang, tidak malu atau perempuan
jahat. Ibu tunggal tersebut juga akan mengalami kesusuhan untuk berhenti
apabila dia mula meminta bantuan tersebut.
|
Pilihan
|
Pilihan merupakan salah satu
mekanisme yang melaluinya adalah utiliti dan kebajikan yang diberikan adalah
maksimun. Peluang untuk membuat pilihan dalam meminta bantuan atau
perkhidmatan sosial adalah sangat terhad. Hal ini telah disuarakan sendiri
oleh para pengguna atau pelanggan perkhidmatan sosial. Misalnya, seorang
warga emas telah meminta bantuan orang tua daripada Jabatan Kebajikan
Masyarakat. Warga emas ini merasakan bantuan yang diberikan olehnya tidak
mempunyai pilihan yang banyak. Bantuan yang diberi olehnya dari segi kewangan
walhal warga emas selalunya berasa sangat sunyi dan memerlukan kasih sayang
dan prihatin daripada masyarakat bukannya wang atau emas. Wang atau emas
bukan merupakan pilihan utama warga emas kerana mereka tidak memerlukan
material atau kebendaan tetapi memerlukan kasih sayang dan prihatin
masyarakat.
|
Hi, semua...Kali ini saya ingin mengajar cara untuk menjawab soalan rumusan bagi pelajar-pelajar yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian ataupun dikenali sebagai 独中. 这个教法只是给学生们做参考而已。如果你们的学校有用自己的方式,那你们就跟着学校的方式。 首先,我们需要知道独中 RUMUSAN 是要有 四段 。记得, 一定要四段 。 没有四段的话,会被扣分 的。所以,不想被扣分,就一定要写四段哦!字数也 不能超过 120个字。 那么那四段是要写什么呢?详细的,之后会在慢慢说。 Perenggan pertama (第一段) 是写 pendahuluan . Pendahuluan 要写什么呢?Pendahuluan 要写 rumusan 的题目。第一段只需要写 一个句子 。 Perenggan kedua (第二段) 是写 isi tersurat . 要到哪里找呢?这个 isi tersurat 已经在你们的眼前了。就是图里所有的资料都能写。那么 isi tersurat 需要写几个呢? 最少写四个 , 最多只能写六个 。 Perenggan ketiga (第三段) 是写 isi tersirat . Isi tersirat 要在哪里找呢?图里有吗?名字都是 isi tersirat, 当然图里没有了。你们需要自己想 isi tersirat. 能写的 isi tersirat 包括 sebab/faktor/punca (原因),kesan/implikasi (结果/后果), langkah/cara/usaha (方法)。 Perenggan keempat (第四段) 是写 kesimpulan . 记得这个 kesimpulan 一定要写三个重要的字。那就是 Kesimpulannya, haruslah, supaya/agar . 这三个字一定要写,不然你们会被扣分。Contoh ayat: Kesimpulannya , ..... 谁 ...... haruslah ..... 做什么 ....... supaya/agar ..... 得...
Comments
Post a Comment